"She begged the child: let me embrace thee, Lord!" : a Byzantine icon with the Virgin Eleousa in the Poor Clares Convent in Cracow

2018
journal article
article
dc.abstract.enA Byzantine Icon with the Virgin Eleousa in the Poor Clares Convent in Cracow was rediscovered during the conservation treatment of a Virgin and Child panel, which until then was believed to be a Gothic picture repainted in the seventeenth century. This icon presents a variant of Eleusia type, in which the left hand of the Child is nestled in Mary’s right. Earlier, this iconographic type had been known in the milieu of medieval art of Serbia, as testified by a poorly researched icon with the Virgin Eleousa in the iconostasis in the Church of the Pantocrator in Dečani dated to around 1350. Then, this type was very popular in Italo-Greek icon painting in the fifteenth and sixteenth centuries, appearing in a few iconographic and compositional variants. At the present, preliminary, stage of research it would be difficult to indicate works of art comparable to the Cracow icon, but many of its characteristics suggest the work’s stylistic affinities with the painting of the Palaiologan era from the last quarter of the thirteenth and the beginning of the fourteenth century.pl
dc.abstract.plW klasztorze Sióstr Klarysek w Krakowie przechowywana jest wysokiej klasy artystycznej bizantyńska ikona Matki Boskiej Eleusy z początku XIV w. Ikona została odkryta w 1999 roku podczas konserwacji gotyckiego, jak wówczas sądzono, znacznie przemalowanego obrazu. Prezentuje rzadko w sztuce bizantyńskiej wariant ikonograficzny, w którym dłoń Dzieciątka spoczywa w dłoni Matki Boskiej. Rys ten zbliża krakowską ikonę do ikony w templonie w Deczanach z ok. 1350. Typ ten ukształtował się w sztuce bizantyńskiej i rozpowszechnił w okresie pobizantyńskim, w kręgu sztuki italo-bizantyńskiej i tzw. szkoły kreteńskiej. Cechy stylowe dzieła są charakterystyczne dla pierwszej fazy malarstwa Paleologów.pl
dc.affiliationWydział Historyczny : Instytut Historii Sztukipl
dc.contributor.authorSmorąg-Różycka, Małgorzata - 131952 pl
dc.date.accessioned2019-02-26T12:17:02Z
dc.date.available2019-02-26T12:17:02Z
dc.date.issued2018pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.physical33-45pl
dc.description.points10pl
dc.description.publication2,5pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume16pl
dc.identifier.issn0071-6723pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/69269
dc.languageengpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enthe Virgin Eleousapl
dc.subject.enPalaiologan stylepl
dc.subject.enByzantine iconpl
dc.subject.plMatka Boska Eleusapl
dc.subject.plstyl Paleologówpl
dc.subject.plikona bizantyńskapl
dc.subtypeArticlepl
dc.title"She begged the child: let me embrace thee, Lord!" : a Byzantine icon with the Virgin Eleousa in the Poor Clares Convent in Cracowpl
dc.title.journalFolia Historiae Artium. Seria Nowapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
A Byzantine Icon with the Virgin Eleousa in the Poor Clares Convent in Cracow was rediscovered during the conservation treatment of a Virgin and Child panel, which until then was believed to be a Gothic picture repainted in the seventeenth century. This icon presents a variant of Eleusia type, in which the left hand of the Child is nestled in Mary’s right. Earlier, this iconographic type had been known in the milieu of medieval art of Serbia, as testified by a poorly researched icon with the Virgin Eleousa in the iconostasis in the Church of the Pantocrator in Dečani dated to around 1350. Then, this type was very popular in Italo-Greek icon painting in the fifteenth and sixteenth centuries, appearing in a few iconographic and compositional variants. At the present, preliminary, stage of research it would be difficult to indicate works of art comparable to the Cracow icon, but many of its characteristics suggest the work’s stylistic affinities with the painting of the Palaiologan era from the last quarter of the thirteenth and the beginning of the fourteenth century.
dc.abstract.plpl
W klasztorze Sióstr Klarysek w Krakowie przechowywana jest wysokiej klasy artystycznej bizantyńska ikona Matki Boskiej Eleusy z początku XIV w. Ikona została odkryta w 1999 roku podczas konserwacji gotyckiego, jak wówczas sądzono, znacznie przemalowanego obrazu. Prezentuje rzadko w sztuce bizantyńskiej wariant ikonograficzny, w którym dłoń Dzieciątka spoczywa w dłoni Matki Boskiej. Rys ten zbliża krakowską ikonę do ikony w templonie w Deczanach z ok. 1350. Typ ten ukształtował się w sztuce bizantyńskiej i rozpowszechnił w okresie pobizantyńskim, w kręgu sztuki italo-bizantyńskiej i tzw. szkoły kreteńskiej. Cechy stylowe dzieła są charakterystyczne dla pierwszej fazy malarstwa Paleologów.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny : Instytut Historii Sztuki
dc.contributor.authorpl
Smorąg-Różycka, Małgorzata - 131952
dc.date.accessioned
2019-02-26T12:17:02Z
dc.date.available
2019-02-26T12:17:02Z
dc.date.issuedpl
2018
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.physicalpl
33-45
dc.description.pointspl
10
dc.description.publicationpl
2,5
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
16
dc.identifier.issnpl
0071-6723
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/69269
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
the Virgin Eleousa
dc.subject.enpl
Palaiologan style
dc.subject.enpl
Byzantine icon
dc.subject.plpl
Matka Boska Eleusa
dc.subject.plpl
styl Paleologów
dc.subject.plpl
ikona bizantyńska
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
"She begged the child: let me embrace thee, Lord!" : a Byzantine icon with the Virgin Eleousa in the Poor Clares Convent in Cracow
dc.title.journalpl
Folia Historiae Artium. Seria Nowa
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
1
Views per month
Views per city
Krakow
1
Downloads
smorag-rozycka_she_begged_the_child_2018.pdf
6