Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Recepcja twórczości poetek z kręgu Skamandra w liryce wokalnej polskich kompozytorów dwudziestolecia międzywojennego
Reception of poems by female Skamander poets in vocal works of Polish composers of the interwar period
pieśni
Karol Szymanowski
Feliks Nowowiejski
Kazimiera Iłłakowiczówna
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
songs
Karol Szymanowski
Feliks Nowowiejski
Kazimiera Iłłakowiczówna
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
Bibliogr. s. 77
Polscy kompozytorzy okresu dwudziestolecia międzywojennego często sięgali do tekstów współczesnych im poetów. Przykładem tego są przedstawione w artykule dwa cykle pieśni do wierszy poetek z kręgu Skamandra - "Rymy dziecięce" Karola Szymanowskiego, wykorzystujące twórczość Kazimiery Iłłakowiczówny, oraz "Róże dla Safo" Feliksa Nowowiejskiego, do których słów dostarczyły liryki Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
The beginning of the 20th century opens a new chapter in development history of solo song in Poland. In this period Polish vocal music visibly evolved to achieve the European level in two ways: by the process of Europeization as well as by attempts of creating a national style based on modern compositional techniques. In effect the songs of Polish composers began to show qualities of loosely composed pieces of music with prevalent declamatory melodic character and extended piano part, using coloristic effects. It was also associated with closer connection between the music and the lyrics. In the interwar period the Polish composers wrote songs mainly to the poems of compatriot poets from the turn of the 19th and 20th centuries. Among them were two women: Kazimiera Iłłakowiczówna and Maria Pawlikowska-Jasnorzewska.
dc.abstract.en | The beginning of the 20th century opens a new chapter in development history of solo song in Poland. In this period Polish vocal music visibly evolved to achieve the European level in two ways: by the process of Europeization as well as by attempts of creating a national style based on modern compositional techniques. In effect the songs of Polish composers began to show qualities of loosely composed pieces of music with prevalent declamatory melodic character and extended piano part, using coloristic effects. It was also associated with closer connection between the music and the lyrics. In the interwar period the Polish composers wrote songs mainly to the poems of compatriot poets from the turn of the 19th and 20th centuries. Among them were two women: Kazimiera Iłłakowiczówna and Maria Pawlikowska-Jasnorzewska. | |
dc.abstract.pl | Polscy kompozytorzy okresu dwudziestolecia międzywojennego często sięgali do tekstów współczesnych im poetów. Przykładem tego są przedstawione w artykule dwa cykle pieśni do wierszy poetek z kręgu Skamandra - "Rymy dziecięce" Karola Szymanowskiego, wykorzystujące twórczość Kazimiery Iłłakowiczówny, oraz "Róże dla Safo" Feliksa Nowowiejskiego, do których słów dostarczyły liryki Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. | |
dc.conference | "Nigdy nie było tak pięknej plejady" : Skamander i skamandryci: poetyka, historia, tradycja | |
dc.conference.city | Kraków | |
dc.conference.country | Polska | |
dc.conference.datefinish | 2014-05-16 | |
dc.conference.datestart | 2014-05-15 | |
dc.contributor.author | Karska, Kinga | |
dc.date.accession | 2024-08-06 | |
dc.date.accessioned | 2024-08-06T11:18:17Z | |
dc.date.available | 2016-10-04T11:20:19Z | |
dc.date.issued | 2014 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 77 | |
dc.description.conftype | national | pl |
dc.description.number | 5 (1) | pl |
dc.description.physical | 69-77 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.eissn | 2082-3916 | |
dc.identifier.issn | 2082-419X | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/398303 | |
dc.identifier.weblink | https://doktoranci.uj.edu.pl/documents/1167150/71da3399-20f0-4b95-bacf-faeca8119c8f | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska | |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.simpleview | Wolny dostęp | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode.pl | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | songs | |
dc.subject.en | Karol Szymanowski | |
dc.subject.en | Feliks Nowowiejski | |
dc.subject.en | Kazimiera Iłłakowiczówna | |
dc.subject.en | Maria Pawlikowska-Jasnorzewska | |
dc.subject.pl | pieśni | |
dc.subject.pl | Karol Szymanowski | |
dc.subject.pl | Feliks Nowowiejski | |
dc.subject.pl | Kazimiera Iłłakowiczówna | |
dc.subject.pl | Maria Pawlikowska-Jasnorzewska | |
dc.subtype | ConferenceProceedings | pl |
dc.title | Recepcja twórczości poetek z kręgu Skamandra w liryce wokalnej polskich kompozytorów dwudziestolecia międzywojennego | |
dc.title.alternative | Reception of poems by female Skamander poets in vocal works of Polish composers of the interwar period | |
dc.title.journal | Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistyczne. Numer Specjalny | |
dc.title.volume | "Nigdy nie było tak pięknej plejady" : Skamander i skamandryci : poetyka, historia, tradycja | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication | pl |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Open Access