Postsekularne doświadczenie końca : intymna apokalipsa w filmach "Koń turyński" (2011) Béli Tarra i "Melancholia" (2011) Larsa von Triera

2020
book section
article
dc.abstract.enThe article addresses the issue of experience in relation to post-secular discourse. The phenomenon is presented in the example of an analysis of two European films: Lars von Trier's "The Melancholy" and Béla Tarr’s "The Turin Horse", as two visions of the what happened during the apocalypse. The border experience caused by these works is subject to further interpretations using three possible perspectives: religious, secular, and post-secular. Considering the essence of both films in this way proves that in the case of postmodern films about religious themes, a postsecular key should be used, which alone corresponds to the postmodern concept of faith encoded in the films.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.authorPiskorska, Anna - 185383 pl
dc.contributor.editorŚcibior, Agnieszka - 216337 pl
dc.date.accession2021-06-08pl
dc.date.accessioned2020-09-14T08:06:26Z
dc.date.available2020-09-14T08:06:26Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 118-119pl
dc.description.physical105-119pl
dc.description.points20pl
dc.description.publication0,9pl
dc.description.seriesMonografia Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.description.seriesnumber2
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbn978-83-7720-479-5pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/245718
dc.identifier.weblinkhttps://academic-journals.eu/pl/wydawcy/monografie-towarzystwa-doktorantów-uj/n,232,doswiadczenie-dyskurs-akademiapl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoKraków : Wydawnictwo Petruspl
dc.publisher.ministerialWydawnictwo Petruspl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeinne
dc.sourceinfoliczba autorów 10; liczba stron 196; liczba arkuszy wydawniczych 11;pl
dc.subject.enpost-secularismpl
dc.subject.enexistential experiencepl
dc.subject.enapocalypsepl
dc.subject.enEuropean cinemapl
dc.subject.enBéla Tarrpl
dc.subject.enLars von Trierpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePostsekularne doświadczenie końca : intymna apokalipsa w filmach "Koń turyński" (2011) Béli Tarra i "Melancholia" (2011) Larsa von Trierapl
dc.title.alternativeA post-secular end-of-world experience : an intimate apocalypse in Béla Tarr's films "The Turin Horse" (2011) and "Melancholia" (2011) by Lars von Trierpl
dc.title.containerDoświadczenie, dyskurs, akademiapl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article addresses the issue of experience in relation to post-secular discourse. The phenomenon is presented in the example of an analysis of two European films: Lars von Trier's "The Melancholy" and Béla Tarr’s "The Turin Horse", as two visions of the what happened during the apocalypse. The border experience caused by these works is subject to further interpretations using three possible perspectives: religious, secular, and post-secular. Considering the essence of both films in this way proves that in the case of postmodern films about religious themes, a postsecular key should be used, which alone corresponds to the postmodern concept of faith encoded in the films.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorpl
Piskorska, Anna - 185383
dc.contributor.editorpl
Ścibior, Agnieszka - 216337
dc.date.accessionpl
2021-06-08
dc.date.accessioned
2020-09-14T08:06:26Z
dc.date.available
2020-09-14T08:06:26Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 118-119
dc.description.physicalpl
105-119
dc.description.pointspl
20
dc.description.publicationpl
0,9
dc.description.series
Monografia Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.description.seriesnumber
2
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbnpl
978-83-7720-479-5
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/245718
dc.identifier.weblinkpl
https://academic-journals.eu/pl/wydawcy/monografie-towarzystwa-doktorantów-uj/n,232,doswiadczenie-dyskurs-akademia
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Kraków : Wydawnictwo Petrus
dc.publisher.ministerialpl
Wydawnictwo Petrus
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
inne
dc.sourceinfopl
liczba autorów 10; liczba stron 196; liczba arkuszy wydawniczych 11;
dc.subject.enpl
post-secularism
dc.subject.enpl
existential experience
dc.subject.enpl
apocalypse
dc.subject.enpl
European cinema
dc.subject.enpl
Béla Tarr
dc.subject.enpl
Lars von Trier
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Postsekularne doświadczenie końca : intymna apokalipsa w filmach "Koń turyński" (2011) Béli Tarra i "Melancholia" (2011) Larsa von Triera
dc.title.alternativepl
A post-secular end-of-world experience : an intimate apocalypse in Béla Tarr's films "The Turin Horse" (2011) and "Melancholia" (2011) by Lars von Trier
dc.title.containerpl
Doświadczenie, dyskurs, akademia
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.