Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sakralność jawajskich tańców Bedhaya dawniej i dziś.
Sacrality of javanese bedhaya dances - past and present.
taniec sakralny, Indonezja, Jawa
sacral dance, Indonesia,
Praca dotyczy sakralności jawajskiego tańca bedhaya ketawang. Przedstawia historię tańca, jego choreografię i objaśnia dzięki czemu utrzymał on sakralny charakter do czasów współczesnych. Praca wykorzystuje tezy Mircei Eliadego o sakralności i tłumaczy dzięki jaki cechom taniec staje się sztuką sakralną. Praca wykorzystuje też teorie Jolanty Kowalskiej o uniwersaliach kulturowych wyrażanych w tańcu.Praca przybliża zmiany jakie zaszły w interpretacji tari bedhaya pod wpływem kolejnych religii; od hinduizmu, buddyzmu, wierzeń jawajskich po islam. Przedstawia również kontekst polityczny tańca bedhaya i mówi o zjawiskach językowych związanych z tańcem w kulturze Indonezji. Tekst opisuje również kostiumy i rytuał towarzyszący bedhaya, zwłaszcza ofiary składane w czasie wystawiania tańca.Inspiracją do napisania pracy były doświadczenia wyniesione ze stypendium Dharmasiswa w Indonezji, tekst zawiera tłumaczenia opracowań indonezyjskich, które zostały zebrane w bibliotekach keratonów Jawy Środkowej.
Essay analyses the sacrality of indonesian dance bedhaya ketawang. It describes how the understanding of sacrality of bedhaya was changing to present time. The essay also explains how particular religions influence past and current interpretations of bedhaya dance at Javanese courts.This study introduces history, aesthetic and figurative meaning of sacral choreography.It also presents the local language context of dancing in Indonesia. The essay aims to guide in understanding a complex bedhaya dance.This study also includes political aspects and social meaning of sacral dances for javanese community. The opening chapter refers to definition of sacrum by Mircea Eliade and talks about cultural universals in dance after Jolanta Kowalska. Essay then briefly explains why dance can be a sacral art. Essay rises questions on significance of bedhaya dance in the future.Study contains translations from Indonesian texts which were collected in libraries of Javanese courts: Mangkungearan, Surakarta and Yogyakarta Hadiningrat.
dc.abstract.en | Essay analyses the sacrality of indonesian dance bedhaya ketawang. It describes how the understanding of sacrality of bedhaya was changing to present time. The essay also explains how particular religions influence past and current interpretations of bedhaya dance at Javanese courts.This study introduces history, aesthetic and figurative meaning of sacral choreography.It also presents the local language context of dancing in Indonesia. The essay aims to guide in understanding a complex bedhaya dance.This study also includes political aspects and social meaning of sacral dances for javanese community. The opening chapter refers to definition of sacrum by Mircea Eliade and talks about cultural universals in dance after Jolanta Kowalska. Essay then briefly explains why dance can be a sacral art. Essay rises questions on significance of bedhaya dance in the future.Study contains translations from Indonesian texts which were collected in libraries of Javanese courts: Mangkungearan, Surakarta and Yogyakarta Hadiningrat. | pl |
dc.abstract.pl | Praca dotyczy sakralności jawajskiego tańca bedhaya ketawang. Przedstawia historię tańca, jego choreografię i objaśnia dzięki czemu utrzymał on sakralny charakter do czasów współczesnych. Praca wykorzystuje tezy Mircei Eliadego o sakralności i tłumaczy dzięki jaki cechom taniec staje się sztuką sakralną. Praca wykorzystuje też teorie Jolanty Kowalskiej o uniwersaliach kulturowych wyrażanych w tańcu.Praca przybliża zmiany jakie zaszły w interpretacji tari bedhaya pod wpływem kolejnych religii; od hinduizmu, buddyzmu, wierzeń jawajskich po islam. Przedstawia również kontekst polityczny tańca bedhaya i mówi o zjawiskach językowych związanych z tańcem w kulturze Indonezji. Tekst opisuje również kostiumy i rytuał towarzyszący bedhaya, zwłaszcza ofiary składane w czasie wystawiania tańca.Inspiracją do napisania pracy były doświadczenia wyniesione ze stypendium Dharmasiswa w Indonezji, tekst zawiera tłumaczenia opracowań indonezyjskich, które zostały zebrane w bibliotekach keratonów Jawy Środkowej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gacek, Łukasz - 161435 | pl |
dc.contributor.author | Kołodziejek, Nina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Lubina, Michał | pl |
dc.contributor.reviewer | Gacek, Łukasz - 161435 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T03:36:37Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T03:36:37Z | |
dc.date.submitted | 2014-09-11 | pl |
dc.fieldofstudy | studia dalekowschodnie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-89918-36496 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/198222 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | sacral dance, Indonesia, | pl |
dc.subject.pl | taniec sakralny, Indonezja, Jawa | pl |
dc.title | Sakralność jawajskich tańców Bedhaya dawniej i dziś. | pl |
dc.title.alternative | Sacrality of javanese bedhaya dances - past and present. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |