Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Moskiewskie metro - historia i architektura
Moscow metro - history and architecture
Moskiewskie metro, historia, architektura, Moskwa,
Moscow, history, architecture, metro
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie historii moskiewskiego metra, od pierwszych planów, przez czasy rewolucji, epoki Stalina, pieriestrojki, kończąc na czasach współczesnych. W pracy opisywane są najwcześniejsze pomysły i plany budowy w stolicy kolejnego środka transportu, niezbędnego dla szybko rozrastającego się miasta. Przytoczone zostały postaci inżynierów, architektów, a także opinie dziennikarzy i inżynierów, którzy często polemizowali na łamach dzienników, wydawanych wtedy w stolicy. W dalszej części opisane zostały etapy budowy, wszelkie niepowodzenia, spowodowane przede wszystkim brakami kadrowymi, oraz błędami, które popełniało kierownictwo. Nie można było zlekceważyć wpływu partii, rządzącej Rosją po rewolucji, miała ona wielki wpływ na to, co działo się zarówno w biurach kierowniczych Metrostroja - spółki, powołanej w celu koordynacji osób, odpowiedzialnych za budowę metra - jak i zwykłych placów budów - w pracy zostały przytoczone i opisane sytuacje, na które w dzisiejszych czasach nikt nie mógłby sobie pozwolić, a które zdarzyły się naprawdę.
The purpose of this dissertation is to present the history of the Moscow subway, from the first plans, through the times of the revolution, the Stalin era, perestroika, ending in modern times. The earliest ideas and plans for building a new type of public transport for the fast-growing city are included in the dissertation as well as the views of journalists and engineers, often polemicized in the newspapers that were circulating in the capital. In the following, the stages of construction are described, all failures, primarily due to staff shortages, and mistakes made by management. The influence of the party that ruled Russia after the revolution could not be ignored, and it had a great impact on what was happening in Metrostroy - a company set up to coordinate the people responsible for the construction of the subway - management offices as well as on the ordinary construction sites.
dc.abstract.en | The purpose of this dissertation is to present the history of the Moscow subway, from the first plans, through the times of the revolution, the Stalin era, perestroika, ending in modern times. The earliest ideas and plans for building a new type of public transport for the fast-growing city are included in the dissertation as well as the views of journalists and engineers, often polemicized in the newspapers that were circulating in the capital. In the following, the stages of construction are described, all failures, primarily due to staff shortages, and mistakes made by management. The influence of the party that ruled Russia after the revolution could not be ignored, and it had a great impact on what was happening in Metrostroy - a company set up to coordinate the people responsible for the construction of the subway - management offices as well as on the ordinary construction sites. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest przedstawienie historii moskiewskiego metra, od pierwszych planów, przez czasy rewolucji, epoki Stalina, pieriestrojki, kończąc na czasach współczesnych. W pracy opisywane są najwcześniejsze pomysły i plany budowy w stolicy kolejnego środka transportu, niezbędnego dla szybko rozrastającego się miasta. Przytoczone zostały postaci inżynierów, architektów, a także opinie dziennikarzy i inżynierów, którzy często polemizowali na łamach dzienników, wydawanych wtedy w stolicy. W dalszej części opisane zostały etapy budowy, wszelkie niepowodzenia, spowodowane przede wszystkim brakami kadrowymi, oraz błędami, które popełniało kierownictwo. Nie można było zlekceważyć wpływu partii, rządzącej Rosją po rewolucji, miała ona wielki wpływ na to, co działo się zarówno w biurach kierowniczych Metrostroja - spółki, powołanej w celu koordynacji osób, odpowiedzialnych za budowę metra - jak i zwykłych placów budów - w pracy zostały przytoczone i opisane sytuacje, na które w dzisiejszych czasach nikt nie mógłby sobie pozwolić, a które zdarzyły się naprawdę. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Przebinda, Grzegorz - 131560 | pl |
dc.contributor.author | Suda, Michał | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Przebinda, Grzegorz - 131560 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gołąbek, Bartosz - 145314 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T11:00:10Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T11:00:10Z | |
dc.date.submitted | 2017-09-29 | pl |
dc.fieldofstudy | kultura Rosji i narodów sąsiednich | pl |
dc.identifier.apd | diploma-118459-145204 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/223539 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Moscow, history, architecture, metro | pl |
dc.subject.pl | Moskiewskie metro, historia, architektura, Moskwa, | pl |
dc.title | Moskiewskie metro - historia i architektura | pl |
dc.title.alternative | Moscow metro - history and architecture | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |