Japoński 'soft-power' na przykładzie "Cool Japan"

licenciate
dc.abstract.enJapan is not only known as a country, which is aware of its culture heritage. It also excels at utilizing this heritage and presenting it to the world. The interest in Japanese culture dates back to the 19th century, however it began to gain an actual popularity only in the following century. Following the massive post-war economic boom, the ‘made in Japan’ brand became known around the world. The proceeding globalization allowed in turn an easier spreading of popular culture. Soon, the pop culture became not only one of the primary export goods of Japan, but also a very important element of Japanese strategy of self-promotion. This paper aims at analyzing the ‘Cool Japan’ program as an example of Japanese soft power. According to the liberal theory of international relations, factors connected to economy and social features become more and more important, contrary to raw military power. That is why the first chapter of the paper concentrates on liberal and neoliberal concepts of international relations. The term “power” was analyzed there, as well as its possible meanings in relation to the two ways of studying international politics mentioned before. The first part of the paper refers also to the notion of public and cultural diplomacy and to specific characteristics of the Japanese soft power. The second chapter concentrates in turn on analyzing Japanese strategy of self-promotion, its origins, main assumptions and organization, as well as its critique and the challenges it faces. The last chapter centers around certain examples of ‘Cool Japan’, such as kawaii aesthetics, traditional craftsmanship and Japanese cuisine.pl
dc.abstract.plJaponia jest znana jako kraj, który jest nie tylko świadom swojego dziedzictwa kulturowego, lecz także potrafi doskonale je wykorzystać i zaprezentować światu. Choć początki zainteresowania japońską kulturą sięgają XIX wieku, ogromną popularność zaczęła ona zdobywać dopiero w kolejnym stuleciu. W wyniku powojennego rozwoju gospodarczego Kraju Kwitnącej Wiśni produkty made in Japan stały się dostępne na całym świecie. Postępująca od lat 90. XX wieku globalizacja umożliwiła natomiast łatwiejsze rozprzestrzenianie treści związanych z kulturą popularną. Wkrótce popkultura stała się nie tylko towarem eksportowym Japonii, lecz również bardzo ważnym elementem strategii promocji tego kraju. Celem niniejszej pracy jest analiza programu ‘Cool Japan’ jako przykładu soft power Kraju Kwitnącej Wiśni. Zgodnie z liberalną koncepcją stosunków międzynarodowych coraz większe znaczenie zyskują elementy nie związane ze sferą militarną, lecz te powiązane z gospodarką czy kwestiami społecznymi. W związku z tym pierwszym rozdziale zostały przedstawione liberalna i neoliberalna koncepcja stosunków międzynarodowych. Zanalizowany został w niej termin „potęga” oraz jego możliwe znaczenia w odniesieniu do dwóch powyżej wymienionych podejść badawczych relacji międzypaństwowych. Pierwsza część pracy odnosi się również do znaczenia dyplomacji publicznej i kulturalnej oraz do charakterystyki japońskiego soft power. W drugim rozdziale została natomiast przeanalizowana japońska strategia promocji, jej geneza, główne założenia oraz organizacja, a także jej krytyka i wyzwania jakie przed nią stoją. Ostatni, trzeci rozdział jest poświęcony przykładowym elementom ‘Cool Japan’: estetyka kawaii, tradycyjne rzemiosło oraz kuchnia.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBarbasiewicz, Olgapl
dc.contributor.authorSamela, Małgorzatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerBarbasiewicz, Olgapl
dc.contributor.reviewerDybała, Pawełpl
dc.date.accessioned2020-07-27T14:17:20Z
dc.date.available2020-07-27T14:17:20Z
dc.date.submitted2018-06-28pl
dc.fieldofstudystudia dalekowschodniepl
dc.identifier.apddiploma-121681-210589pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226187
dc.languagepolpl
dc.subject.enJapan, Cool Japan, soft power, public diplomacy, cultural diplomacy, culture, popular culture, pop culture, promotion strategy, state promotionpl
dc.subject.plJaponia, Cool Japan, soft power, miękka siła, dyplomacja publiczna, dyplomacja kulturalna, kultura, kultura popularna, popkultura, strategia promocji, promocja państwapl
dc.titleJapoński 'soft-power' na przykładzie "Cool Japan"pl
dc.title.alternativeJapanese soft power on the example of 'Cool Japan'pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Japan is not only known as a country, which is aware of its culture heritage. It also excels at utilizing this heritage and presenting it to the world. The interest in Japanese culture dates back to the 19th century, however it began to gain an actual popularity only in the following century. Following the massive post-war economic boom, the ‘made in Japan’ brand became known around the world. The proceeding globalization allowed in turn an easier spreading of popular culture. Soon, the pop culture became not only one of the primary export goods of Japan, but also a very important element of Japanese strategy of self-promotion. This paper aims at analyzing the ‘Cool Japan’ program as an example of Japanese soft power. According to the liberal theory of international relations, factors connected to economy and social features become more and more important, contrary to raw military power. That is why the first chapter of the paper concentrates on liberal and neoliberal concepts of international relations. The term “power” was analyzed there, as well as its possible meanings in relation to the two ways of studying international politics mentioned before. The first part of the paper refers also to the notion of public and cultural diplomacy and to specific characteristics of the Japanese soft power. The second chapter concentrates in turn on analyzing Japanese strategy of self-promotion, its origins, main assumptions and organization, as well as its critique and the challenges it faces. The last chapter centers around certain examples of ‘Cool Japan’, such as kawaii aesthetics, traditional craftsmanship and Japanese cuisine.
dc.abstract.plpl
Japonia jest znana jako kraj, który jest nie tylko świadom swojego dziedzictwa kulturowego, lecz także potrafi doskonale je wykorzystać i zaprezentować światu. Choć początki zainteresowania japońską kulturą sięgają XIX wieku, ogromną popularność zaczęła ona zdobywać dopiero w kolejnym stuleciu. W wyniku powojennego rozwoju gospodarczego Kraju Kwitnącej Wiśni produkty made in Japan stały się dostępne na całym świecie. Postępująca od lat 90. XX wieku globalizacja umożliwiła natomiast łatwiejsze rozprzestrzenianie treści związanych z kulturą popularną. Wkrótce popkultura stała się nie tylko towarem eksportowym Japonii, lecz również bardzo ważnym elementem strategii promocji tego kraju. Celem niniejszej pracy jest analiza programu ‘Cool Japan’ jako przykładu soft power Kraju Kwitnącej Wiśni. Zgodnie z liberalną koncepcją stosunków międzynarodowych coraz większe znaczenie zyskują elementy nie związane ze sferą militarną, lecz te powiązane z gospodarką czy kwestiami społecznymi. W związku z tym pierwszym rozdziale zostały przedstawione liberalna i neoliberalna koncepcja stosunków międzynarodowych. Zanalizowany został w niej termin „potęga” oraz jego możliwe znaczenia w odniesieniu do dwóch powyżej wymienionych podejść badawczych relacji międzypaństwowych. Pierwsza część pracy odnosi się również do znaczenia dyplomacji publicznej i kulturalnej oraz do charakterystyki japońskiego soft power. W drugim rozdziale została natomiast przeanalizowana japońska strategia promocji, jej geneza, główne założenia oraz organizacja, a także jej krytyka i wyzwania jakie przed nią stoją. Ostatni, trzeci rozdział jest poświęcony przykładowym elementom ‘Cool Japan’: estetyka kawaii, tradycyjne rzemiosło oraz kuchnia.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Barbasiewicz, Olga
dc.contributor.authorpl
Samela, Małgorzata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Barbasiewicz, Olga
dc.contributor.reviewerpl
Dybała, Paweł
dc.date.accessioned
2020-07-27T14:17:20Z
dc.date.available
2020-07-27T14:17:20Z
dc.date.submittedpl
2018-06-28
dc.fieldofstudypl
studia dalekowschodnie
dc.identifier.apdpl
diploma-121681-210589
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226187
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Japan, Cool Japan, soft power, public diplomacy, cultural diplomacy, culture, popular culture, pop culture, promotion strategy, state promotion
dc.subject.plpl
Japonia, Cool Japan, soft power, miękka siła, dyplomacja publiczna, dyplomacja kulturalna, kultura, kultura popularna, popkultura, strategia promocji, promocja państwa
dc.titlepl
Japoński 'soft-power' na przykładzie "Cool Japan"
dc.title.alternativepl
Japanese soft power on the example of 'Cool Japan'
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
128
Views per month
Views per city
Warsaw
30
Krakow
16
Lodz
16
Gdansk
4
Poznan
4
Wroclaw
4
Katowice
3
Dublin
2
Gdynia
2
Gorzów Wielkopolski
2

No access

No Thumbnail Available