Penalizacja bezkolizyjnego prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości a zasada subsydiarności prawa karnego

master
dc.abstract.enIntoxicated drivers are the threat to the road traffic safety. Undoubtedly, there is a need for a sensible policy in this field. More and more cars drive on the roads and can reach the speed we had not been able to think 30 or 40 years ago. The reaction of the state, though, should be sensible- too radical solutions may cause the violation of the principle of subsidiarity, as described in the preamble and the article 31 of the Constitution.Analyzing the phenomena and estimating the threat it can cause in the road traffic, we can, to some extent, perform the verification of the driving regulations as far as the social noxiousness and the blameworthiness of the act is concerned. Combining these two elements allows us firstly to evaluate the regulations and secondly to suggest new and simultaneously more effective solutions which are supported by the empirical studies. The work consists of three entwining strains: the first applies to the phenomena of intoxicated drivers and analyzes the phenomena; the second describes the criminal and legal situation which has place in this field, showing the causes and results of the accepted solutions. The last strain consists of the postulates de lege ferenda, as the solutions suggested by the author of this work.  pl
dc.abstract.plNietrzeźwi kierowcy stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Bez wątpienia, istnieje potrzeba prowadzenia racjonalnej polityki karnej w tym zakresie. Po drogach porusza się coraz więcej samochodów, mogący rozwijać prędkości, o których jeszcze 30 - 40 lat temu nie mogło być mowy. Reakcja państwa musi być jednak wyważona – zbyt radykalne rozwiązania mogą powodować naruszenie zasady subsydiarności, opisanej w preambule oraz  art. 31 Konstytucji. Badając zjawisko oraz szacując zagrożenie, jakie sprowadza dla bezpieczeństwa w ruchu, można, w pewnym zakresie, dokonać weryfikacji obowiązujących przepisów, jednocześnie odnosząc się do samego czynu - jego szkodliwości społecznej i naganności. Zestawienie tych dwóch elementów pozwala po pierwsze – ocenić prawidłowość dotychczasowych regulacji, po drugie – zaproponować nowe, skuteczniejsze rozwiązania, podparte badaniami empirycznymi.Opracowanie składa się z trzech, przeplatających się ze sobą,  wątków: pierwszy dotyczy fenomenu nietrzeźwych kierowców, bada samo zjawisko; drugi opisuje obecną reakcję prawnokarną, jaka ma miejsce w tym zakresie, wskazując na przyczyny i skutki przyjętych rozwiązań. Ostatni zbudowany jest właściwie z postulatów de lege ferenda, stanowiąc autorskie rozwiązanie problemu. pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWróbel, Włodzimierz - 132790 pl
dc.contributor.authorZając, Dominikpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerBarczak-Oplustil, Agnieszka - 127232 pl
dc.contributor.reviewerWróbel, Włodzimierz - 132790 pl
dc.date.accessioned2020-07-23T23:27:29Z
dc.date.available2020-07-23T23:27:29Z
dc.date.submitted2012-06-22pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-65178-77983pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178701
dc.languagepolpl
dc.subject.enArt. 178a, intoxicated drivers, the principle of subsidiarity, criminal law of Polandpl
dc.subject.plArt. 178a, nietrzeźwi kierowcy, przestępstwa drogowe, zasada subsydiarnościpl
dc.titlePenalizacja bezkolizyjnego prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości a zasada subsydiarności prawa karnegopl
dc.title.alternativeCriminalisation of collision-free driving under the influence of alcohol and the principle of subsidiarity of criminal lawpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Intoxicated drivers are the threat to the road traffic safety. Undoubtedly, there is a need for a sensible policy in this field. More and more cars drive on the roads and can reach the speed we had not been able to think 30 or 40 years ago. The reaction of the state, though, should be sensible- too radical solutions may cause the violation of the principle of subsidiarity, as described in the preamble and the article 31 of the Constitution.Analyzing the phenomena and estimating the threat it can cause in the road traffic, we can, to some extent, perform the verification of the driving regulations as far as the social noxiousness and the blameworthiness of the act is concerned. Combining these two elements allows us firstly to evaluate the regulations and secondly to suggest new and simultaneously more effective solutions which are supported by the empirical studies. The work consists of three entwining strains: the first applies to the phenomena of intoxicated drivers and analyzes the phenomena; the second describes the criminal and legal situation which has place in this field, showing the causes and results of the accepted solutions. The last strain consists of the postulates de lege ferenda, as the solutions suggested by the author of this work.  
dc.abstract.plpl
Nietrzeźwi kierowcy stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Bez wątpienia, istnieje potrzeba prowadzenia racjonalnej polityki karnej w tym zakresie. Po drogach porusza się coraz więcej samochodów, mogący rozwijać prędkości, o których jeszcze 30 - 40 lat temu nie mogło być mowy. Reakcja państwa musi być jednak wyważona – zbyt radykalne rozwiązania mogą powodować naruszenie zasady subsydiarności, opisanej w preambule oraz  art. 31 Konstytucji. Badając zjawisko oraz szacując zagrożenie, jakie sprowadza dla bezpieczeństwa w ruchu, można, w pewnym zakresie, dokonać weryfikacji obowiązujących przepisów, jednocześnie odnosząc się do samego czynu - jego szkodliwości społecznej i naganności. Zestawienie tych dwóch elementów pozwala po pierwsze – ocenić prawidłowość dotychczasowych regulacji, po drugie – zaproponować nowe, skuteczniejsze rozwiązania, podparte badaniami empirycznymi.Opracowanie składa się z trzech, przeplatających się ze sobą,  wątków: pierwszy dotyczy fenomenu nietrzeźwych kierowców, bada samo zjawisko; drugi opisuje obecną reakcję prawnokarną, jaka ma miejsce w tym zakresie, wskazując na przyczyny i skutki przyjętych rozwiązań. Ostatni zbudowany jest właściwie z postulatów de lege ferenda, stanowiąc autorskie rozwiązanie problemu. 
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wróbel, Włodzimierz - 132790
dc.contributor.authorpl
Zając, Dominik
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Barczak-Oplustil, Agnieszka - 127232
dc.contributor.reviewerpl
Wróbel, Włodzimierz - 132790
dc.date.accessioned
2020-07-23T23:27:29Z
dc.date.available
2020-07-23T23:27:29Z
dc.date.submittedpl
2012-06-22
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-65178-77983
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178701
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Art. 178a, intoxicated drivers, the principle of subsidiarity, criminal law of Poland
dc.subject.plpl
Art. 178a, nietrzeźwi kierowcy, przestępstwa drogowe, zasada subsydiarności
dc.titlepl
Penalizacja bezkolizyjnego prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości a zasada subsydiarności prawa karnego
dc.title.alternativepl
Criminalisation of collision-free driving under the influence of alcohol and the principle of subsidiarity of criminal law
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available