Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
L2 vocabulary learning in young learners
Przyswajanie słownictwa w języku obcym przez dzieci
przyswajanie i zapamiętywanie słownictwa, język drugi
vocabulary acquisition and retention, second language
Tematem niniejszej pracy magisterskiej jest wpływ rymu i muzyki na proces przyswajania i zapamiętywania słownictwa w przypadku małych dzieci uczących się języka angielskiego jako języka drugiego. W celu zbadania zależności pomiędzy wykorzystaniem rymów i piosenek podczas wprowadzania nowego materiału leksykalnego a efektywnością zajęć przeprowadzone zostało trzy-semestralne badanie w jednej ze szkół prowadzących zajęcia języka angielskiego dla dzieci. Powyższe badanie zostało opracowane i przeprowadzone wyłącznie w celach badawczych niezbędnych do napisania pracy magisterskiej. Praca składa się z trzech rozdziałów teoretycznych i jednego empirycznego. Pierwszy rozdział dotyczy wczesnego przyswajania słownictwa w przypadku języka ojczystego i zawiera informacje na temat teorii przyswajania słownictwa, poszczególnych faz rozwoju leksykalnego oraz indywidualnych różnic pomiędzy uczącymi się języka pierwszego. Rozdział drugi poświęcony jest wczesnemu przyswajaniu słownictwa w przypadku języka drugiego i zawiera informacje dotyczące dwujęzyczności, wczesnego wprowadzania języka drugiego i wpływie tego procesu na rozwój leksykalny dziecka, podobieństw i różnic pomiędzy nauką słownictwa w warunkach naturalnych i szkolnych oraz roli muzyki i piosenek w nauce języka. Tematem rozdziału trzeciego jest przyswajanie i zapamiętywanie słownictwa. Rozdział ten dotyczy czynników wpływających na przyswajanie słownictwa w przypadku małych dzieci i skupia się przede wszystkim na muzyce i piosenkach w procesie nauki, ale omawia również inne czynniki mogące wpłynąć na zapamiętywanie słownictwa. W rozdziale czwartym, empirycznym, zawarty jest szczegółowy opis przeprowadzonego badania zawierający informacje dotyczące uczestników, metody, procedury oraz uzyskanych wyników. Pełne odpowiedzi uczestników badania przedstawione są w siedmiu załącznikach.
The topic of this thesis is the influence of rhyme and songs on the process of vocabulary acquisition and retention in case of young learners studying English as a second language. To determine whether and to what extent nursery rhymes, chants and songs influence the lexical acquisition, a study was conducted in one of the English language schools in Poland. The study lasted three semesters and was prepared and scheduled exclusively for the purpose of this thesis. The thesis is composed of four chapters, three of which present an overview of the theoretical issues involved, while the last chapter presents the empirical study. The first chapter concerns early lexical development in L1 and it includes information regarding theories of early lexical acquisition, stages in L1 lexical development as well as individual differences in L1 acquisition. The second chapter focuses on early lexical development in L2, taking into account bilingual acquisition, the influence of L2 introduction on child’s lexical development in general, the comparison between formal setting and free-flow play as well as between naturalistic and instructional settings, and finally the role of music and songs in language learning. The third theoretical chapter includes information concerning factors influencing young learners vocabulary acquisition, especially music and songs in early L2 instruction, as well as other factors. The last chapter of this thesis is composed of the empirical part including the detailed description of the study, its participants, method, procedure and results. The data obtained from the participants are presented in 7 appendices.
dc.abstract.en | The topic of this thesis is the influence of rhyme and songs on the process of vocabulary acquisition and retention in case of young learners studying English as a second language. To determine whether and to what extent nursery rhymes, chants and songs influence the lexical acquisition, a study was conducted in one of the English language schools in Poland. The study lasted three semesters and was prepared and scheduled exclusively for the purpose of this thesis. The thesis is composed of four chapters, three of which present an overview of the theoretical issues involved, while the last chapter presents the empirical study. The first chapter concerns early lexical development in L1 and it includes information regarding theories of early lexical acquisition, stages in L1 lexical development as well as individual differences in L1 acquisition. The second chapter focuses on early lexical development in L2, taking into account bilingual acquisition, the influence of L2 introduction on child’s lexical development in general, the comparison between formal setting and free-flow play as well as between naturalistic and instructional settings, and finally the role of music and songs in language learning. The third theoretical chapter includes information concerning factors influencing young learners vocabulary acquisition, especially music and songs in early L2 instruction, as well as other factors. The last chapter of this thesis is composed of the empirical part including the detailed description of the study, its participants, method, procedure and results. The data obtained from the participants are presented in 7 appendices. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy magisterskiej jest wpływ rymu i muzyki na proces przyswajania i zapamiętywania słownictwa w przypadku małych dzieci uczących się języka angielskiego jako języka drugiego. W celu zbadania zależności pomiędzy wykorzystaniem rymów i piosenek podczas wprowadzania nowego materiału leksykalnego a efektywnością zajęć przeprowadzone zostało trzy-semestralne badanie w jednej ze szkół prowadzących zajęcia języka angielskiego dla dzieci. Powyższe badanie zostało opracowane i przeprowadzone wyłącznie w celach badawczych niezbędnych do napisania pracy magisterskiej. Praca składa się z trzech rozdziałów teoretycznych i jednego empirycznego. Pierwszy rozdział dotyczy wczesnego przyswajania słownictwa w przypadku języka ojczystego i zawiera informacje na temat teorii przyswajania słownictwa, poszczególnych faz rozwoju leksykalnego oraz indywidualnych różnic pomiędzy uczącymi się języka pierwszego. Rozdział drugi poświęcony jest wczesnemu przyswajaniu słownictwa w przypadku języka drugiego i zawiera informacje dotyczące dwujęzyczności, wczesnego wprowadzania języka drugiego i wpływie tego procesu na rozwój leksykalny dziecka, podobieństw i różnic pomiędzy nauką słownictwa w warunkach naturalnych i szkolnych oraz roli muzyki i piosenek w nauce języka. Tematem rozdziału trzeciego jest przyswajanie i zapamiętywanie słownictwa. Rozdział ten dotyczy czynników wpływających na przyswajanie słownictwa w przypadku małych dzieci i skupia się przede wszystkim na muzyce i piosenkach w procesie nauki, ale omawia również inne czynniki mogące wpłynąć na zapamiętywanie słownictwa. W rozdziale czwartym, empirycznym, zawarty jest szczegółowy opis przeprowadzonego badania zawierający informacje dotyczące uczestników, metody, procedury oraz uzyskanych wyników. Pełne odpowiedzi uczestników badania przedstawione są w siedmiu załącznikach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.contributor.advisor | Witalisz, Ewa - 132659 | pl |
dc.contributor.author | Wstępnik, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szpila, Grzegorz - 132256 | pl |
dc.contributor.reviewer | Witalisz, Ewa - 132659 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T21:20:38Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T21:20:38Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-21 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-82977-34442 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192464 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | vocabulary acquisition and retention, second language | pl |
dc.subject.pl | przyswajanie i zapamiętywanie słownictwa, język drugi | pl |
dc.title | L2 vocabulary learning in young learners | pl |
dc.title.alternative | Przyswajanie słownictwa w języku obcym przez dzieci | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |