Recepcja Marsza żałobnego z Sonaty b-moll Fryderyka Chopina. Analiza wybranych tłumaczeń poetyckich i malarskich w perspektywie afektywnej

licenciate
dc.abstract.enThe purpose of this thesis is to analyze the reception of the Funeral March from Fryderyk Chopin's Sonata in B flat minor in 19th and 20th century art. In the following chapters, I have analyzed selected poetry and paintings which constitute a testimony of the composer's music. In order to illustrate the scale of the impact of Chopin's music on the imagination of art creators - in this thesis I recalled not only works that are known, but also those overlooked in contemporary research. While analyzing the works, I adopted an affective perspective and drew attention to the relationship generated between the artist, the work and the viewer. I also used the theory of the artist's personality expression of the Eugène Véron and discussed the importance of expression in music, poetry and the visual arts.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca stanowi próbę syntetycznego ujęcia funkcjonowania Marsza żałobnego z Sonaty b-moll Fryderyka Chopina w sztuce XIX oraz XX-wiecznej. W poszczególnych rozdziałach przeanalizowane zostały wybrane dzieła poetyckie i malarskie, które stanowią świadectwo recepcji muzyki kompozytora. W interpretacjach korzystano więc z ustaleń dotyczących związków intersemiotycznych, szczególnie zwrócono uwagę na muzyczno-literackie filiacje. W celu zobrazowania skali oddziaływania muzyki Chopina na wyobraźnię twórców sztuki – w pracy przywołane zostały nie tylko dzieła znane, ale także te we współczesnych badaniach pomijane. Utwory analizowano w perspektywie afektywnej, która zwraca uwagę na związek wytwarzany między artystą, dziełem a odbiorcą. W pracy ważne miejsce zajmują zatem zarysy biograficzne twórców, ponieważ ich dzieła stanowią ekwiwalent afektywno-emocjonalnych stanów. Posłużono się również teorią ekspresji osobowości artysty Eugènea Vérona i omówiono znaczenie ekspresji zarówno w muzyce, jak i poezji oraz sztukach plastycznych. Praca usytuowana jest więc na granicy badań literaturoznawczych, muzykologicznych, historycznych, ale także psychologicznych.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSzewczyk, Joannapl
dc.contributor.authorKlapuch, Klaudiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerSzewczyk, Joannapl
dc.contributor.reviewerSokalska, Małgorzata - 147950 pl
dc.date.accessioned2021-10-15T21:47:32Z
dc.date.available2021-10-15T21:47:32Z
dc.date.submitted2021-09-16pl
dc.fieldofstudyantropologiczno-kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-154527-261189pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/280797
dc.languagepolpl
dc.subject.enFuneral march, music, poetry, painting, romanticism, modernism, affect, self-expressionpl
dc.subject.plMarsz żałobny, muzyka, poezja, malarstwo, romantyzm, modernizm, afekt, autoekspresjapl
dc.titleRecepcja Marsza żałobnego z Sonaty b-moll Fryderyka Chopina. Analiza wybranych tłumaczeń poetyckich i malarskich w perspektywie afektywnejpl
dc.title.alternativeReception of the Funeral March from Fryderyk Chopin's Sonata in B flat minor. Analysis of selected poetic and painting translations in an affective perspectivepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this thesis is to analyze the reception of the Funeral March from Fryderyk Chopin's Sonata in B flat minor in 19th and 20th century art. In the following chapters, I have analyzed selected poetry and paintings which constitute a testimony of the composer's music. In order to illustrate the scale of the impact of Chopin's music on the imagination of art creators - in this thesis I recalled not only works that are known, but also those overlooked in contemporary research. While analyzing the works, I adopted an affective perspective and drew attention to the relationship generated between the artist, the work and the viewer. I also used the theory of the artist's personality expression of the Eugène Véron and discussed the importance of expression in music, poetry and the visual arts.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca stanowi próbę syntetycznego ujęcia funkcjonowania Marsza żałobnego z Sonaty b-moll Fryderyka Chopina w sztuce XIX oraz XX-wiecznej. W poszczególnych rozdziałach przeanalizowane zostały wybrane dzieła poetyckie i malarskie, które stanowią świadectwo recepcji muzyki kompozytora. W interpretacjach korzystano więc z ustaleń dotyczących związków intersemiotycznych, szczególnie zwrócono uwagę na muzyczno-literackie filiacje. W celu zobrazowania skali oddziaływania muzyki Chopina na wyobraźnię twórców sztuki – w pracy przywołane zostały nie tylko dzieła znane, ale także te we współczesnych badaniach pomijane. Utwory analizowano w perspektywie afektywnej, która zwraca uwagę na związek wytwarzany między artystą, dziełem a odbiorcą. W pracy ważne miejsce zajmują zatem zarysy biograficzne twórców, ponieważ ich dzieła stanowią ekwiwalent afektywno-emocjonalnych stanów. Posłużono się również teorią ekspresji osobowości artysty Eugènea Vérona i omówiono znaczenie ekspresji zarówno w muzyce, jak i poezji oraz sztukach plastycznych. Praca usytuowana jest więc na granicy badań literaturoznawczych, muzykologicznych, historycznych, ale także psychologicznych.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Szewczyk, Joanna
dc.contributor.authorpl
Klapuch, Klaudia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Szewczyk, Joanna
dc.contributor.reviewerpl
Sokalska, Małgorzata - 147950
dc.date.accessioned
2021-10-15T21:47:32Z
dc.date.available
2021-10-15T21:47:32Z
dc.date.submittedpl
2021-09-16
dc.fieldofstudypl
antropologiczno-kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-154527-261189
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/280797
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Funeral march, music, poetry, painting, romanticism, modernism, affect, self-expression
dc.subject.plpl
Marsz żałobny, muzyka, poezja, malarstwo, romantyzm, modernizm, afekt, autoekspresja
dc.titlepl
Recepcja Marsza żałobnego z Sonaty b-moll Fryderyka Chopina. Analiza wybranych tłumaczeń poetyckich i malarskich w perspektywie afektywnej
dc.title.alternativepl
Reception of the Funeral March from Fryderyk Chopin's Sonata in B flat minor. Analysis of selected poetic and painting translations in an affective perspective
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
21
Views per month
Views per city
Krakow
7
Poznan
2
Wroclaw
2
Boardman
1
Dublin
1
Lodz
1
Skarzysko-Kamienna
1
St Petersburg
1
Swarzedz
1
Szczecin
1

No access

No Thumbnail Available