Motyw śladu człowieka na podstawie porcelanowego serwisu Arkadiusza Szweda

licenciate
dc.abstract.enThis thesis focuses on a project called ,,The Human Trace’’ carried out by ceramicist Arkadiusz Szwed in the pottery factory in Ćmielów. The main assumption of the designer was to enable the factory workers to leave a permanent fingerprint on the porcelain set. The traces appeared after firing, due to cobalt salts that workers’ gloves were dipped into. The purpose of this thesis is to analyse problems behind the project, including human-technology relation and human role in the technological process which appears to be unseeable but, on further afterthought, turns out to be essential in a finished product. Furthermore, the author of the thesis will indicate multidimensionality of the human trace motive as an immanent element of human existence. Balancing between the description of the provenance of design and the analysis of critical design, the thesis will prove that a domestic object, determined by a relevant context, may become a conceptual piece of art.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca poświęcona została projektowi ceramika Arkadiusza Szweda pt. ,,Ślad człowieka’ ’ . Koncepcja ta polegała na stworzeniu pracownikom fabryki porcelany w Ćmielowie możliwości pozostawienia po sobie śladu swojej obecności za pomocą odcisków dłoni na naczyniach z ,,kanonicznego’’ zestawu Rococo wytwarzanego od 1852 roku. Utrwalenie tych śladów możliwe było dzięki solom kobaltu, w których robotnicy zanurzali odziane w rękawiczki ręce. Celem niniejszej pracy jest analiza problematyki stojącej za owym projektem, w tym kwestii relacji człowieka z technologią oraz jego roli w procesie wytwórczym, która jest z pozoru niewidoczna w gotowym produkcie. Ponadto, wskazana zostanie wielopłaszczyznowość motywu śladu, który jest immamentną częścią istnienia człowieka od zarania jego dziejów. Z kolei balansując pomiędzy opisem proweniencji designu i jego gałęzi a rozwijaniem specyfiki designu krytycznego, niniejsza praca ukaże, że przedmiot użytkowy poprzez nadanie mu odpowiedniego kontekstu może stać się konceptualnym dziełem sztuki.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorBałus, Wojciech - 127190 pl
dc.contributor.authorMatusiewicz, Agatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerBałus, Wojciech - 127190 pl
dc.contributor.reviewerJędruch, Dorotapl
dc.date.accessioned2020-10-20T18:41:24Z
dc.date.available2020-10-20T18:41:24Z
dc.date.submitted2020-09-18pl
dc.fieldofstudyhistoria sztukipl
dc.identifier.apddiploma-136465-228832pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/248720
dc.languagepolpl
dc.subject.entrace, fingerprint, porcelain, ceramics, design, critical designpl
dc.subject.plślad, odbicie, porcelana, ceramika, Ćmielów, design, design krytycznypl
dc.titleMotyw śladu człowieka na podstawie porcelanowego serwisu Arkadiusza Szwedapl
dc.title.alternativeThe Human Trace Motive in Arkadiusz Szwed's Tableware Setpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis focuses on a project called ,,The Human Trace’’ carried out by ceramicist Arkadiusz Szwed in the pottery factory in Ćmielów. The main assumption of the designer was to enable the factory workers to leave a permanent fingerprint on the porcelain set. The traces appeared after firing, due to cobalt salts that workers’ gloves were dipped into. The purpose of this thesis is to analyse problems behind the project, including human-technology relation and human role in the technological process which appears to be unseeable but, on further afterthought, turns out to be essential in a finished product. Furthermore, the author of the thesis will indicate multidimensionality of the human trace motive as an immanent element of human existence. Balancing between the description of the provenance of design and the analysis of critical design, the thesis will prove that a domestic object, determined by a relevant context, may become a conceptual piece of art.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca poświęcona została projektowi ceramika Arkadiusza Szweda pt. ,,Ślad człowieka’ ’ . Koncepcja ta polegała na stworzeniu pracownikom fabryki porcelany w Ćmielowie możliwości pozostawienia po sobie śladu swojej obecności za pomocą odcisków dłoni na naczyniach z ,,kanonicznego’’ zestawu Rococo wytwarzanego od 1852 roku. Utrwalenie tych śladów możliwe było dzięki solom kobaltu, w których robotnicy zanurzali odziane w rękawiczki ręce. Celem niniejszej pracy jest analiza problematyki stojącej za owym projektem, w tym kwestii relacji człowieka z technologią oraz jego roli w procesie wytwórczym, która jest z pozoru niewidoczna w gotowym produkcie. Ponadto, wskazana zostanie wielopłaszczyznowość motywu śladu, który jest immamentną częścią istnienia człowieka od zarania jego dziejów. Z kolei balansując pomiędzy opisem proweniencji designu i jego gałęzi a rozwijaniem specyfiki designu krytycznego, niniejsza praca ukaże, że przedmiot użytkowy poprzez nadanie mu odpowiedniego kontekstu może stać się konceptualnym dziełem sztuki.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Bałus, Wojciech - 127190
dc.contributor.authorpl
Matusiewicz, Agata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Bałus, Wojciech - 127190
dc.contributor.reviewerpl
Jędruch, Dorota
dc.date.accessioned
2020-10-20T18:41:24Z
dc.date.available
2020-10-20T18:41:24Z
dc.date.submittedpl
2020-09-18
dc.fieldofstudypl
historia sztuki
dc.identifier.apdpl
diploma-136465-228832
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/248720
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
trace, fingerprint, porcelain, ceramics, design, critical design
dc.subject.plpl
ślad, odbicie, porcelana, ceramika, Ćmielów, design, design krytyczny
dc.titlepl
Motyw śladu człowieka na podstawie porcelanowego serwisu Arkadiusza Szweda
dc.title.alternativepl
The Human Trace Motive in Arkadiusz Szwed's Tableware Set
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
27
Views per month
Views per city
Krakow
3
Brzostek
2
Dublin
2
Wroclaw
2
Ashburn
1
Bydgoszcz
1
Gdynia
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available