Powroty Słowiańszczyzny w piśmiennictwie XX i XXI wieku. (Na wybranych przykładach)

master
dc.abstract.enMy work is about different comebacks of Slavic motifs, Slavic faith and Slavic lands in Polish literary production of XX and XXI century.pl
dc.abstract.plPraca dotyczy poszukiwania „alternatywnych opowieści” rozumianych jako powrót do przedchrześcijańskich wątków, motywów, legend czy mitów i sposobów ich pojawiania się w tekstach kultury. Powroty Słowiańszczyzny w polskim piśmiennictwie potraktowałam jako zapomniany głos w dyskursie polskiej kultury, zdominowanej przez wzorce łacińskie oraz zachodnioeuropejskie. Inspiracją do stworzenia pracy była książka Marii Janion "Niesamowita Słowiańszczyzna". Rozważania na temat powrotów Słowiańszczyzny rozpoczyna omówienie projektów Jana Stachniuka oraz Stanisława Szukalskiego. Obie koncepcje pojawiły się w dwudziestoleciu międzywojennym i jako ważną kwestię podawały powrót do przedchrześcijańskich wartości. Stanowiska autorów uznawane są za nacjonalistyczne ze względu na wiodącą rolę narodowości czy też wspólnoty narodowej. Krytyce poddano w nich zewnętrzne wpływy, które, według myślicieli, doprowadziły do zepsucia narodu. Zagadnieniem, które szczególnie interesowało Stachniuka było zacofanie cywilizacyjne Polski, za które obwiniał katolicyzm. Szukalski stworzył koncepcję "radosławizmu", w której proponował stworzenie słowiańskiej, ponadnarodowej wspólnoty.W kolejnej części mojej pracy analizie poddałam cztery powieści, w których wydarzenia rozgrywały się w pogańskiej rzeczywistości. Były to: "Arkona, gród Świętowita" Anny Świrszczyńskiej, "Słowo i miecz" Witolda Jabłońskiego, "Szeptucha" Katarzyny Bereniki Miszczuk oraz "Wierni Bogom" Marcina Marchwińskiego.Jako pierwsza, jeszcze w wieku XX, została wydana powieść Anny Świrszczyńskiej (1945 rok). W tym wypadku powieść historyczna, osadzona w przedchrześcijańskich realiach, posłużyła do zilustrowania słowiańsko-germańskiego konfliktu.Trzy pozostałe powieści zostały wydane już w XXI wieku. W "Słowie i mieczu" Witold Jabłoński podjął polemikę z prowadzoną z punktu widzenia zwycięzców narracją historyczną, która przyjęcie chrztu przez Mieszka I traktuje jednoznacznie jako moment rozjaśnienia dziejów Polski. Chrystianizacja została tutaj ukazana jako traumatyczna, narzucona przemocą i dążąca do wyeliminowania pogaństwa z państwa Piastów."Wierni Bogom" Marcina Marchwińskiego oraz "Szeptucha" Katarzyny Bereniki Miszczuk należą do gatunku historii alternatywnej. Oznacza to, że ukazują odmienny, alternatywny wobec znanego, bieg historii rozpoczynający się fikcyjnym wydarzeniem. W obydwu powieściach owym fikcyjnym wydarzeniem jest nieprzyjęcie chrztu przez Mieszka I. Światem przedstawionym nadal rządzą więc reguły obowiązujące w pogańskiej rzeczywistości.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorProkop-Janiec, Eugenia - 131550 pl
dc.contributor.authorBisińska, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerProkop-Janiec, Eugenia - 131550 pl
dc.contributor.reviewerŁebkowska, Anna - 130072 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T02:50:17Z
dc.date.available2020-07-27T02:50:17Z
dc.date.submitted2016-10-29pl
dc.fieldofstudyantropologiczno-kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-110142-132256pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216160
dc.languagepolpl
dc.subject.enSlavic land, Slavs, paganism, modern literature, comebackpl
dc.subject.plSłowiańszczyzna, Słowianie, pogaństwo, literatura współczesna, radosławizm, Niesamwita Słowiańszczyzna, Maria Janion, powroty, powrótpl
dc.titlePowroty Słowiańszczyzny w piśmiennictwie XX i XXI wieku. (Na wybranych przykładach)pl
dc.title.alternativeComebacks of Slavic land in literary production of XX and XXI century. (Selected examples)pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
