Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Effect of Market Orientation and Organizational Learning on Organizational Performance
Wpływ orientacji rynkowej i uczenia się organizacji na wydajność firmy
orientacja rynkowa, uczenie się organizacji, orientacja na naukę, wydajność organizacji
market orientation, organizational learning, learning orientation, organizational performance
Celem pracy jest zbadanie adekwatności modeli, które opisują związek między orientacją rynkową (MO), orientacją na uczenie się (LO), a wydajnością firmy. Dotychczasowe badania wykazały niespójne wyniki dotyczące relacji przywołanych orientacji z wydajnością firmy. W swojej pracy proponuję cztery modele koncepcyjne, które opisują relację MO-LO oraz jej wpływ na wydajność organizacji – brane są pod uwagę różne modele oparte na efektach synergii oraz moderacji. Wybrane firmy, liderzy rynku, zostały zbadane w celu przetestowania adekwatności proponowanych modeli. Badanie dostarcza dowodów na to, że modele koncepcyjne mogą być wykorzystywane do badania strategii korporacyjnych. W pracy opisane są studia przypadków firm Cola-Cola, Toyota oraz Netflix. Wyniki sugerują również, że organizacje, które łączą różne orientacje biznesowe, przewyższają te, które wdrażają tylko jedną z nich. Niejednoznaczne wyniki dla innych modeli koncepcyjnych sugerują zastosowanie bardziej ustandaryzowanych pomiarów wydajności firm.
The objective of the thesis is to examine the relevance of frameworks that describe the relationship between market orientation (MO), learning orientation (LO), and organizational performance. Previous research indicated mixed findings in the relationship of these strategic orientations and firm performance. I propose four conceptual frameworks that describe MO-LO and firm performance relationship – different conceptual models based on synergy and moderating effects are considered. Selected companies that are market leaders are examined to test the relevance of the proposed frameworks. The study provides evidence that conceptual models can be used to investigate corporate strategies based on case studies of Cola-Cola, Toyota, and Netflix. The findings also suggest that organizations that combine different business orientations outperform those that implement a single business orientation. The inconclusive results for other conceptual models suggest that more standardized performance measures should be used.
dc.abstract.en | The objective of the thesis is to examine the relevance of frameworks that describe the relationship between market orientation (MO), learning orientation (LO), and organizational performance. Previous research indicated mixed findings in the relationship of these strategic orientations and firm performance. I propose four conceptual frameworks that describe MO-LO and firm performance relationship – different conceptual models based on synergy and moderating effects are considered. Selected companies that are market leaders are examined to test the relevance of the proposed frameworks. The study provides evidence that conceptual models can be used to investigate corporate strategies based on case studies of Cola-Cola, Toyota, and Netflix. The findings also suggest that organizations that combine different business orientations outperform those that implement a single business orientation. The inconclusive results for other conceptual models suggest that more standardized performance measures should be used. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest zbadanie adekwatności modeli, które opisują związek między orientacją rynkową (MO), orientacją na uczenie się (LO), a wydajnością firmy. Dotychczasowe badania wykazały niespójne wyniki dotyczące relacji przywołanych orientacji z wydajnością firmy. W swojej pracy proponuję cztery modele koncepcyjne, które opisują relację MO-LO oraz jej wpływ na wydajność organizacji – brane są pod uwagę różne modele oparte na efektach synergii oraz moderacji. Wybrane firmy, liderzy rynku, zostały zbadane w celu przetestowania adekwatności proponowanych modeli. Badanie dostarcza dowodów na to, że modele koncepcyjne mogą być wykorzystywane do badania strategii korporacyjnych. W pracy opisane są studia przypadków firm Cola-Cola, Toyota oraz Netflix. Wyniki sugerują również, że organizacje, które łączą różne orientacje biznesowe, przewyższają te, które wdrażają tylko jedną z nich. Niejednoznaczne wyniki dla innych modeli koncepcyjnych sugerują zastosowanie bardziej ustandaryzowanych pomiarów wydajności firm. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Czakon, Wojciech | pl |
dc.contributor.author | Szura, Weronika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Czakon, Wojciech | pl |
dc.contributor.reviewer | Jedynak, Monika - 128511 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-10-26T21:39:59Z | |
dc.date.available | 2022-10-26T21:39:59Z | |
dc.date.submitted | 2022-10-19 | pl |
dc.fieldofstudy | Business and Finance Management | pl |
dc.identifier.apd | diploma-156994-248016 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/302746 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | market orientation, organizational learning, learning orientation, organizational performance | pl |
dc.subject.pl | orientacja rynkowa, uczenie się organizacji, orientacja na naukę, wydajność organizacji | pl |
dc.title | Effect of Market Orientation and Organizational Learning on Organizational Performance | pl |
dc.title.alternative | Wpływ orientacji rynkowej i uczenia się organizacji na wydajność firmy | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |