"The name of Yahveh is called upon you" : Deuteronomy 28:10 and the apotropaic qualities of tefillin in the early Rabbinic literature

2015
journal article
article
dc.abstract.enAlthough the apotropaic qualities of tefillin have been generally recognised, there is one additional aspect that needs some further attention. The main purpose of this paper is therefore to present the connection between tefillin and Deuteronomy 28:10 that is drawn in the early Rabbinic literature. The said verse reads: “and all the nations of the land will see that the name of Yahveh is called upon you and will be afraid of you” and in itself bears the meaning of distinction, provision and protection. Yet, despite this verse’s interpretative potential, it is referred to just eleven times in the scope of both Talmuds and Midrash R. Seven of these references are clustered in the Babylonian Talmud: one (Berakhot 56a) interprets the passage as a metaphor of fame, whereas the remaining six (Berakhot 6a, 57a; Megillah 16b; Sotah 17a; Menahot 35b; Hullin 89a) explicitly state that the words “the name of Yahveh is called upon you” refer to head-tefillin. Meanwhile, the other four mentions (Exodus R. 15:6, 17; Deuteronomy R. 1:25; JT Berakhot 5:1 37b-38a) portray Israel as an earthly representative of Yahveh respected and feared by the heathens, despite the military supremacy of the latter. This indirect connection between tefillin and the idea of godly provision is supported by BT Menahot 36b and Mekhilta de-rabbi Ishmael to Exodus 12:23, 14:29, which explain the power of tefillin as stemming from the sacred names contained therein. This explanation fits the broader context of the apotropaic power of divine appellations.pl
dc.abstract.plAmuletyczna funkcja tefillin została już dostrzeżona przez badaczy a argumenty na rzecz takiej interpretacji pochodzą z kilku obszarów: porównawczych studiów dostarczających analogicznych przykładów z innych kultur, potencjału znaczeniowego słów totafot i filakterion powiązanych ze słowem tefillin oraz fragmentów pochodzących z wczesnej literatury rabinicznej świadczących na rzecz apotropaicznych właściwości tego artefaktu. Jak do tej pory jednak nie zwrócono wystarczającej uwagi na fakt, iż wczesna literatura rabiniczna przy interpretacji tefillin odwołuje się do Pwt 28:10, który w dosłownym tłumaczeniu brzmi: wszystkie narody ziemi ujrzą, że imię Jahwe zostało nad wami wypowiedziane i przelękną się was. Wyrażenie nikra’ szem ‘al zawiera znaczenie własności, dominacji oraz ochrony. Rzeczony werset jest bardzo rzadko przywoływany zarówno w obu Talmudach jak i w Midraszu rabba - gdy jednak się pojawia, najczęściej jest łączony z tefillin w ten lub inny sposób. Te przypadki jego wystąpienia trzeba uzupełnić pozostałymi odniesieniami do Pwt 28:10, które łączą się z ideą Izraela jako przerażającego reprezentanta Jahwe na ziemi. To skojarzenie z kolei wpasowuje się w szerszy kontekst apotropaicznych właściwości boskich imion przedstawionych we wczesnej literaturze rabinicznej.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacjipl
dc.contributor.authorKosior, Wojciech - 103430 pl
dc.date.accession2016-01-04pl
dc.date.accessioned2016-01-04T13:31:07Z
dc.date.available2016-01-04T13:31:07Z
dc.date.issued2015pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number2pl
dc.description.physical143-154pl
dc.description.publication1pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume48pl
dc.identifier.doi10.4467/20844077SR.15.011.3557pl
dc.identifier.eissn2084-4077pl
dc.identifier.issn0137-2432pl
dc.identifier.projectROD UJ / Ppl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/18876
dc.identifier.weblinkhttp://www.ejournals.eu/Studia-Religiologica/Tom-48-2015/Numer-48-2-2015/art/4792/pl
dc.languageengpl
dc.language.containerpolpl
dc.participationKosior, Wojciech: 100%;pl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceOTHER
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.entefillinpl
dc.subject.enDeuteronomy 28:10pl
dc.subject.endivine namepl
dc.subject.enapotropaismpl
dc.subject.pltefillinpl
dc.subject.plPwt 28:10pl
dc.subject.plimię boskiepl
dc.subject.plapotropaizmpl
dc.subtypeArticlepl
dc.title"The name of Yahveh is called upon you" : Deuteronomy 28:10 and the apotropaic qualities of tefillin in the early Rabbinic literaturepl
dc.title.journalZeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studia Religiologicapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Although the apotropaic qualities of tefillin have been generally recognised, there is one additional aspect that needs some further attention. The main purpose of this paper is therefore to present the connection between tefillin and Deuteronomy 28:10 that is drawn in the early Rabbinic literature. The said verse reads: “and all the nations of the land will see that the name of Yahveh is called upon you and will be afraid of you” and in itself bears the meaning of distinction, provision and protection. Yet, despite this verse’s interpretative potential, it is referred to just eleven times in the scope of both Talmuds and Midrash R. Seven of these references are clustered in the Babylonian Talmud: one (Berakhot 56a) interprets the passage as a metaphor of fame, whereas the remaining six (Berakhot 6a, 57a; Megillah 16b; Sotah 17a; Menahot 35b; Hullin 89a) explicitly state that the words “the name of Yahveh is called upon you” refer to head-tefillin. Meanwhile, the other four mentions (Exodus R. 15:6, 17; Deuteronomy R. 1:25; JT Berakhot 5:1 37b-38a) portray Israel as an earthly representative of Yahveh respected and feared by the heathens, despite the military supremacy of the latter. This indirect connection between tefillin and the idea of godly provision is supported by BT Menahot 36b and Mekhilta de-rabbi Ishmael to Exodus 12:23, 14:29, which explain the power of tefillin as stemming from the sacred names contained therein. This explanation fits the broader context of the apotropaic power of divine appellations.
dc.abstract.plpl
Amuletyczna funkcja tefillin została już dostrzeżona przez badaczy a argumenty na rzecz takiej interpretacji pochodzą z kilku obszarów: porównawczych studiów dostarczających analogicznych przykładów z innych kultur, potencjału znaczeniowego słów totafot i filakterion powiązanych ze słowem tefillin oraz fragmentów pochodzących z wczesnej literatury rabinicznej świadczących na rzecz apotropaicznych właściwości tego artefaktu. Jak do tej pory jednak nie zwrócono wystarczającej uwagi na fakt, iż wczesna literatura rabiniczna przy interpretacji tefillin odwołuje się do Pwt 28:10, który w dosłownym tłumaczeniu brzmi: wszystkie narody ziemi ujrzą, że imię Jahwe zostało nad wami wypowiedziane i przelękną się was. Wyrażenie nikra’ szem ‘al zawiera znaczenie własności, dominacji oraz ochrony. Rzeczony werset jest bardzo rzadko przywoływany zarówno w obu Talmudach jak i w Midraszu rabba - gdy jednak się pojawia, najczęściej jest łączony z tefillin w ten lub inny sposób. Te przypadki jego wystąpienia trzeba uzupełnić pozostałymi odniesieniami do Pwt 28:10, które łączą się z ideą Izraela jako przerażającego reprezentanta Jahwe na ziemi. To skojarzenie z kolei wpasowuje się w szerszy kontekst apotropaicznych właściwości boskich imion przedstawionych we wczesnej literaturze rabinicznej.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji
dc.contributor.authorpl
Kosior, Wojciech - 103430
dc.date.accessionpl
2016-01-04
dc.date.accessioned
2016-01-04T13:31:07Z
dc.date.available
2016-01-04T13:31:07Z
dc.date.issuedpl
2015
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.numberpl
2
dc.description.physicalpl
143-154
dc.description.publicationpl
1
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
48
dc.identifier.doipl
10.4467/20844077SR.15.011.3557
dc.identifier.eissnpl
2084-4077
dc.identifier.issnpl
0137-2432
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / P
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/18876
dc.identifier.weblinkpl
http://www.ejournals.eu/Studia-Religiologica/Tom-48-2015/Numer-48-2-2015/art/4792/
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
pol
dc.participationpl
Kosior, Wojciech: 100%;
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
OTHER
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
tefillin
dc.subject.enpl
Deuteronomy 28:10
dc.subject.enpl
divine name
dc.subject.enpl
apotropaism
dc.subject.plpl
tefillin
dc.subject.plpl
Pwt 28:10
dc.subject.plpl
imię boskie
dc.subject.plpl
apotropaizm
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
"The name of Yahveh is called upon you" : Deuteronomy 28:10 and the apotropaic qualities of tefillin in the early Rabbinic literature
dc.title.journalpl
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studia Religiologica
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
20
Views per month
Views per city
Dublin
3
Krakow
2
Wroclaw
2
Chandler
1
Des Moines
1
Piekary Slaskie
1
Santos
1
Downloads
kosior_the_name_of_yahveh_is_called_upon_you_2015.odt
8