Czy w Dobrocinie wszystko wychodzi na dobre? : sposoby mówienia o wartościach w szkolnym dyskursie polonistycznym

2019
book section
article
dc.abstract.enThis article takes on the problematic of axiological discourse in the polish language classes. Discussion of various methods in which the values reveal themselves in literary texts brings out the thought about how the values should be presented and discussed in the school polish philology didactics. The examples of didactic actions show how is it possible to axiomatically dialogue with a pupil in both direct and indirect ways. In the second part of the article we can distinguish two types of attitude – indoctrinating and relative, both endangering for the real dialogue about values. Both of them are shown in a metaphorical manner by a “blind man” and a “labyrinth”. These metaphors represent the attitudes of a pupil making his way towards the values. The threats of indoctrination and relativism can be avoided thanks to the discursive consciousness which is helpful in transforming the types of contact with the pupil. Didactical actions conducted while holding to the discursive consciousness allow the pupil to speak on his own behalf and to become an independently thinking person.pl
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiejpl
dc.contributor.authorNowak, Ewa - 131019 pl
dc.contributor.editorMarzec-Jóźwicka, Magdalenapl
dc.contributor.editorKarczewska, Agnieszkapl
dc.contributor.editorŻurek, Sławomir Jacekpl
dc.contributor.editorNowak, Małgorzatapl
dc.date.accessioned2020-06-07T20:43:03Z
dc.date.available2020-06-07T20:43:03Z
dc.date.issued2019pl
dc.description.additionalRecenzowane materiały z III Kongresu Dydaktyki Polonistycznej: "Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość", dn. 22-25 listopada 2017 r., Lublinpl
dc.description.physical581-589pl
dc.description.publication0,5pl
dc.identifier.bookweblinkhttps://katalogi.bn.org.pl/discovery/fulldisplay?docid=alma991052738679705066&context=L&vid=48OMNIS_NLOP:48OMNIS_NLOP&lang=pl&search_scope=NLOP_IZ_NZ&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=LibraryCatalog&query=any,contains,978-83-8061-782-7&offset=0pl
dc.identifier.isbn978-83-8061-782-7pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/157150
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/157150
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoLublin : Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiegopl
dc.publisher.ministerialKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lubliniepl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licencebez licencji
dc.rights.uri*
dc.sourceinfoliczba autorów 61; liczba stron 850; liczba arkuszy wydawniczych 57;pl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleCzy w Dobrocinie wszystko wychodzi na dobre? : sposoby mówienia o wartościach w szkolnym dyskursie polonistycznympl
dc.title.alternativeDoes everything turn out well in Dobrocin? : ways of discussing about values in the polish philological school discoursepl
dc.title.containerPolonistyka i świat wartości : edukacja polonistyczna jako wartośćpl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This article takes on the problematic of axiological discourse in the polish language classes. Discussion of various methods in which the values reveal themselves in literary texts brings out the thought about how the values should be presented and discussed in the school polish philology didactics. The examples of didactic actions show how is it possible to axiomatically dialogue with a pupil in both direct and indirect ways. In the second part of the article we can distinguish two types of attitude – indoctrinating and relative, both endangering for the real dialogue about values. Both of them are shown in a metaphorical manner by a “blind man” and a “labyrinth”. These metaphors represent the attitudes of a pupil making his way towards the values. The threats of indoctrination and relativism can be avoided thanks to the discursive consciousness which is helpful in transforming the types of contact with the pupil. Didactical actions conducted while holding to the discursive consciousness allow the pupil to speak on his own behalf and to become an independently thinking person.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej
dc.contributor.authorpl
Nowak, Ewa - 131019
dc.contributor.editorpl
Marzec-Jóźwicka, Magdalena
dc.contributor.editorpl
Karczewska, Agnieszka
dc.contributor.editorpl
Żurek, Sławomir Jacek
dc.contributor.editorpl
Nowak, Małgorzata
dc.date.accessioned
2020-06-07T20:43:03Z
dc.date.available
2020-06-07T20:43:03Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.description.additionalpl
Recenzowane materiały z III Kongresu Dydaktyki Polonistycznej: "Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość", dn. 22-25 listopada 2017 r., Lublin
dc.description.physicalpl
581-589
dc.description.publicationpl
0,5
dc.identifier.bookweblinkpl
https://katalogi.bn.org.pl/discovery/fulldisplay?docid=alma991052738679705066&context=L&vid=48OMNIS_NLOP:48OMNIS_NLOP&lang=pl&search_scope=NLOP_IZ_NZ&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=LibraryCatalog&query=any,contains,978-83-8061-782-7&offset=0
dc.identifier.isbnpl
978-83-8061-782-7
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/157150
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/157150
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Lublin : Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
dc.publisher.ministerialpl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
bez licencji
dc.rights.uri*
dc.sourceinfopl
liczba autorów 61; liczba stron 850; liczba arkuszy wydawniczych 57;
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Czy w Dobrocinie wszystko wychodzi na dobre? : sposoby mówienia o wartościach w szkolnym dyskursie polonistycznym
dc.title.alternativepl
Does everything turn out well in Dobrocin? : ways of discussing about values in the polish philological school discourse
dc.title.containerpl
Polonistyka i świat wartości : edukacja polonistyczna jako wartość
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Dublin
2
Wroclaw
2
Krakow
1
Mountain View
1
Szczecin
1

No access

No Thumbnail Available