Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Organizacja transportu zbiorowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Słupska : stan obecny i perspektywy
Organisation of the collective transport in Słupsk Functional Urban area : the present state and the perspectives
Adam Parol podpisany: Adam Robert Parol. Bibliogr. s. 199-212
W pracy podjęto się opracowania zagadnienia dotyczącego organizacji transportu zbiorowego w skali przestrzennej miasta i jego bezpośredniego otoczenia. Badaniem objęto teren Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Słupska - ośrodka regionalnego położonego w Polsce Północnej, na Pomorzu - jako wydzielenia, którego zasięg określono w wyniku przeprowadzenia autorskiej delimitacji, a odznaczającego się silnymi powiązaniami wewnętrznymi (funkcjonalnymi, społeczno-gospodarczymi oraz morfologicznymi), w obrębie którego oferta połączeń transportu publicznego winna zapewniać odpowiednie skomunikowanie między rdzeniem MOF a jego otoczeniem. Zasadnicza część rozważań opiera się na szczegółowych badaniach dostępności - głównie Słupska jako ośrodka centralnego; mniejszą uwagę poświęcono pozostałym miastom oraz najważniejszym wsiom jako pewnym subcentrom MOF. Podjęto również tematykę dopasowania powiązań funkcjonalnych do obowiązującego podziału administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem szczebla gminnego. Jednocześnie poświęcono uwagę znajdującym się poza systemem transportu publicznego przewozom pracowniczym, a także dojazdom zatrudnionych w największych zakładach lub strefach przemysłowych obszaru badań, przy wykorzystaniu transportu publicznego. W końcowej części opracowania zawarto szereg rekomendacji, opartych na rozwiązaniach stosowanych w innych częściach świata lub postulowanych przez reprezentantów środowisk naukowych bądź branżowych i odnoszących się do potencjału implementacji zmian lub wyznaczenia standardów w lokalnym systemie transportowym, a których wprowadzenie znacząco usprawniłoby możliwości przemieszczania się (nie tylko transportem publicznym) w obrębie MOF Słupska, oddziałując pozytywnie na jego spójność wewnętrzną oraz sytuację komunikacyjną.
The thesis brings up the issue of the organization of collective transport in the spatial scale of the town and its immediate surroundings. The study covers the area of Słupsk Functional Urban Area - a regional centre located in Northern Poland (Pomerania region) - as a division, the scope of which was determined as a result of author's delimitation, and characterized by very strong internal linkages (functional, socio-economic and morphological), within which the offer of public transport connections should ensure adequate communication between the core of the FUA and its surroundings. The main part of the considerations is based on detailed studies of accessibility - mainly Słupsk as a centre; less attention was paid to other towns and the most important villages as certain sub-centres of the FUA. The subject of adjusting functional linkages to the administrative division is also discussed with particular emphasis on the commune level. Furthermore, attention is paid to employee transport outside the public transport system, as well as commuting to the largest plants or industrial zones in the research area with the use of public transport. The final part of the thesis contains a number of recommendations, based on ideas used in other parts of the world or postulated by scientists and specialists, and relating to the potential for implementing changes or setting standards in the local transport system, and the introduction of which would significantly improve the possibilities of mobility (not only public transport) within Słupsk FUA, having a positive effect on its internal cohesion and communication.
dc.abstract.en | The thesis brings up the issue of the organization of collective transport in the spatial scale of the town and its immediate surroundings. The study covers the area of Słupsk Functional Urban Area - a regional centre located in Northern Poland (Pomerania region) - as a division, the scope of which was determined as a result of author's delimitation, and characterized by very strong internal linkages (functional, socio-economic and morphological), within which the offer of public transport connections should ensure adequate communication between the core of the FUA and its surroundings. The main part of the considerations is based on detailed studies of accessibility - mainly Słupsk as a centre; less attention was paid to other towns and the most important villages as certain sub-centres of the FUA. The subject of adjusting functional linkages to the administrative division is also discussed with particular emphasis on the commune level. Furthermore, attention is paid to employee transport outside the public transport system, as well as commuting to the largest plants or industrial zones in the research area with the use of public transport. The final part of the thesis contains a number of recommendations, based on ideas used in other parts of the world or postulated by scientists and specialists, and relating to the potential for implementing changes or setting standards in the local transport system, and the introduction of which would significantly improve the possibilities of mobility (not only public transport) within Słupsk FUA, having a positive effect on its internal cohesion and communication. | |
dc.abstract.pl | W pracy podjęto się opracowania zagadnienia dotyczącego organizacji transportu zbiorowego w skali przestrzennej miasta i jego bezpośredniego otoczenia. Badaniem objęto teren Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Słupska - ośrodka regionalnego położonego w Polsce Północnej, na Pomorzu - jako wydzielenia, którego zasięg określono w wyniku przeprowadzenia autorskiej delimitacji, a odznaczającego się silnymi powiązaniami wewnętrznymi (funkcjonalnymi, społeczno-gospodarczymi oraz morfologicznymi), w obrębie którego oferta połączeń transportu publicznego winna zapewniać odpowiednie skomunikowanie między rdzeniem MOF a jego otoczeniem. Zasadnicza część rozważań opiera się na szczegółowych badaniach dostępności - głównie Słupska jako ośrodka centralnego; mniejszą uwagę poświęcono pozostałym miastom oraz najważniejszym wsiom jako pewnym subcentrom MOF. Podjęto również tematykę dopasowania powiązań funkcjonalnych do obowiązującego podziału administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem szczebla gminnego. Jednocześnie poświęcono uwagę znajdującym się poza systemem transportu publicznego przewozom pracowniczym, a także dojazdom zatrudnionych w największych zakładach lub strefach przemysłowych obszaru badań, przy wykorzystaniu transportu publicznego. W końcowej części opracowania zawarto szereg rekomendacji, opartych na rozwiązaniach stosowanych w innych częściach świata lub postulowanych przez reprezentantów środowisk naukowych bądź branżowych i odnoszących się do potencjału implementacji zmian lub wyznaczenia standardów w lokalnym systemie transportowym, a których wprowadzenie znacząco usprawniłoby możliwości przemieszczania się (nie tylko transportem publicznym) w obrębie MOF Słupska, oddziałując pozytywnie na jego spójność wewnętrzną oraz sytuację komunikacyjną. | |
dc.affiliation | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych | |
dc.contributor.author | Parol, Adam - 440094 | |
dc.contributor.editor | ||
dc.date.accession | 2025-03-14 | |
dc.date.accessioned | 2025-03-18T13:36:01Z | |
dc.date.available | 2025-03-18T13:36:01Z | |
dc.date.createdat | 2025-03-12T15:31:48Z | en |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Adam Parol podpisany: Adam Robert Parol. Bibliogr. s. 199-212 | |
dc.description.physical | 215 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.isbn | 978-83-64089-97-8 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/550363 | |
dc.identifier.weblink | https://pracownia-wydawnicza.geo.uj.edu.pl/documents/154599412/0/2025_Parol_Organizacja+transportu+zbiorowego+MOF+S%C5%82upska+%281%29.pdf/515ae826-c368-4699-bc0c-cb3c7a0a6c1c | |
dc.language | pol | |
dc.place | Kraków | |
dc.publisher | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ | |
dc.publisher.ministerial | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa | |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | |
dc.share.type | inne | |
dc.subtype | Monography | |
dc.title | Organizacja transportu zbiorowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Słupska : stan obecny i perspektywy | |
dc.title.alternative | Organisation of the collective transport in Słupsk Functional Urban area : the present state and the perspectives | |
dc.type | Book | |
dspace.entity.type | Publication | en |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
63
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access