Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Reagowanie na informację w kontekście afektywnych zachowań informacyjnych w mediach społecznościowych
Responding to information in the context of affective information behavior in social media
afektywne zachowania informacyjne, media społecznościowe, reagowanie na informację, użytkownicy, zachowania informacyjne
affective information behavior, information behavior, responding to information, social media, users
Przedmiotem pracy są zachowania informacyjne człowieka odnoszące się szczególnie do reagowania użytkowników mediów społecznościowych na informację w perspektywie afektywnej. Głównym celem pracy było zbadanie i scharakteryzowanie głównych aspektów, determinantów i elementów tych zachowań informacyjnych wśród użytkowników wybranych social mediów, np. Facebook, Instagram. W pracy zastosowano metodę krytycznej analizy piśmiennictwa w celu zdefiniowania, scharakteryzowania oraz wyodrębnienia cech, emocji oraz zachowań informacyjnych użytkowników social mediów. Określono czym są zachowania informacyjne i co oznacza afektywny wymiar tych aktywności w odniesieniu do informacji. Zwrócono uwagę na charakterystykę mediów społecznościowych wpływających na procesy informacyjne podejmowane przez człowieka oraz przedstawiono wybrane badania dotyczące zachowań informacyjnych i reakcji na informacje w social mediach. Zastosowano narzędzie kwestionariusza ankiety oraz podjęto się analizy tematycznej komentarzy dostępnych pod postami na grupie. Wykorzystano zamkniętą grupę funkcjonującą na Facebooku „KRAINA SKŁADÓW- kosmetyki i pielęgnacja”, a następnie porównano wyniki ankiety oraz analizy zawartości wybranych postów. Badania wykazały, że użytkownicy mediów społecznościowych wykazują różne zachowania informacyjne. Zależą one od danej osoby, sytuacji, jak i presji ze strony otoczenia.
The subject of this study is human information behavior relating specifically to social media users' response to information in an affective perspective. The main objective of the study was to examine and characterize the main aspects, determinants and elements of these information behaviors among users of selected social media e.g. Facebook, Instagram. The paper uses the critical literature analysis method to define, characterize and extract the characteristics, emotions and information behaviors of social media users. It was defined what information behaviors are and what the affective dimension of these activities means in relation to information. The characteristics of social media influencing human information processes were highlighted and selected studies on social media information behavior were presented. A survey questionnaire tool was used and a thematic analysis of comments available under posts on the group was undertaken. A closed Facebook group "KRAINA SKŁADÓW - kosmetyki i pielęgnacja" was used, and then the results of the questionnaire and content analysis of selected posts were compared. The study showed that social media users exhibit different information behaviors. They depend on the person, the situation, as well as the pressure from the environment.
dc.abstract.en | The subject of this study is human information behavior relating specifically to social media users' response to information in an affective perspective. The main objective of the study was to examine and characterize the main aspects, determinants and elements of these information behaviors among users of selected social media e.g. Facebook, Instagram. The paper uses the critical literature analysis method to define, characterize and extract the characteristics, emotions and information behaviors of social media users. It was defined what information behaviors are and what the affective dimension of these activities means in relation to information. The characteristics of social media influencing human information processes were highlighted and selected studies on social media information behavior were presented. A survey questionnaire tool was used and a thematic analysis of comments available under posts on the group was undertaken. A closed Facebook group "KRAINA SKŁADÓW - kosmetyki i pielęgnacja" was used, and then the results of the questionnaire and content analysis of selected posts were compared. The study showed that social media users exhibit different information behaviors. They depend on the person, the situation, as well as the pressure from the environment. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem pracy są zachowania informacyjne człowieka odnoszące się szczególnie do reagowania użytkowników mediów społecznościowych na informację w perspektywie afektywnej. Głównym celem pracy było zbadanie i scharakteryzowanie głównych aspektów, determinantów i elementów tych zachowań informacyjnych wśród użytkowników wybranych social mediów, np. Facebook, Instagram. W pracy zastosowano metodę krytycznej analizy piśmiennictwa w celu zdefiniowania, scharakteryzowania oraz wyodrębnienia cech, emocji oraz zachowań informacyjnych użytkowników social mediów. Określono czym są zachowania informacyjne i co oznacza afektywny wymiar tych aktywności w odniesieniu do informacji. Zwrócono uwagę na charakterystykę mediów społecznościowych wpływających na procesy informacyjne podejmowane przez człowieka oraz przedstawiono wybrane badania dotyczące zachowań informacyjnych i reakcji na informacje w social mediach. Zastosowano narzędzie kwestionariusza ankiety oraz podjęto się analizy tematycznej komentarzy dostępnych pod postami na grupie. Wykorzystano zamkniętą grupę funkcjonującą na Facebooku „KRAINA SKŁADÓW- kosmetyki i pielęgnacja”, a następnie porównano wyniki ankiety oraz analizy zawartości wybranych postów. Badania wykazały, że użytkownicy mediów społecznościowych wykazują różne zachowania informacyjne. Zależą one od danej osoby, sytuacji, jak i presji ze strony otoczenia. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Krakowska, Monika - 129418 | pl |
dc.contributor.author | Błaut, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Krakowska, Monika - 129418 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nahotko, Marek - 130864 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-05T21:48:03Z | |
dc.date.available | 2022-07-05T21:48:03Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie informacją | pl |
dc.identifier.apd | diploma-156778-273982 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294652 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | affective information behavior, information behavior, responding to information, social media, users | pl |
dc.subject.pl | afektywne zachowania informacyjne, media społecznościowe, reagowanie na informację, użytkownicy, zachowania informacyjne | pl |
dc.title | Reagowanie na informację w kontekście afektywnych zachowań informacyjnych w mediach społecznościowych | pl |
dc.title.alternative | Responding to information in the context of affective information behavior in social media | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |