Mit „starej, dobrej Anglii” w rosyjskich adaptacjach filmowych Przygód Sherlocka Holmesa Arthura Conan Doyle'a

master
dc.abstract.enThis dissertation concerns Soviet and Russian film adaptations of Sherlock Holmes stories by Arthur Conan Doyle, in particule the film series "The Adventures of Sherlock Holmes and Doctor Watson" (1979-1986) directed by Igor Maslennikov and the TV series "Sherlock Holmes" (2013) directed by Andrey Kavun. Using Benedict Anderson's theory of imagined communities, it focuses on the project of “Britishness” in each of the adaptations, taking into account the other important representations of England in Soviet cinema. It also compares the reception of the legendary hero by each of film creators, using Umberto Eco’s concept on the myth of superman in popular culture.pl
dc.abstract.plPraca dotyczy radzieckich i rosyjskich adaptacji filmowych utworów Arthura Conan Doyle’a o Sherlocku Holmesie, przede wszystkim serii filmów „Przygody Sherloka Holmesa i doktora Watsona” Igora Maslennikowa (1979-1986) oraz serialu „Sherlock Holmes” Andreja Kawuna (2013). W świetle teorii Benedykta Andersona o wspólnotach wyobrażonych autorka skupia się na wpisanych w każdą z adaptacji projektach „brytyjskości”, z uwzględnieniem pozostałych ważnych reprezentacji Anglii w sowieckim kinie. Porównuje także odczytania postaci legendarnego detektywa przez każdego z twórców, powołując się na koncepcję Umberto Eco o micie nadczłowieka w kulturze popularnej.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorZajas, Krzysztof - 132833 pl
dc.contributor.authorSvetlova, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerZajas, Krzysztof - 132833 pl
dc.contributor.reviewerStach, Grażyna - 132036 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T17:45:34Z
dc.date.available2020-07-27T17:45:34Z
dc.date.submitted2018-07-03pl
dc.fieldofstudypolonistyka - komparatystykapl
dc.identifier.apddiploma-125129-172723pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229373
dc.languagepolpl
dc.subject.enSherlock Holmes, Arthur Conan Doyle, film adaptation, the cinema of Russia, the cinema of Soviet Unionpl
dc.subject.plSherlock Holmes, Arthur Conan Doyle, adaptacja filmowa, kino rosyjskie, kino radzieckiepl
dc.titleMit „starej, dobrej Anglii” w rosyjskich adaptacjach filmowych Przygód Sherlocka Holmesa Arthura Conan Doyle'apl
dc.title.alternativeThe myth of „Merrie Olde England” in Russian film adaptations of "The Adventures of Sherlock Holmes" by Arthur Conan Doyłepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This dissertation concerns Soviet and Russian film adaptations of Sherlock Holmes stories by Arthur Conan Doyle, in particule the film series "The Adventures of Sherlock Holmes and Doctor Watson" (1979-1986) directed by Igor Maslennikov and the TV series "Sherlock Holmes" (2013) directed by Andrey Kavun. Using Benedict Anderson's theory of imagined communities, it focuses on the project of “Britishness” in each of the adaptations, taking into account the other important representations of England in Soviet cinema. It also compares the reception of the legendary hero by each of film creators, using Umberto Eco’s concept on the myth of superman in popular culture.
dc.abstract.plpl
Praca dotyczy radzieckich i rosyjskich adaptacji filmowych utworów Arthura Conan Doyle’a o Sherlocku Holmesie, przede wszystkim serii filmów „Przygody Sherloka Holmesa i doktora Watsona” Igora Maslennikowa (1979-1986) oraz serialu „Sherlock Holmes” Andreja Kawuna (2013). W świetle teorii Benedykta Andersona o wspólnotach wyobrażonych autorka skupia się na wpisanych w każdą z adaptacji projektach „brytyjskości”, z uwzględnieniem pozostałych ważnych reprezentacji Anglii w sowieckim kinie. Porównuje także odczytania postaci legendarnego detektywa przez każdego z twórców, powołując się na koncepcję Umberto Eco o micie nadczłowieka w kulturze popularnej.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Zajas, Krzysztof - 132833
dc.contributor.authorpl
Svetlova, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Zajas, Krzysztof - 132833
dc.contributor.reviewerpl
Stach, Grażyna - 132036
dc.date.accessioned
2020-07-27T17:45:34Z
dc.date.available
2020-07-27T17:45:34Z
dc.date.submittedpl
2018-07-03
dc.fieldofstudypl
polonistyka - komparatystyka
dc.identifier.apdpl
diploma-125129-172723
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229373
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Sherlock Holmes, Arthur Conan Doyle, film adaptation, the cinema of Russia, the cinema of Soviet Union
dc.subject.plpl
Sherlock Holmes, Arthur Conan Doyle, adaptacja filmowa, kino rosyjskie, kino radzieckie
dc.titlepl
Mit „starej, dobrej Anglii” w rosyjskich adaptacjach filmowych Przygód Sherlocka Holmesa Arthura Conan Doyle'a
dc.title.alternativepl
The myth of „Merrie Olde England” in Russian film adaptations of "The Adventures of Sherlock Holmes" by Arthur Conan Doyłe
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Warsaw
4
Wroclaw
2
Dublin
1
Katowice
1
Krakow
1
Lubliniec
1

No access

No Thumbnail Available