Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ typu osobowości konsumenta na podejmowanie decyzji zakupowych
The impact of the personality type of the consumer to make purchase decisions
decyzje – konsument – osobowość - psychologia – zachowania
behavior – consumer – decisions – personality –psychology
Przedmiotem i celem niniejszej pracy jest przybliżenie tematu zachowań konsumenckich i różnorodnych czynników, które je warunkują. W pierwszej części pracy, najważniejszym elementem było opisanie owych różnych typów osobowościowych i koncepcji psychologicznych. Istotne było również przedstawienie różnych modeli procesów podejmowania decyzji zakupowych, ukazujących sposób myślenia, szybkość podejmowanych działań czy różnorakie motywacje kierujące ich zachowaniem. Drugą część pracy stanowią opisy wybranych psychologicznych elementów marketingowych, oddziałujących na zachowanie się nabywców i ostateczne podejmowane przez nich decyzje o zakupie, takich jak reklama, atmosfera w sklepie czy promocje cenowe. Podstawowymi źródłami z jakich korzystano, była literatura fachowa z dziedziny psychologii i marketingu. Główną tezą niniejszej pracy było istnienie różnic zachodzących pomiędzy sposobem podejmowania decyzji zakupowych, a typem osobowości konsumenta. W celu sprawdzenia prawdziwości tej tezy, przeprowadzono badanie, w formie kwestionariusza ankiety. Badaną grupą były osoby pracujące, większość ankietowanych stanowiły kobiety w wieku powyżej 25 roku życia, pochodzące głównie z miasta do 100 tys. mieszkańców. Wyniki ankiety wykazują niejednokrotnie zależności w sposobie udzielania odpowiedzi, ze względu na typ osobowości, co potwierdza tezę o istnieniu różnic w podejmowaniu decyzji konsumenckich, adekwatnie do typu osobowości.
The object and purpose of this master’s thesis is to introduce the topic of consumer behavior and various factors that influence these behaviors, such as personality types or purely marketing stimuli. In the first chapter, the most important element was to describe these different types of personality and psychological concepts. It was also important to present different models of decision-making processes of purchasing, showing a way of thinking, the speed of actions taken or various motivations of their behavior. The second part of the work are descriptions of selected psychological elements of marketing that affect the behavior of buyers and final their decisions of purchase, such as advertising, the atmosphere in the shop or price promotions. The main sources of which were used, it was literature in psychology and marketing. The main thesis of this study was the existence of differences occurring between the way making purchasing decisions and consumer personality type. In order to check the veracity of this thesis, the study was conducted in the form of a questionnaire. The study group consisted of working people, the majority of respondents were women aged over 25 years old, coming mainly from the city to 100 thousand. residents. The survey results show often depending on the way to respond, because of the type of personality, which confirms the existence of differences in the way the consumer decision-making, adequate to the type of personality.
dc.abstract.en | The object and purpose of this master’s thesis is to introduce the topic of consumer behavior and various factors that influence these behaviors, such as personality types or purely marketing stimuli. In the first chapter, the most important element was to describe these different types of personality and psychological concepts. It was also important to present different models of decision-making processes of purchasing, showing a way of thinking, the speed of actions taken or various motivations of their behavior. The second part of the work are descriptions of selected psychological elements of marketing that affect the behavior of buyers and final their decisions of purchase, such as advertising, the atmosphere in the shop or price promotions. The main sources of which were used, it was literature in psychology and marketing. The main thesis of this study was the existence of differences occurring between the way making purchasing decisions and consumer personality type. In order to check the veracity of this thesis, the study was conducted in the form of a questionnaire. The study group consisted of working people, the majority of respondents were women aged over 25 years old, coming mainly from the city to 100 thousand. residents. The survey results show often depending on the way to respond, because of the type of personality, which confirms the existence of differences in the way the consumer decision-making, adequate to the type of personality. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem i celem niniejszej pracy jest przybliżenie tematu zachowań konsumenckich i różnorodnych czynników, które je warunkują. W pierwszej części pracy, najważniejszym elementem było opisanie owych różnych typów osobowościowych i koncepcji psychologicznych. Istotne było również przedstawienie różnych modeli procesów podejmowania decyzji zakupowych, ukazujących sposób myślenia, szybkość podejmowanych działań czy różnorakie motywacje kierujące ich zachowaniem. Drugą część pracy stanowią opisy wybranych psychologicznych elementów marketingowych, oddziałujących na zachowanie się nabywców i ostateczne podejmowane przez nich decyzje o zakupie, takich jak reklama, atmosfera w sklepie czy promocje cenowe. Podstawowymi źródłami z jakich korzystano, była literatura fachowa z dziedziny psychologii i marketingu. Główną tezą niniejszej pracy było istnienie różnic zachodzących pomiędzy sposobem podejmowania decyzji zakupowych, a typem osobowości konsumenta. W celu sprawdzenia prawdziwości tej tezy, przeprowadzono badanie, w formie kwestionariusza ankiety. Badaną grupą były osoby pracujące, większość ankietowanych stanowiły kobiety w wieku powyżej 25 roku życia, pochodzące głównie z miasta do 100 tys. mieszkańców. Wyniki ankiety wykazują niejednokrotnie zależności w sposobie udzielania odpowiedzi, ze względu na typ osobowości, co potwierdza tezę o istnieniu różnic w podejmowaniu decyzji konsumenckich, adekwatnie do typu osobowości. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.contributor.author | Kornaga, Małgorzata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Marek, Tadeusz - 102084 | pl |
dc.contributor.reviewer | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T15:08:41Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T15:08:41Z | |
dc.date.submitted | 2015-07-09 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-98158-183890 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205495 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | behavior – consumer – decisions – personality –psychology | pl |
dc.subject.pl | decyzje – konsument – osobowość - psychologia – zachowania | pl |
dc.title | Wpływ typu osobowości konsumenta na podejmowanie decyzji zakupowych | pl |
dc.title.alternative | The impact of the personality type of the consumer to make purchase decisions | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |