Płeć, wiek, wykształcenie oraz pełnione role a rozwój myślenia moralnego odwołującego się do troski i odpowiedzialności

2008
journal article
article
dc.abstract.enGender, education, role taking and care-based moral developmentIn her analysis of moral reasoning C. Gilligan (1892) has indentified two moral orientations: first, the morality of justice, which is more representative of men’s ethical judgements and the the ethic of care, which is more representtive of women’s ethical judgments. The purpose of this study was to examine the links among gender, education, marriage and parental roles and care-based moral reasoning. The participants were 71 women and 51 men. They ranged in age from 20 to 83 years. The Ethic of Care Interview (Skoe, 1993) was used to assess level of moral reasoning. I found no significant outcome differences between women’s and men’s adult levels of moral development. No significant relationships were found between marriage and parental roles and care-based moral reasoning. For women, education was correlated with moral development. There were significant differences in moral development between female students and women with secondary and high education.pl
dc.abstract.plC. Gilligan (1982) twierdząc, iż istnieją dwie orientacje moralne: orientacja sprawiedliwości oraz orientacja troski i odpowiedzialności, które oznaczają odmienne sposoby rozważania i rozwiązywania dylematów moralnych, uznała równocześnie, że są one powiązane z płcią. Zdaniem Gilligan kobiety, które w swoich moralnych sądach skupiają się na relacjach międzyludzkich, preferują orientację troski i odpowiedzialności, podczas gdy mężczyźni, którzy większą wagę przywiązują do ogólnych abstrakcyjnych zasad, w swoim rozumowaniu moralnym kierują się orientacją sprawiedliwości. Celem prowadzonych badań było określenie związku między poziomem rozwoju rozumowania skoncentrowanego na trosce a płcią osób badanych, wykształceniem oraz pełnionymi rolami małżeńskimi i rodzicielskimi. Badaniem objęto kobiety i mężczyzn w wieku od 20 do 83 lat. Do oceny poziomu myślenia moralnego użyto narzędzia opracowanego przez E. Skoe The Ethic of Care Interview (ECI) (Skoe, 1993). Przeprowadzone badania wskazały na brak różnic w poziomie myślenia moralnego odwołującego się do etyki troski między kobietami a mężczyznami oraz brak związku między pełnionymi rolami małżeńskimi i rodzicielskimi a myśleniem moralnym. Stwierdzono natomiast związek między wykształceniem a poziomem myślenia moralnego. Przeprowadzone analizy wskazują na istnienie istotnych różnic w poziomie myślenia moralnego między kobietami ze średnim wykształceniem, studentkami oraz kobietami z wykształceniem wyższym. W przypadku mężczyzn nie stwierdzono związku między wykształceniem a poziomem myślenia moralnego.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Psychologiipl
dc.contributor.authorCzyżowska, Dorota - 127679 pl
dc.date.accession2019-10-09pl
dc.date.accessioned2019-10-09T12:54:04Z
dc.date.available2019-10-09T12:54:04Z
dc.date.issued2008pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 56-57pl
dc.description.number3pl
dc.description.physical49-57pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume13pl
dc.identifier.eissn2084-3879pl
dc.identifier.issn1895-6297pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.project0459/HO3/2006/31pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/84360
dc.identifier.weblinkhttp://ejournals.eu/sj/index.php/PR/article/view/3932/3871pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceOTHER
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enmoral reasoningpl
dc.subject.enthe ethic of carepl
dc.subject.engenderpl
dc.subject.enrole takingpl
dc.subject.plmyślenie moralnepl
dc.subject.pletyka troski i odpowiedzialnościpl
dc.subject.plpłećpl
dc.subject.plrole społecznepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePłeć, wiek, wykształcenie oraz pełnione role a rozwój myślenia moralnego odwołującego się do troski i odpowiedzialnościpl
dc.title.journalPsychologia Rozwojowapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Gender, education, role taking and care-based moral developmentIn her analysis of moral reasoning C. Gilligan (1892) has indentified two moral orientations: first, the morality of justice, which is more representative of men’s ethical judgements and the the ethic of care, which is more representtive of women’s ethical judgments. The purpose of this study was to examine the links among gender, education, marriage and parental roles and care-based moral reasoning. The participants were 71 women and 51 men. They ranged in age from 20 to 83 years. The Ethic of Care Interview (Skoe, 1993) was used to assess level of moral reasoning. I found no significant outcome differences between women’s and men’s adult levels of moral development. No significant relationships were found between marriage and parental roles and care-based moral reasoning. For women, education was correlated with moral development. There were significant differences in moral development between female students and women with secondary and high education.
dc.abstract.plpl
C. Gilligan (1982) twierdząc, iż istnieją dwie orientacje moralne: orientacja sprawiedliwości oraz orientacja troski i odpowiedzialności, które oznaczają odmienne sposoby rozważania i rozwiązywania dylematów moralnych, uznała równocześnie, że są one powiązane z płcią. Zdaniem Gilligan kobiety, które w swoich moralnych sądach skupiają się na relacjach międzyludzkich, preferują orientację troski i odpowiedzialności, podczas gdy mężczyźni, którzy większą wagę przywiązują do ogólnych abstrakcyjnych zasad, w swoim rozumowaniu moralnym kierują się orientacją sprawiedliwości. Celem prowadzonych badań było określenie związku między poziomem rozwoju rozumowania skoncentrowanego na trosce a płcią osób badanych, wykształceniem oraz pełnionymi rolami małżeńskimi i rodzicielskimi. Badaniem objęto kobiety i mężczyzn w wieku od 20 do 83 lat. Do oceny poziomu myślenia moralnego użyto narzędzia opracowanego przez E. Skoe The Ethic of Care Interview (ECI) (Skoe, 1993). Przeprowadzone badania wskazały na brak różnic w poziomie myślenia moralnego odwołującego się do etyki troski między kobietami a mężczyznami oraz brak związku między pełnionymi rolami małżeńskimi i rodzicielskimi a myśleniem moralnym. Stwierdzono natomiast związek między wykształceniem a poziomem myślenia moralnego. Przeprowadzone analizy wskazują na istnienie istotnych różnic w poziomie myślenia moralnego między kobietami ze średnim wykształceniem, studentkami oraz kobietami z wykształceniem wyższym. W przypadku mężczyzn nie stwierdzono związku między wykształceniem a poziomem myślenia moralnego.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Instytut Psychologii
dc.contributor.authorpl
Czyżowska, Dorota - 127679
dc.date.accessionpl
2019-10-09
dc.date.accessioned
2019-10-09T12:54:04Z
dc.date.available
2019-10-09T12:54:04Z
dc.date.issuedpl
2008
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 56-57
dc.description.numberpl
3
dc.description.physicalpl
49-57
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
13
dc.identifier.eissnpl
2084-3879
dc.identifier.issnpl
1895-6297
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.projectpl
0459/HO3/2006/31
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/84360
dc.identifier.weblinkpl
http://ejournals.eu/sj/index.php/PR/article/view/3932/3871
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
OTHER
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
moral reasoning
dc.subject.enpl
the ethic of care
dc.subject.enpl
gender
dc.subject.enpl
role taking
dc.subject.plpl
myślenie moralne
dc.subject.plpl
etyka troski i odpowiedzialności
dc.subject.plpl
płeć
dc.subject.plpl
role społeczne
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Płeć, wiek, wykształcenie oraz pełnione role a rozwój myślenia moralnego odwołującego się do troski i odpowiedzialności
dc.title.journalpl
Psychologia Rozwojowa
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
7
Views per month
Views per city
Dublin
3
Wroclaw
2
Ashburn
1
Świnoujście
1
Downloads
czyzowska_plec_wiek_wyksztalcenie_oraz_pelnione_role_2008.pdf
5