My work is about different comebacks of Slavic motifs, Slavic faith and Slavic lands in Polish literary production of XX and XXI century.
dc.abstract.plpl
Praca dotyczy poszukiwania „alternatywnych opowieści” rozumianych jako powrót do przedchrześcijańskich wątków, motywów, legend czy mitów i sposobów ich pojawiania się w tekstach kultury. Powroty Słowiańszczyzny w polskim piśmiennictwie potraktowałam jako zapomniany głos w dyskursie polskiej kultury, zdominowanej przez wzorce łacińskie oraz zachodnioeuropejskie. Inspiracją do stworzenia pracy była książka Marii Janion "Niesamowita Słowiańszczyzna". Rozważania na temat powrotów Słowiańszczyzny rozpoczyna omówienie projektów Jana Stachniuka oraz Stanisława Szukalskiego. Obie koncepcje pojawiły się w dwudziestoleciu międzywojennym i jako ważną kwestię podawały powrót do przedchrześcijańskich wartości. Stanowiska autorów uznawane są za nacjonalistyczne ze względu na wiodącą rolę narodowości czy też wspólnoty narodowej. Krytyce poddano w nich zewnętrzne wpływy, które, według myślicieli, doprowadziły do zepsucia narodu. Zagadnieniem, które szczególnie interesowało Stachniuka było zacofanie cywilizacyjne Polski, za które obwiniał katolicyzm. Szukalski stworzył koncepcję "radosławizmu", w której proponował stworzenie słowiańskiej, ponadnarodowej wspólnoty.W kolejnej części mojej pracy analizie poddałam cztery powieści, w których wydarzenia rozgrywały się w pogańskiej rzeczywistości. Były to: "Arkona, gród Świętowita" Anny Świrszczyńskiej, "Słowo i miecz" Witolda Jabłońskiego, "Szeptucha" Katarzyny Bereniki Miszczuk oraz "Wierni Bogom" Marcina Marchwińskiego.Jako pierwsza, jeszcze w wieku XX, została wydana powieść Anny Świrszczyńskiej (1945 rok). W tym wypadku powieść historyczna, osadzona w przedchrześcijańskich realiach, posłużyła do zilustrowania słowiańsko-germańskiego konfliktu.Trzy pozostałe powieści zostały wydane już w XXI wieku. W "Słowie i mieczu" Witold Jabłoński podjął polemikę z prowadzoną z punktu widzenia zwycięzców narracją historyczną, która przyjęcie chrztu przez Mieszka I traktuje jednoznacznie jako moment rozjaśnienia dziejów Polski. Chrystianizacja została tutaj ukazana jako traumatyczna, narzucona przemocą i dążąca do wyeliminowania pogaństwa z państwa Piastów."Wierni Bogom" Marcina Marchwińskiego oraz "Szeptucha" Katarzyny Bereniki Miszczuk należą do gatunku historii alternatywnej. Oznacza to, że ukazują odmienny, alternatywny wobec znanego, bieg historii rozpoczynający się fikcyjnym wydarzeniem. W obydwu powieściach owym fikcyjnym wydarzeniem jest nieprzyjęcie chrztu przez Mieszka I. Światem przedstawionym nadal rządzą więc reguły obowiązujące w pogańskiej rzeczywistości.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Prokop-Janiec, Eugenia - 131550
dc.contributor.authorpl
Bisińska, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Prokop-Janiec, Eugenia - 131550
dc.contributor.reviewerpl
Łebkowska, Anna - 130072
dc.date.accessioned
2020-07-27T02:50:17Z
dc.date.available
2020-07-27T02:50:17Z
dc.date.submittedpl
2016-10-29
dc.fieldofstudypl
antropologiczno-kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-110142-132256
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216160
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Slavic land, Slavs, paganism, modern literature, comeback
dc.subject.plpl
Słowiańszczyzna, Słowianie, pogaństwo, literatura współczesna, radosławizm, Niesamwita Słowiańszczyzna, Maria Janion, powroty, powrót
dc.titlepl
Powroty Słowiańszczyzny w piśmiennictwie XX i XXI wieku. (Na wybranych przykładach)
dc.title.alternativepl
Comebacks of Slavic land in literary production of XX and XXI century. (Selected examples)
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
48
Views per month
Views per city
Bolesławiec
7
Wroclaw
6
Tychy
4
Krakow
3
Dywity
2
Grodzisk Mazowiecki
2
Poznan
2
Sztum
2
Warsaw
2
Bialystok
1

No access

No Thumbnail Available