Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Utwór muzyczny jako przedmiot ochrony prawa autorskiego
Musical work as a object of copyright law
prawo autorskie, utwór muzyczny, przedmiot
copyright law, musical work, object
Problem ochrony prawnoautorskiej utwór muzyczny był już w literaturze kilkakrotnie poruszany. Jednak ze względu na olbrzymie zmiany w podejściu do muzyki oraz sposobie jej komponowania a także gwałtowny rozwój Internetu, należy zastanowić się nad przydatnością istniejących uregulowań w nowych warunkach. Ze względu na zakładaną kompletność opracowania, pierwsze rozdziały pracy mówią o przesłankach, które musi spełniać utwór aby mógł być objęty ochroną prawnoautorską. Następny rozdział jest próbą odpowiedzi na pytanie czym jest właściwie utwór muzyczny i jakie powinniśmy stosować kryterium przy odróżnieniu tej kategorii dzieł od innych otaczających nas, wszechobecnych dźwięków. W kolejnym rozdziale zostały przedstawione najważniejsze teorie dotyczące budowy utworu, sięgając nie tylko do prac przedstawicieli doktryny, ale także przytaczając poglądy estetyków. Następnie zostały opisane specyficzne cechy utworu muzycznego, oraz została podjęta próba odpowiedzi na pytanie czy można postawić znak równości pomiędzy utworem i jego partyturą. Kolejnym omówionym problemem są najważniejsze założenia dotyczące praw pokrewnych przysługujących artystom wykonawcom, oraz próba odpowiedzi na pytanie co właściwie podlega ochronie, które z elementów dzieła można dowolnie wykorzystywać, a skorzystanie z których, ze względu na ich szczególny charakter, doprowadzi do powstania utworu zależnego, przez co rozpowszechnienie takiego dzieła będzie wymagało zgody autora. Oceniając czy zaczerpnięcie fragmentu z cudzego utworu jest dozwolone czy narusza prawo autorskie powinno się, moim zdaniem, zrezygnować ze stosowanego często kryterium rozpoznawalności zaczerpniętego fragmentu. Zamiast tego skutecznym sposobem może okazać się porównanie rozmiaru zapożyczonego fragmentu z oryginałem, oraz podzielenie utworu na elementy dzieła muzycznego. Na koniec zostały przedstawione problemy związane z utworami komponowanymi za pomocą programów komputerowych oraz możliwością uznania komputera za podmiot prawa autorskiego do utworu muzycznego stworzonego za pomocą programu do komponowania muzyki. Całości dopełnia analiza orzecznictwa sądów polskich, dotyczącego przedstawionego zagadnienia.
The problem of copyright protection of musical work was already repeatedly discussed in the literature. However, due to the vast changes in the approach to music, along with its creation, and the rapid growth of the Internet, it should be consider whether the existing regulations are efficient under the new conditions. Because of the assumed completeness of the study, the first chapters of the work discuss premises that a track must meet in order to be copyrightable. The next chapter attempts to answer the question what actually is a piece of music and what criteria should be applied to distinguish one category of music to other ubiquitous sounds around us. The following chapter introduces the most important theories about the construction of the track, presenting not only the work of academic scholars, but also citing the views of aestheticians. Subsequently, the specific features of a piece of music are described, as well as, an attempt to answer the question if one can place equality of the piece and its musical score. Another issue discussed is the most prevalent assumption regarding the rights entitled to artists; along with an attempt to answer the question what parts of the piece are protected: the difference between the elements of the work that can be freely used and the use of elements with a unique sound, which belong to the piece, and the dissemination of it will require the consent of the artist. In my opinion, when assessing whether the use of another artist’s work, or fragment of the work, is permitted or violates the copyright law, the often used criteria for recognition of such matters should be eliminated. Instead, an effective way might be to compare the size of the borrowed fragment to the original, or dividing the piece into its musical elements. The final part of the literature focuses on the problems involving pieces created by using computer programs and the ability to recognize the computer as a subject of copyright to a song created by a program designed to compose music. The literature finishes with the analysis of the jurisprudence of Polish courts concerning the issues presented.
dc.abstract.en | The problem of copyright protection of musical work was already repeatedly discussed in the literature. However, due to the vast changes in the approach to music, along with its creation, and the rapid growth of the Internet, it should be consider whether the existing regulations are efficient under the new conditions. Because of the assumed completeness of the study, the first chapters of the work discuss premises that a track must meet in order to be copyrightable. The next chapter attempts to answer the question what actually is a piece of music and what criteria should be applied to distinguish one category of music to other ubiquitous sounds around us. The following chapter introduces the most important theories about the construction of the track, presenting not only the work of academic scholars, but also citing the views of aestheticians. Subsequently, the specific features of a piece of music are described, as well as, an attempt to answer the question if one can place equality of the piece and its musical score. Another issue discussed is the most prevalent assumption regarding the rights entitled to artists; along with an attempt to answer the question what parts of the piece are protected: the difference between the elements of the work that can be freely used and the use of elements with a unique sound, which belong to the piece, and the dissemination of it will require the consent of the artist. In my opinion, when assessing whether the use of another artist’s work, or fragment of the work, is permitted or violates the copyright law, the often used criteria for recognition of such matters should be eliminated. Instead, an effective way might be to compare the size of the borrowed fragment to the original, or dividing the piece into its musical elements. The final part of the literature focuses on the problems involving pieces created by using computer programs and the ability to recognize the computer as a subject of copyright to a song created by a program designed to compose music. The literature finishes with the analysis of the jurisprudence of Polish courts concerning the issues presented. | pl |
dc.abstract.pl | Problem ochrony prawnoautorskiej utwór muzyczny był już w literaturze kilkakrotnie poruszany. Jednak ze względu na olbrzymie zmiany w podejściu do muzyki oraz sposobie jej komponowania a także gwałtowny rozwój Internetu, należy zastanowić się nad przydatnością istniejących uregulowań w nowych warunkach. Ze względu na zakładaną kompletność opracowania, pierwsze rozdziały pracy mówią o przesłankach, które musi spełniać utwór aby mógł być objęty ochroną prawnoautorską. Następny rozdział jest próbą odpowiedzi na pytanie czym jest właściwie utwór muzyczny i jakie powinniśmy stosować kryterium przy odróżnieniu tej kategorii dzieł od innych otaczających nas, wszechobecnych dźwięków. W kolejnym rozdziale zostały przedstawione najważniejsze teorie dotyczące budowy utworu, sięgając nie tylko do prac przedstawicieli doktryny, ale także przytaczając poglądy estetyków. Następnie zostały opisane specyficzne cechy utworu muzycznego, oraz została podjęta próba odpowiedzi na pytanie czy można postawić znak równości pomiędzy utworem i jego partyturą. Kolejnym omówionym problemem są najważniejsze założenia dotyczące praw pokrewnych przysługujących artystom wykonawcom, oraz próba odpowiedzi na pytanie co właściwie podlega ochronie, które z elementów dzieła można dowolnie wykorzystywać, a skorzystanie z których, ze względu na ich szczególny charakter, doprowadzi do powstania utworu zależnego, przez co rozpowszechnienie takiego dzieła będzie wymagało zgody autora. Oceniając czy zaczerpnięcie fragmentu z cudzego utworu jest dozwolone czy narusza prawo autorskie powinno się, moim zdaniem, zrezygnować ze stosowanego często kryterium rozpoznawalności zaczerpniętego fragmentu. Zamiast tego skutecznym sposobem może okazać się porównanie rozmiaru zapożyczonego fragmentu z oryginałem, oraz podzielenie utworu na elementy dzieła muzycznego. Na koniec zostały przedstawione problemy związane z utworami komponowanymi za pomocą programów komputerowych oraz możliwością uznania komputera za podmiot prawa autorskiego do utworu muzycznego stworzonego za pomocą programu do komponowania muzyki. Całości dopełnia analiza orzecznictwa sądów polskich, dotyczącego przedstawionego zagadnienia. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wojciechowska, Anna | pl |
dc.contributor.author | Ropicka, Paulina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojcieszko-Głuszko, Elżbieta - 132697 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojciechowska, Anna | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T08:46:57Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T08:46:57Z | |
dc.date.submitted | 2012-07-17 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-67388-83716 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180805 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | copyright law, musical work, object | pl |
dc.subject.pl | prawo autorskie, utwór muzyczny, przedmiot | pl |
dc.title | Utwór muzyczny jako przedmiot ochrony prawa autorskiego | pl |
dc.title.alternative | Musical work as a object of copyright law | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |