Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Japoński 'soft-power' na przykładzie "Cool Japan"
Japanese soft power on the example of 'Cool Japan'
Japonia, Cool Japan, soft power, miękka siła, dyplomacja publiczna, dyplomacja kulturalna, kultura, kultura popularna, popkultura, strategia promocji, promocja państwa
Japan, Cool Japan, soft power, public diplomacy, cultural diplomacy, culture, popular culture, pop culture, promotion strategy, state promotion
Japonia jest znana jako kraj, który jest nie tylko świadom swojego dziedzictwa kulturowego, lecz także potrafi doskonale je wykorzystać i zaprezentować światu. Choć początki zainteresowania japońską kulturą sięgają XIX wieku, ogromną popularność zaczęła ona zdobywać dopiero w kolejnym stuleciu. W wyniku powojennego rozwoju gospodarczego Kraju Kwitnącej Wiśni produkty made in Japan stały się dostępne na całym świecie. Postępująca od lat 90. XX wieku globalizacja umożliwiła natomiast łatwiejsze rozprzestrzenianie treści związanych z kulturą popularną. Wkrótce popkultura stała się nie tylko towarem eksportowym Japonii, lecz również bardzo ważnym elementem strategii promocji tego kraju. Celem niniejszej pracy jest analiza programu ‘Cool Japan’ jako przykładu soft power Kraju Kwitnącej Wiśni. Zgodnie z liberalną koncepcją stosunków międzynarodowych coraz większe znaczenie zyskują elementy nie związane ze sferą militarną, lecz te powiązane z gospodarką czy kwestiami społecznymi. W związku z tym pierwszym rozdziale zostały przedstawione liberalna i neoliberalna koncepcja stosunków międzynarodowych. Zanalizowany został w niej termin „potęga” oraz jego możliwe znaczenia w odniesieniu do dwóch powyżej wymienionych podejść badawczych relacji międzypaństwowych. Pierwsza część pracy odnosi się również do znaczenia dyplomacji publicznej i kulturalnej oraz do charakterystyki japońskiego soft power. W drugim rozdziale została natomiast przeanalizowana japońska strategia promocji, jej geneza, główne założenia oraz organizacja, a także jej krytyka i wyzwania jakie przed nią stoją. Ostatni, trzeci rozdział jest poświęcony przykładowym elementom ‘Cool Japan’: estetyka kawaii, tradycyjne rzemiosło oraz kuchnia.
Japan is not only known as a country, which is aware of its culture heritage. It also excels at utilizing this heritage and presenting it to the world. The interest in Japanese culture dates back to the 19th century, however it began to gain an actual popularity only in the following century. Following the massive post-war economic boom, the ‘made in Japan’ brand became known around the world. The proceeding globalization allowed in turn an easier spreading of popular culture. Soon, the pop culture became not only one of the primary export goods of Japan, but also a very important element of Japanese strategy of self-promotion. This paper aims at analyzing the ‘Cool Japan’ program as an example of Japanese soft power. According to the liberal theory of international relations, factors connected to economy and social features become more and more important, contrary to raw military power. That is why the first chapter of the paper concentrates on liberal and neoliberal concepts of international relations. The term “power” was analyzed there, as well as its possible meanings in relation to the two ways of studying international politics mentioned before. The first part of the paper refers also to the notion of public and cultural diplomacy and to specific characteristics of the Japanese soft power. The second chapter concentrates in turn on analyzing Japanese strategy of self-promotion, its origins, main assumptions and organization, as well as its critique and the challenges it faces. The last chapter centers around certain examples of ‘Cool Japan’, such as kawaii aesthetics, traditional craftsmanship and Japanese cuisine.
dc.abstract.en | Japan is not only known as a country, which is aware of its culture heritage. It also excels at utilizing this heritage and presenting it to the world. The interest in Japanese culture dates back to the 19th century, however it began to gain an actual popularity only in the following century. Following the massive post-war economic boom, the ‘made in Japan’ brand became known around the world. The proceeding globalization allowed in turn an easier spreading of popular culture. Soon, the pop culture became not only one of the primary export goods of Japan, but also a very important element of Japanese strategy of self-promotion. This paper aims at analyzing the ‘Cool Japan’ program as an example of Japanese soft power. According to the liberal theory of international relations, factors connected to economy and social features become more and more important, contrary to raw military power. That is why the first chapter of the paper concentrates on liberal and neoliberal concepts of international relations. The term “power” was analyzed there, as well as its possible meanings in relation to the two ways of studying international politics mentioned before. The first part of the paper refers also to the notion of public and cultural diplomacy and to specific characteristics of the Japanese soft power. The second chapter concentrates in turn on analyzing Japanese strategy of self-promotion, its origins, main assumptions and organization, as well as its critique and the challenges it faces. The last chapter centers around certain examples of ‘Cool Japan’, such as kawaii aesthetics, traditional craftsmanship and Japanese cuisine. | pl |
dc.abstract.pl | Japonia jest znana jako kraj, który jest nie tylko świadom swojego dziedzictwa kulturowego, lecz także potrafi doskonale je wykorzystać i zaprezentować światu. Choć początki zainteresowania japońską kulturą sięgają XIX wieku, ogromną popularność zaczęła ona zdobywać dopiero w kolejnym stuleciu. W wyniku powojennego rozwoju gospodarczego Kraju Kwitnącej Wiśni produkty made in Japan stały się dostępne na całym świecie. Postępująca od lat 90. XX wieku globalizacja umożliwiła natomiast łatwiejsze rozprzestrzenianie treści związanych z kulturą popularną. Wkrótce popkultura stała się nie tylko towarem eksportowym Japonii, lecz również bardzo ważnym elementem strategii promocji tego kraju. Celem niniejszej pracy jest analiza programu ‘Cool Japan’ jako przykładu soft power Kraju Kwitnącej Wiśni. Zgodnie z liberalną koncepcją stosunków międzynarodowych coraz większe znaczenie zyskują elementy nie związane ze sferą militarną, lecz te powiązane z gospodarką czy kwestiami społecznymi. W związku z tym pierwszym rozdziale zostały przedstawione liberalna i neoliberalna koncepcja stosunków międzynarodowych. Zanalizowany został w niej termin „potęga” oraz jego możliwe znaczenia w odniesieniu do dwóch powyżej wymienionych podejść badawczych relacji międzypaństwowych. Pierwsza część pracy odnosi się również do znaczenia dyplomacji publicznej i kulturalnej oraz do charakterystyki japońskiego soft power. W drugim rozdziale została natomiast przeanalizowana japońska strategia promocji, jej geneza, główne założenia oraz organizacja, a także jej krytyka i wyzwania jakie przed nią stoją. Ostatni, trzeci rozdział jest poświęcony przykładowym elementom ‘Cool Japan’: estetyka kawaii, tradycyjne rzemiosło oraz kuchnia. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Barbasiewicz, Olga | pl |
dc.contributor.author | Samela, Małgorzata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Barbasiewicz, Olga | pl |
dc.contributor.reviewer | Dybała, Paweł | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T14:17:20Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T14:17:20Z | |
dc.date.submitted | 2018-06-28 | pl |
dc.fieldofstudy | studia dalekowschodnie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-121681-210589 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226187 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Japan, Cool Japan, soft power, public diplomacy, cultural diplomacy, culture, popular culture, pop culture, promotion strategy, state promotion | pl |
dc.subject.pl | Japonia, Cool Japan, soft power, miękka siła, dyplomacja publiczna, dyplomacja kulturalna, kultura, kultura popularna, popkultura, strategia promocji, promocja państwa | pl |
dc.title | Japoński 'soft-power' na przykładzie "Cool Japan" | pl |
dc.title.alternative | Japanese soft power on the example of 'Cool Japan' | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |