Metoda Occlusion Culling w wizualizacji terenów zurbanizowanych

master
dc.abstract.enOcclusion Culling method deals with detection of invisible elements of scenes in order to eliminate them from the rendering process. Because of popularity of this method implemented on the CPU, another, easier version based on GPU might be overlooked. The goal of the thesis is to demonstrate that the method based on GPU is a good step towards improving applications which attempt to display urbanized areas. In the thesis the analysis of advantages and disadvantages of using the Occlusion Culling visualization method for various urbanized scenes was made. The number of invisible objects demonstrates the potential for use in more complicated scenes, even though moderate impact on rendering simple scenes on modern computers was confirmed.pl
dc.abstract.plMetoda Occlusion Culling zajmuje się wykrywaniem niewidocznych elementów sceny w celu eliminacji ich z procesu renderowania. Ze względu na popularność tej metody implementowanej na CPU można łatwo przeoczyć inną jej wersję, łatwiejszą bazującą na procesorze GPU. Celem pracy jest wykazanie, że zastosowanie metody opartej o GPU jest dobrym krokiem w rozwoju aplikacji próbujących wyświetlić tereny zurbanizowane. W pracy przeprowadzono analizę wad i zalet z wykorzystaniem wizualizacji metody Occlusion Culiling w różnorodnych scenach zurbanizowanych. Ilość wykrytych niewidocznych obiektów wykazała potencjał do zastosowania w bardziej skomplikowanych scenach, mimo że potwierdzono umiarkowany wpływ na renderowanie prostych scen na nowoczesnych komputerach.pl
dc.affiliationWydział Matematyki i Informatykipl
dc.areaobszar nauk ścisłychpl
dc.contributor.advisorKawa, Rafał - 128709 pl
dc.contributor.authorZawistowicz, Łukaszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WMI2pl
dc.contributor.reviewerKawa, Rafał - 128709 pl
dc.contributor.reviewerKalita, Piotr - 128604 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T22:31:17Z
dc.date.available2020-07-26T22:31:17Z
dc.date.submitted2018-10-31pl
dc.fieldofstudyinżynieria oprogramowaniapl
dc.identifier.apddiploma-105811-144405pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/212149
dc.languagepolpl
dc.subject.enocclusion culling, computer graphics, urbanized areas, visualizationpl
dc.subject.plocclusion culling, grafika komputerowa, tereny zurbanizowane, wizualizacjapl
dc.titleMetoda Occlusion Culling w wizualizacji terenów zurbanizowanychpl
dc.title.alternativeOcclusion Culling Method for visualization of urbanized areaspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Occlusion Culling method deals with detection of invisible elements of scenes in order to eliminate them from the rendering process. Because of popularity of this method implemented on the CPU, another, easier version based on GPU might be overlooked. The goal of the thesis is to demonstrate that the method based on GPU is a good step towards improving applications which attempt to display urbanized areas. In the thesis the analysis of advantages and disadvantages of using the Occlusion Culling visualization method for various urbanized scenes was made. The number of invisible objects demonstrates the potential for use in more complicated scenes, even though moderate impact on rendering simple scenes on modern computers was confirmed.
dc.abstract.plpl
Metoda Occlusion Culling zajmuje się wykrywaniem niewidocznych elementów sceny w celu eliminacji ich z procesu renderowania. Ze względu na popularność tej metody implementowanej na CPU można łatwo przeoczyć inną jej wersję, łatwiejszą bazującą na procesorze GPU. Celem pracy jest wykazanie, że zastosowanie metody opartej o GPU jest dobrym krokiem w rozwoju aplikacji próbujących wyświetlić tereny zurbanizowane. W pracy przeprowadzono analizę wad i zalet z wykorzystaniem wizualizacji metody Occlusion Culiling w różnorodnych scenach zurbanizowanych. Ilość wykrytych niewidocznych obiektów wykazała potencjał do zastosowania w bardziej skomplikowanych scenach, mimo że potwierdzono umiarkowany wpływ na renderowanie prostych scen na nowoczesnych komputerach.
dc.affiliationpl
Wydział Matematyki i Informatyki
dc.areapl
obszar nauk ścisłych
dc.contributor.advisorpl
Kawa, Rafał - 128709
dc.contributor.authorpl
Zawistowicz, Łukasz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WMI2
dc.contributor.reviewerpl
Kawa, Rafał - 128709
dc.contributor.reviewerpl
Kalita, Piotr - 128604
dc.date.accessioned
2020-07-26T22:31:17Z
dc.date.available
2020-07-26T22:31:17Z
dc.date.submittedpl
2018-10-31
dc.fieldofstudypl
inżynieria oprogramowania
dc.identifier.apdpl
diploma-105811-144405
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/212149
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
occlusion culling, computer graphics, urbanized areas, visualization
dc.subject.plpl
occlusion culling, grafika komputerowa, tereny zurbanizowane, wizualizacja
dc.titlepl
Metoda Occlusion Culling w wizualizacji terenów zurbanizowanych
dc.title.alternativepl
Occlusion Culling Method for visualization of urbanized areas
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
57
Views per month
Views per city
Central
22
Poznan
3
Swarzedz
3
Dublin
2
Gdansk
2
Kluczbork
2
Wroclaw
2
Berlin
1
Boardman
1
Chandler
1

No access

No Thumbnail Available