Utwór muzyczny jako przedmiot ochrony prawa autorskiego

master
dc.abstract.enThe problem of copyright protection of musical work was already repeatedly discussed in the literature. However, due to the vast changes in the approach to music, along with its creation, and the rapid growth of the Internet, it should be consider whether the existing regulations are efficient under the new conditions. Because of the assumed completeness of the study, the first chapters of the work discuss premises that a track must meet in order to be copyrightable. The next chapter attempts to answer the question what actually is a piece of music and what criteria should be applied to distinguish one category of music to other ubiquitous sounds around us. The following chapter introduces the most important theories about the construction of the track, presenting not only the work of academic scholars, but also citing the views of aestheticians. Subsequently, the specific features of a piece of music are described, as well as, an attempt to answer the question if one can place equality of the piece and its musical score. Another issue discussed is the most prevalent assumption regarding the rights entitled to artists; along with an attempt to answer the question what parts of the piece are protected: the difference between the elements of the work that can be freely used and the use of elements with a unique sound, which belong to the piece, and the dissemination of it will require the consent of the artist. In my opinion, when assessing whether the use of another artist’s work, or fragment of the work, is permitted or violates the copyright law, the often used criteria for recognition of such matters should be eliminated. Instead, an effective way might be to compare the size of the borrowed fragment to the original, or dividing the piece into its musical elements. The final part of the literature focuses on the problems involving pieces created by using computer programs and the ability to recognize the computer as a subject of copyright to a song created by a program designed to compose music. The literature finishes with the analysis of the jurisprudence of Polish courts concerning the issues presented.pl
dc.abstract.plProblem ochrony prawnoautorskiej utwór muzyczny był już w literaturze kilkakrotnie poruszany. Jednak ze względu na olbrzymie zmiany w podejściu do muzyki oraz sposobie jej komponowania a także gwałtowny rozwój Internetu, należy zastanowić się nad przydatnością istniejących uregulowań w nowych warunkach. Ze względu na zakładaną kompletność opracowania, pierwsze rozdziały pracy mówią o przesłankach, które musi spełniać utwór aby mógł być objęty ochroną prawnoautorską. Następny rozdział jest próbą odpowiedzi na pytanie czym jest właściwie utwór muzyczny i jakie powinniśmy stosować kryterium przy odróżnieniu tej kategorii dzieł od innych otaczających nas, wszechobecnych dźwięków. W kolejnym rozdziale zostały przedstawione najważniejsze teorie dotyczące budowy utworu, sięgając nie tylko do prac przedstawicieli doktryny, ale także przytaczając poglądy estetyków. Następnie zostały opisane specyficzne cechy utworu muzycznego, oraz została podjęta próba odpowiedzi na pytanie czy można postawić znak równości pomiędzy utworem i jego partyturą. Kolejnym omówionym problemem są najważniejsze założenia dotyczące praw pokrewnych przysługujących artystom wykonawcom, oraz próba odpowiedzi na pytanie co właściwie podlega ochronie, które z elementów dzieła można dowolnie wykorzystywać, a skorzystanie z których, ze względu na ich szczególny charakter, doprowadzi do powstania utworu zależnego, przez co rozpowszechnienie takiego dzieła będzie wymagało zgody autora. Oceniając czy zaczerpnięcie fragmentu z cudzego utworu jest dozwolone czy narusza prawo autorskie powinno się, moim zdaniem, zrezygnować ze stosowanego często kryterium rozpoznawalności zaczerpniętego fragmentu. Zamiast tego skutecznym sposobem może okazać się porównanie rozmiaru zapożyczonego fragmentu z oryginałem, oraz podzielenie utworu na elementy dzieła muzycznego. Na koniec zostały przedstawione problemy związane z utworami komponowanymi za pomocą programów komputerowych oraz możliwością uznania komputera za podmiot prawa autorskiego do utworu muzycznego stworzonego za pomocą programu do komponowania muzyki. Całości dopełnia analiza orzecznictwa sądów polskich, dotyczącego przedstawionego zagadnienia.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWojciechowska, Annapl
dc.contributor.authorRopicka, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerWojcieszko-Głuszko, Elżbieta - 132697 pl
dc.contributor.reviewerWojciechowska, Annapl
dc.date.accessioned2020-07-24T08:46:57Z
dc.date.available2020-07-24T08:46:57Z
dc.date.submitted2012-07-17pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-67388-83716pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180805
dc.languagepolpl
dc.subject.encopyright law, musical work, objectpl
dc.subject.plprawo autorskie, utwór muzyczny, przedmiotpl
dc.titleUtwór muzyczny jako przedmiot ochrony prawa autorskiegopl
dc.title.alternativeMusical work as a object of copyright lawpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The problem of copyright protection of musical work was already repeatedly discussed in the literature. However, due to the vast changes in the approach to music, along with its creation, and the rapid growth of the Internet, it should be consider whether the existing regulations are efficient under the new conditions. Because of the assumed completeness of the study, the first chapters of the work discuss premises that a track must meet in order to be copyrightable. The next chapter attempts to answer the question what actually is a piece of music and what criteria should be applied to distinguish one category of music to other ubiquitous sounds around us. The following chapter introduces the most important theories about the construction of the track, presenting not only the work of academic scholars, but also citing the views of aestheticians. Subsequently, the specific features of a piece of music are described, as well as, an attempt to answer the question if one can place equality of the piece and its musical score. Another issue discussed is the most prevalent assumption regarding the rights entitled to artists; along with an attempt to answer the question what parts of the piece are protected: the difference between the elements of the work that can be freely used and the use of elements with a unique sound, which belong to the piece, and the dissemination of it will require the consent of the artist. In my opinion, when assessing whether the use of another artist’s work, or fragment of the work, is permitted or violates the copyright law, the often used criteria for recognition of such matters should be eliminated. Instead, an effective way might be to compare the size of the borrowed fragment to the original, or dividing the piece into its musical elements. The final part of the literature focuses on the problems involving pieces created by using computer programs and the ability to recognize the computer as a subject of copyright to a song created by a program designed to compose music. The literature finishes with the analysis of the jurisprudence of Polish courts concerning the issues presented.
dc.abstract.plpl
Problem ochrony prawnoautorskiej utwór muzyczny był już w literaturze kilkakrotnie poruszany. Jednak ze względu na olbrzymie zmiany w podejściu do muzyki oraz sposobie jej komponowania a także gwałtowny rozwój Internetu, należy zastanowić się nad przydatnością istniejących uregulowań w nowych warunkach. Ze względu na zakładaną kompletność opracowania, pierwsze rozdziały pracy mówią o przesłankach, które musi spełniać utwór aby mógł być objęty ochroną prawnoautorską. Następny rozdział jest próbą odpowiedzi na pytanie czym jest właściwie utwór muzyczny i jakie powinniśmy stosować kryterium przy odróżnieniu tej kategorii dzieł od innych otaczających nas, wszechobecnych dźwięków. W kolejnym rozdziale zostały przedstawione najważniejsze teorie dotyczące budowy utworu, sięgając nie tylko do prac przedstawicieli doktryny, ale także przytaczając poglądy estetyków. Następnie zostały opisane specyficzne cechy utworu muzycznego, oraz została podjęta próba odpowiedzi na pytanie czy można postawić znak równości pomiędzy utworem i jego partyturą. Kolejnym omówionym problemem są najważniejsze założenia dotyczące praw pokrewnych przysługujących artystom wykonawcom, oraz próba odpowiedzi na pytanie co właściwie podlega ochronie, które z elementów dzieła można dowolnie wykorzystywać, a skorzystanie z których, ze względu na ich szczególny charakter, doprowadzi do powstania utworu zależnego, przez co rozpowszechnienie takiego dzieła będzie wymagało zgody autora. Oceniając czy zaczerpnięcie fragmentu z cudzego utworu jest dozwolone czy narusza prawo autorskie powinno się, moim zdaniem, zrezygnować ze stosowanego często kryterium rozpoznawalności zaczerpniętego fragmentu. Zamiast tego skutecznym sposobem może okazać się porównanie rozmiaru zapożyczonego fragmentu z oryginałem, oraz podzielenie utworu na elementy dzieła muzycznego. Na koniec zostały przedstawione problemy związane z utworami komponowanymi za pomocą programów komputerowych oraz możliwością uznania komputera za podmiot prawa autorskiego do utworu muzycznego stworzonego za pomocą programu do komponowania muzyki. Całości dopełnia analiza orzecznictwa sądów polskich, dotyczącego przedstawionego zagadnienia.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wojciechowska, Anna
dc.contributor.authorpl
Ropicka, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Wojcieszko-Głuszko, Elżbieta - 132697
dc.contributor.reviewerpl
Wojciechowska, Anna
dc.date.accessioned
2020-07-24T08:46:57Z
dc.date.available
2020-07-24T08:46:57Z
dc.date.submittedpl
2012-07-17
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-67388-83716
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180805
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
copyright law, musical work, object
dc.subject.plpl
prawo autorskie, utwór muzyczny, przedmiot
dc.titlepl
Utwór muzyczny jako przedmiot ochrony prawa autorskiego
dc.title.alternativepl
Musical work as a object of copyright law
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available