Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Malarskość w filmowej adaptacji powieści Tadeusza Konwickiego "Kronika wypadków miłosnych", autorstwa Andrzeja Wajdy
Painting in Tadeusz Konwicki's A Chronicle of Amorous Accidents' film adaptation by Andrzej Wajda
adaptacja, malarskość, Impresjonizm, obraz, barwa, światło, retoryka wizualna, Formizm, perspektywa
film adaptation, painting, Impressionism, image, color, light, visual rhetoric, Formism, perspective
Tematem niniejszej pracy jest malarskość w adaptacji filmowej powieści Tadeusza Konwickiego „Kronika wypadków miłosnych” według Andrzeja Wajdy. We wstępie zostaje omówione zagadnienie adaptacji filmowej w oparciu o współczesne badania nad ekranizacją, w wyniku których w obrębie zainteresowań filmoznawców pojawiają się inne dziedziny kultury, a literatura przestaje zajmować dominującą pozycję wśród nich. Wspólnym mianownikiem literatury, filmu i malarstwa jest obraz – językowy, filmowy i malarski. Umożliwia to analizę „Kroniki wypadków miłosnych” w ujęciu intertekstualnym. Podczas analizy adaptacji powieści zostają omówione zagadnienia barwy, perspektywy, światła, retoryki wizualnej, a także inspiracja tradycją impresjonizmu, formizmu i twórczością Andrzeja Wróblewskiego. Ponadto została omówiona ich rola i znaczenie w dziele literackim i filmowym.
The major theme of this dissertation is painterliness in adaptation of book written by Tadeusz Konwicki "A Chronicle of Amorous Accidents" directed by Andrzej Wajda. In the introduction the author presented the issue of film adaptation basing on the modern researches on the screen versions of the books. The newest researches show that nowadays experts focused also on other fields of culture, and literature is no longer prevailing. This enables intertextual analysis of the "Chronicles of amorous". Additionally during analysis the author focuses on different aspects such as: color, perspective, light, visual rhetoric, and inspiration with the tradition of Impressionism, Formism as well as works of Andrzej Wróblewski, and their importance and role in literarature and film.
dc.abstract.en | The major theme of this dissertation is painterliness in adaptation of book written by Tadeusz Konwicki "A Chronicle of Amorous Accidents" directed by Andrzej Wajda. In the introduction the author presented the issue of film adaptation basing on the modern researches on the screen versions of the books. The newest researches show that nowadays experts focused also on other fields of culture, and literature is no longer prevailing. This enables intertextual analysis of the "Chronicles of amorous". Additionally during analysis the author focuses on different aspects such as: color, perspective, light, visual rhetoric, and inspiration with the tradition of Impressionism, Formism as well as works of Andrzej Wróblewski, and their importance and role in literarature and film. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy jest malarskość w adaptacji filmowej powieści Tadeusza Konwickiego „Kronika wypadków miłosnych” według Andrzeja Wajdy. We wstępie zostaje omówione zagadnienie adaptacji filmowej w oparciu o współczesne badania nad ekranizacją, w wyniku których w obrębie zainteresowań filmoznawców pojawiają się inne dziedziny kultury, a literatura przestaje zajmować dominującą pozycję wśród nich. Wspólnym mianownikiem literatury, filmu i malarstwa jest obraz – językowy, filmowy i malarski. Umożliwia to analizę „Kroniki wypadków miłosnych” w ujęciu intertekstualnym. Podczas analizy adaptacji powieści zostają omówione zagadnienia barwy, perspektywy, światła, retoryki wizualnej, a także inspiracja tradycją impresjonizmu, formizmu i twórczością Andrzeja Wróblewskiego. Ponadto została omówiona ich rola i znaczenie w dziele literackim i filmowym. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Czernik, Jakub | pl |
dc.contributor.author | Romaniuk, Beata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojnicka, Joanna - 132705 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czernik, Jakub | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T08:28:31Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T08:28:31Z | |
dc.date.submitted | 2017-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | polonistyka - komparatystyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-115948-194014 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/221277 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | film adaptation, painting, Impressionism, image, color, light, visual rhetoric, Formism, perspective | pl |
dc.subject.pl | adaptacja, malarskość, Impresjonizm, obraz, barwa, światło, retoryka wizualna, Formizm, perspektywa | pl |
dc.title | Malarskość w filmowej adaptacji powieści Tadeusza Konwickiego "Kronika wypadków miłosnych", autorstwa Andrzeja Wajdy | pl |
dc.title.alternative | Painting in Tadeusz Konwicki's A Chronicle of Amorous Accidents' film adaptation by Andrzej Wajda | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |