La parola e il gesto : alcune considerazioni sulle tecniche di recitazione nel teatro italiano del Cinquecento

2012
journal article
article
dc.abstract.enIn her essey the author focuses her attention on the technics of acting in the very first period of the Italian theatre, reborn in XVI century. Analysing the tractat of A. Ingegneri, the dialog of L. de’Sommi and other testimonies devoted to the scene practice of those days, the author of the essay describe the main rules of acting, on the one hand refered to the court theatre, on the other to the commedia dell’arte. In the court theatre decorations and the text of the play used to count much more than in commedia dell’arte and were thought to compensate for – as even in part – the poor level of acting of the interpreters – courtiers. On the other hand the basis of the commedia dell’arte theatre was acting, whilst the role of decorations was very limitated. Nevertheless the main rules of acting seem similar in both types of theatre.pl
dc.abstract.plAutorka szkicu koncentruje się na problemie gry aktorskiej w pierwszym okresie odrodzenia teatru w Italii w XVI wieku. Analizując m.in. traktat A. Ingegneriego, dialog L. de’Sommiego i inne świadectwa poświęcone ówczesnej praktyce scenicznej, nakreśla zasadnicze cechy wyróżniające grę aktorską epoki zarówno w kontekście teatru wysokiego, jak i komedii dell’arte. W teatrze dworskim słowo poetyckie i dekoracje odgrywały rolę niepomiernie większą niż w teatrze zawodowych komediantów i miały częściowo rekompensować skromniejsze umiejętności aktorskie odtwórców ról wywodzących się spośród dworzan. Komedia dell’arte kładła z kolei nacisk na profesjonalizm aktorów, podczas gdy rola dekoracji była bardzo ograniczona. Pomino tych różnic zasadnicze założenia na temat gry aktorskiej okazują się wspólne dla obu rodzajów teatru.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.authorSurma-Gawłowska, Monika - 132171 pl
dc.date.accessioned2018-10-25T11:37:29Z
dc.date.available2018-10-25T11:37:29Z
dc.date.issued2012pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 336pl
dc.description.number4pl
dc.description.physical328-337pl
dc.description.publication0,89pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume12pl
dc.identifier.doi10.4467/20843917RC.12.023.0740pl
dc.identifier.eissn2084-3917pl
dc.identifier.issn1732-8705pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/58677
dc.languageitapl
dc.language.containerfrepl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceOTHER
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subtypeArticlepl
dc.titleLa parola e il gesto : alcune considerazioni sulle tecniche di recitazione nel teatro italiano del Cinquecentopl
dc.title.alternativeWord and gesture : a few remarks about the declamatory technique in the 16th centurypl
dc.title.alternativeSłowo i gest : kilka uwag o technice recytacyjnej we włoskim teatrze XVI wiekupl
dc.title.journalRomanica Cracoviensiapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In her essey the author focuses her attention on the technics of acting in the very first period of the Italian theatre, reborn in XVI century. Analysing the tractat of A. Ingegneri, the dialog of L. de’Sommi and other testimonies devoted to the scene practice of those days, the author of the essay describe the main rules of acting, on the one hand refered to the court theatre, on the other to the commedia dell’arte. In the court theatre decorations and the text of the play used to count much more than in commedia dell’arte and were thought to compensate for – as even in part – the poor level of acting of the interpreters – courtiers. On the other hand the basis of the commedia dell’arte theatre was acting, whilst the role of decorations was very limitated. Nevertheless the main rules of acting seem similar in both types of theatre.
dc.abstract.plpl
Autorka szkicu koncentruje się na problemie gry aktorskiej w pierwszym okresie odrodzenia teatru w Italii w XVI wieku. Analizując m.in. traktat A. Ingegneriego, dialog L. de’Sommiego i inne świadectwa poświęcone ówczesnej praktyce scenicznej, nakreśla zasadnicze cechy wyróżniające grę aktorską epoki zarówno w kontekście teatru wysokiego, jak i komedii dell’arte. W teatrze dworskim słowo poetyckie i dekoracje odgrywały rolę niepomiernie większą niż w teatrze zawodowych komediantów i miały częściowo rekompensować skromniejsze umiejętności aktorskie odtwórców ról wywodzących się spośród dworzan. Komedia dell’arte kładła z kolei nacisk na profesjonalizm aktorów, podczas gdy rola dekoracji była bardzo ograniczona. Pomino tych różnic zasadnicze założenia na temat gry aktorskiej okazują się wspólne dla obu rodzajów teatru.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.authorpl
Surma-Gawłowska, Monika - 132171
dc.date.accessioned
2018-10-25T11:37:29Z
dc.date.available
2018-10-25T11:37:29Z
dc.date.issuedpl
2012
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 336
dc.description.numberpl
4
dc.description.physicalpl
328-337
dc.description.publicationpl
0,89
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
12
dc.identifier.doipl
10.4467/20843917RC.12.023.0740
dc.identifier.eissnpl
2084-3917
dc.identifier.issnpl
1732-8705
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/58677
dc.languagepl
ita
dc.language.containerpl
fre
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
OTHER
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
La parola e il gesto : alcune considerazioni sulle tecniche di recitazione nel teatro italiano del Cinquecento
dc.title.alternativepl
Word and gesture : a few remarks about the declamatory technique in the 16th century
dc.title.alternativepl
Słowo i gest : kilka uwag o technice recytacyjnej we włoskim teatrze XVI wieku
dc.title.journalpl
Romanica Cracoviensia
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
0
Views per month
Downloads
surma-gawlowska_la_parola_e_il_gesto_2012.pdf
1