ROZWÓJ HANDLU ELEKTRONICZNEGO W POLSCE NA TLE UNII EUROPEJSKIEJ

master
dc.abstract.enThesis: GROWTH OF E-BUSINESS IN POLAND ON EUROPEAN UNION BACKGROUND introduces how information and communication technologies influence the private enterprise in Poland during Financial perspective for the years 2007-2013.The first chapter includes main rules about enterpreneurship based on EU basic rights: free movement of goods, people, services and capital. The second part of the chapter contains main ideas and solutions about growth of single european market, which are based on the document Digital Agenda for Europe. Digital single market is another logical step to achieve integrated European Union. The last part of the chapter defines main characteristics of the progressive form of doing business based on the knowledge and capability to process information.The second chapter contains definitions and concepts of e-business. New digital business environment requires acquaintance about new concepts and of understanding specified digital rules. Following part of the chapter defines necessary instruments to do digital activity like an electronic signature or electronic form of invoices.The third chapter includes law regulations associated with e-business. Law protection for actors in area of digital rights is really significant. Guarantees for members of digital market about safety of electronic transactions and reliability of provided information is the most important task for lawmakers.. The e-business is regulated by directives (on the EU level) and internal acts implemented in particular states.The last chapter is dedicated to growth of e-business amongst polish enterprise in Financial perspective for years 2007-2013. Analysis based on the information from Eurostat and polish Central Statistical Office presents situation amongst polish enterprise compared with the average from EU. Information and communication technologies are presented to separate fields. Each field includes data from the beginning of period (2007) and from the most current publication in statistical office in order to present changes which appeared during the period from 2007 to 2013.pl
dc.abstract.plW pracy magisterskiej przedstawię wpływ nowoczesnych technologii infomracyjno-komunikacyjnych na przedsiębiorstwa prowadzące działalność w prywatnym sektorze gospodarczym w Polsce, skupiając się na latach obecnej Perspektywy finansowej UE.Pierwszy rozdział pracy przedstawia podstawowe zasady prowadzenia przedsiębiorczości w UE, oparte na swobodzie przepływu towarów, siły roboczej, usług oraz kapitału. W drugiej części rozdziału skupiłem się na opisaniu nowoczesnych rozwiązań umożliwiających rozwój wspólnego rynku wewnętrznego, zawartych głównie w Europejskiej Agendzie Cyfrowej. Utworzenie jednolitego rynku cyfrowego jest następnym logicznym krokiem prowadzącym do osiągnięcia zintegrowanej Europy. W ostatnim podrozdziale zdefinowane są główne cechy nowoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej w dużej mierze opartej na zarządzaniu wiedzą oraz zdolności wykorzystania nowych informacji. W drugim rozdziale wymienione zostały główne definicje oraz pojęcia handlu elektronicznego. Nowa płaszczyzna prowadzenia działalności gospodarczej wymaga zapoznania się z nowymi pojęciami, zrozumienia podstawowych „reguł wirtualnych”. W drugiej części rozdziału opisane zostały specyficzne instrumenty potrzebne do dokonywania czynności w drodze elektronicznej zastępujących zwykłe podpisanie umowy, wyrażenia woli, czy prowadzenia fakturacji dokumentów.W trzecim rozdziale skupiłem się na regulacji prawnej handlu elektronicznego. W związku z nowym charakterem przeprowadzania transakcji gospodarczych w środowisku, gdzie strony nie negocjują warunki umowy spotykając się osobiście, należy przekonać uczestników rynku cyfrowego, iż transakcje elektroniczne są bezpieczne, a informacje wiarygodne. Zakres ten regulują dyrektywy unijne oraz przepisy poszczególnych państw członkowskich. W pracy przedstawiłem podstawowe akty prawne obowiązujące w UE oraz w polskim porządku prawnym.Ostatni rozdział poświęcony został opisowi rozwoju handlu elektronicznego w polskich przedsiębiorstwach w Perspektywie finansowej na lata 2007-2013. Analiza przeprowadzona na podstawie danych z Głównego Urzędu Statystycznego oraz Eurostatu przedstawia sytuację polskich przedsiębiorstw na tle średniej unijnej w obszarze handlu elektronicznego. Korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych rozdzielono do kilku tematycznych obszarów, wśród których porównano sytuację panującą na początku obecnej Perspektywy finansowej oraz najnowsze dane dostępne na stronach urzędów statystycznych w celu przedstawienia zmian, które nastąpiły w danym okresie. Wykresy uzupełniono o dane przedstawiające średnią unijną, żeby porównać sytuację polskich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw z innych państw członkowskich UE.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorZombirt, Jolanta - 132935 pl
dc.contributor.authorWawreczka, Filippl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerZombirt, Jolanta - 132935 pl
dc.contributor.reviewerPożarlik, Grzegorz - 131537 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T13:22:04Z
dc.date.available2020-07-24T13:22:04Z
dc.date.submitted2012-10-11pl
dc.fieldofstudyeuropeistykapl
dc.identifier.apddiploma-71976-86594pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/185010
dc.languagepolpl
dc.subject.ene-commerce, enterpreneurship, virtual environment, European Union, Information and Communication Technologiespl
dc.subject.plhandel elektroniczny, przedsiębiorczość, środowisko wirtualne, Unia Europejska, technologie informacyjno-komunikacyjnepl
dc.titleROZWÓJ HANDLU ELEKTRONICZNEGO W POLSCE NA TLE UNII EUROPEJSKIEJpl
dc.title.alternativeGROWTH OF E-BUSINESS IN POLAND ON EUROPEAN UNION BACKGROUNDpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Thesis: GROWTH OF E-BUSINESS IN POLAND ON EUROPEAN UNION BACKGROUND introduces how information and communication technologies influence the private enterprise in Poland during Financial perspective for the years 2007-2013.The first chapter includes main rules about enterpreneurship based on EU basic rights: free movement of goods, people, services and capital. The second part of the chapter contains main ideas and solutions about growth of single european market, which are based on the document Digital Agenda for Europe. Digital single market is another logical step to achieve integrated European Union. The last part of the chapter defines main characteristics of the progressive form of doing business based on the knowledge and capability to process information.The second chapter contains definitions and concepts of e-business. New digital business environment requires acquaintance about new concepts and of understanding specified digital rules. Following part of the chapter defines necessary instruments to do digital activity like an electronic signature or electronic form of invoices.The third chapter includes law regulations associated with e-business. Law protection for actors in area of digital rights is really significant. Guarantees for members of digital market about safety of electronic transactions and reliability of provided information is the most important task for lawmakers.. The e-business is regulated by directives (on the EU level) and internal acts implemented in particular states.The last chapter is dedicated to growth of e-business amongst polish enterprise in Financial perspective for years 2007-2013. Analysis based on the information from Eurostat and polish Central Statistical Office presents situation amongst polish enterprise compared with the average from EU. Information and communication technologies are presented to separate fields. Each field includes data from the beginning of period (2007) and from the most current publication in statistical office in order to present changes which appeared during the period from 2007 to 2013.
dc.abstract.plpl
W pracy magisterskiej przedstawię wpływ nowoczesnych technologii infomracyjno-komunikacyjnych na przedsiębiorstwa prowadzące działalność w prywatnym sektorze gospodarczym w Polsce, skupiając się na latach obecnej Perspektywy finansowej UE.Pierwszy rozdział pracy przedstawia podstawowe zasady prowadzenia przedsiębiorczości w UE, oparte na swobodzie przepływu towarów, siły roboczej, usług oraz kapitału. W drugiej części rozdziału skupiłem się na opisaniu nowoczesnych rozwiązań umożliwiających rozwój wspólnego rynku wewnętrznego, zawartych głównie w Europejskiej Agendzie Cyfrowej. Utworzenie jednolitego rynku cyfrowego jest następnym logicznym krokiem prowadzącym do osiągnięcia zintegrowanej Europy. W ostatnim podrozdziale zdefinowane są główne cechy nowoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej w dużej mierze opartej na zarządzaniu wiedzą oraz zdolności wykorzystania nowych informacji. W drugim rozdziale wymienione zostały główne definicje oraz pojęcia handlu elektronicznego. Nowa płaszczyzna prowadzenia działalności gospodarczej wymaga zapoznania się z nowymi pojęciami, zrozumienia podstawowych „reguł wirtualnych”. W drugiej części rozdziału opisane zostały specyficzne instrumenty potrzebne do dokonywania czynności w drodze elektronicznej zastępujących zwykłe podpisanie umowy, wyrażenia woli, czy prowadzenia fakturacji dokumentów.W trzecim rozdziale skupiłem się na regulacji prawnej handlu elektronicznego. W związku z nowym charakterem przeprowadzania transakcji gospodarczych w środowisku, gdzie strony nie negocjują warunki umowy spotykając się osobiście, należy przekonać uczestników rynku cyfrowego, iż transakcje elektroniczne są bezpieczne, a informacje wiarygodne. Zakres ten regulują dyrektywy unijne oraz przepisy poszczególnych państw członkowskich. W pracy przedstawiłem podstawowe akty prawne obowiązujące w UE oraz w polskim porządku prawnym.Ostatni rozdział poświęcony został opisowi rozwoju handlu elektronicznego w polskich przedsiębiorstwach w Perspektywie finansowej na lata 2007-2013. Analiza przeprowadzona na podstawie danych z Głównego Urzędu Statystycznego oraz Eurostatu przedstawia sytuację polskich przedsiębiorstw na tle średniej unijnej w obszarze handlu elektronicznego. Korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych rozdzielono do kilku tematycznych obszarów, wśród których porównano sytuację panującą na początku obecnej Perspektywy finansowej oraz najnowsze dane dostępne na stronach urzędów statystycznych w celu przedstawienia zmian, które nastąpiły w danym okresie. Wykresy uzupełniono o dane przedstawiające średnią unijną, żeby porównać sytuację polskich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw z innych państw członkowskich UE.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Zombirt, Jolanta - 132935
dc.contributor.authorpl
Wawreczka, Filip
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Zombirt, Jolanta - 132935
dc.contributor.reviewerpl
Pożarlik, Grzegorz - 131537
dc.date.accessioned
2020-07-24T13:22:04Z
dc.date.available
2020-07-24T13:22:04Z
dc.date.submittedpl
2012-10-11
dc.fieldofstudypl
europeistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-71976-86594
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/185010
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
e-commerce, enterpreneurship, virtual environment, European Union, Information and Communication Technologies
dc.subject.plpl
handel elektroniczny, przedsiębiorczość, środowisko wirtualne, Unia Europejska, technologie informacyjno-komunikacyjne
dc.titlepl
ROZWÓJ HANDLU ELEKTRONICZNEGO W POLSCE NA TLE UNII EUROPEJSKIEJ
dc.title.alternativepl
GROWTH OF E-BUSINESS IN POLAND ON EUROPEAN UNION BACKGROUND
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available