Longing and Escape? : mentor's figure in popular contemporary novels

2016
journal article
article
dc.abstract.enThe article is an analysis of topos of mentor in contemporary popular novels, such as: Aglaja's apocrypha by Jerzy Sosnowski (2001), Joint by Janusz Paliwoda (2003), I am a Bore by Monika Szwaja (2003) and The first cats are wormy by Karina Bonowicz (2013). It presents various antinomies connected with the mentor figure in present times, including theses, hidden in the myth about them, for example involving the age or gender. The texts chosen for the interpretation are connected by the fact that the figure of a teacher is the central protagonist, and that their action takes place - what is sigificant - after the change of the political system in Poland. The question introduced in the title is a result of the reflection on the following issues: how much the mentor figure is the reference point for teachers who are beginning their educational work, and - equally importantly - to what extent it still forms social expectations and stereotypes. The authors of the discussed novels - each in their own way - polemicize the existing pattern of a teacher being a mentor, which on one hand shows the vitality of the cultural strength of the topos, and on the other hand, its slow decline. It also encourages the search for the answer to questions about what replaces it, as well as about social and anthropological dimensions of contemporary times.pl
dc.abstract.plArtykuł poświecony jest analizie toposu mentora we współczesnych powieściach należących do nurtu literatury popularnej w : "Apokryfie Agłai" Jerzego Sosnowskiego (2001), "Joincie" Janusza Paliwody (2003), "Jestem nudziarą" Moniki Szwai (2003) i w "Pierwszych kotach robaczywkach" Kariny Bonowicz (2013). Wybrane do interpretacji utwory łączy fakt, że ich głównym bohaterem jest nauczyciel polonista, a ich akcja rozgrywa się - co znaczące - po zmianie ustroju w Polsce. Pytanie zadane w tytule służy do rozważenia następujących kwestii: na ile postać mentora jest punktem odniesienia dla rozpoczynających pedagogiczną pracę nauczycieli, a także - co nie mniej istotne - w jakim stopniu ten wzorzec wciąż kształtuje społeczne oczekiwania i stereotypy. Analiza prowadzi do pokazania, w jaki sposób figura mentora ułatwia uchwycenie w omawianych powieściach istotnych cech współczesnej obyczajowości, procesu edukacji oraz transmisji kulturowej.pl
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiejpl
dc.contributor.authorRusek, Marta - 131725 pl
dc.contributor.otherBasiura, Ewapl
dc.date.accessioned2018-03-23T10:04:26Z
dc.date.available2018-03-23T10:04:26Z
dc.date.issued2016pl
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalTłum.: Ewa Basiurapl
dc.description.physical29-39pl
dc.description.publication0,8pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume6pl
dc.identifier.isbn978-83-7977-292-6pl
dc.identifier.issn2082-9310pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/52603
dc.languageengpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceOTHER
dc.rights.uri*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enmentorpl
dc.subject.enteacherpl
dc.subject.encultural paternpl
dc.subject.enpopular literaturepl
dc.subject.plmentorpl
dc.subject.plliteratura popularnapl
dc.subject.plnauczycielpl
dc.subject.plwzorzec kulturowypl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleLonging and Escape? : mentor's figure in popular contemporary novelspl
dc.title.alternativeTęsknota i ucieczka? : figura mentora we współczesnych powieściach popularnychpl
dc.title.journalFiloteknospl
dc.title.volumeMentor w literaturze, kulturze i edukacji - czy dziś potrzebny? (część I) = Mentor in literature, culture and education - do we need one today (part I)pl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article is an analysis of topos of mentor in contemporary popular novels, such as: Aglaja's apocrypha by Jerzy Sosnowski (2001), Joint by Janusz Paliwoda (2003), I am a Bore by Monika Szwaja (2003) and The first cats are wormy by Karina Bonowicz (2013). It presents various antinomies connected with the mentor figure in present times, including theses, hidden in the myth about them, for example involving the age or gender. The texts chosen for the interpretation are connected by the fact that the figure of a teacher is the central protagonist, and that their action takes place - what is sigificant - after the change of the political system in Poland. The question introduced in the title is a result of the reflection on the following issues: how much the mentor figure is the reference point for teachers who are beginning their educational work, and - equally importantly - to what extent it still forms social expectations and stereotypes. The authors of the discussed novels - each in their own way - polemicize the existing pattern of a teacher being a mentor, which on one hand shows the vitality of the cultural strength of the topos, and on the other hand, its slow decline. It also encourages the search for the answer to questions about what replaces it, as well as about social and anthropological dimensions of contemporary times.
dc.abstract.plpl
Artykuł poświecony jest analizie toposu mentora we współczesnych powieściach należących do nurtu literatury popularnej w : "Apokryfie Agłai" Jerzego Sosnowskiego (2001), "Joincie" Janusza Paliwody (2003), "Jestem nudziarą" Moniki Szwai (2003) i w "Pierwszych kotach robaczywkach" Kariny Bonowicz (2013). Wybrane do interpretacji utwory łączy fakt, że ich głównym bohaterem jest nauczyciel polonista, a ich akcja rozgrywa się - co znaczące - po zmianie ustroju w Polsce. Pytanie zadane w tytule służy do rozważenia następujących kwestii: na ile postać mentora jest punktem odniesienia dla rozpoczynających pedagogiczną pracę nauczycieli, a także - co nie mniej istotne - w jakim stopniu ten wzorzec wciąż kształtuje społeczne oczekiwania i stereotypy. Analiza prowadzi do pokazania, w jaki sposób figura mentora ułatwia uchwycenie w omawianych powieściach istotnych cech współczesnej obyczajowości, procesu edukacji oraz transmisji kulturowej.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej
dc.contributor.authorpl
Rusek, Marta - 131725
dc.contributor.otherpl
Basiura, Ewa
dc.date.accessioned
2018-03-23T10:04:26Z
dc.date.available
2018-03-23T10:04:26Z
dc.date.issuedpl
2016
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additionalpl
Tłum.: Ewa Basiura
dc.description.physicalpl
29-39
dc.description.publicationpl
0,8
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
6
dc.identifier.isbnpl
978-83-7977-292-6
dc.identifier.issnpl
2082-9310
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/52603
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
OTHER
dc.rights.uri*
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
mentor
dc.subject.enpl
teacher
dc.subject.enpl
cultural patern
dc.subject.enpl
popular literature
dc.subject.plpl
mentor
dc.subject.plpl
literatura popularna
dc.subject.plpl
nauczyciel
dc.subject.plpl
wzorzec kulturowy
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Longing and Escape? : mentor's figure in popular contemporary novels
dc.title.alternativepl
Tęsknota i ucieczka? : figura mentora we współczesnych powieściach popularnych
dc.title.journalpl
Filoteknos
dc.title.volumepl
Mentor w literaturze, kulturze i edukacji - czy dziś potrzebny? (część I) = Mentor in literature, culture and education - do we need one today (part I)
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
1
Views per month

No access

No Thumbnail Available