Błędy pragmatyczne uczących się języka polskiego jako obcego

2016
book section
article
dc.abstract.plTematem tekstu są popełniane przez uczących się (w trakcie tworzenia wypowiedzi pisemnych) błędy pragmatyczne. Trudno się je ocenia i klasyfikuje, gdyż nie są przejawem jawnego złamania kodu, lecz naruszenia normy socjolingwistycznej lub reguł łączliwości leksykalnej. Obecność błędów powoduje, że komunikat, choć poprawny pod względem strukturalnym, staje się błędny skrycie, tj. niezgodny z intencją autora lub "źle brzmiący po polsku". Zdaniem autorów tekstu część błędów pragmatycznych może być rezultatem interferencji międzyjęzykowej pojawiającej się w trakcie mimowolnego tłumaczenia. Swoją tezę ilustrują licznymi przykładami pochodzącymi z wypowiedzi pisemnych uczących się o różnych J1. Autorzy sugerują także, jakie działania należy podejmować, by w sposób bardziej efektywny przeciwdziałać pojawianiu się tego rodzaju błędów.pl
dc.affiliationWydział Polonistyki : Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świeciepl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodupl
dc.contributor.authorLipińska, Ewa - 129979 pl
dc.contributor.authorSeretny, Anna - 131831 pl
dc.contributor.authorTurek, Przemysław - 132445 pl
dc.contributor.editorLipińska, Ewa - 129979 pl
dc.contributor.editorSeretny, Anna - 131831 pl
dc.date.accessioned2016-12-01T12:28:31Z
dc.date.available2016-12-01T12:28:31Z
dc.date.issued2016pl
dc.date.openaccess48
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalBibliogr. s. 195-198pl
dc.description.physical181-198pl
dc.description.publication1pl
dc.description.seriesBiblioteka "LingVariów". Glottodydaktyka
dc.description.seriesnumberT. 12
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbn978-83-7638-772-7pl
dc.identifier.projectROD UJ / Spl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/33122
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoKraków : Księgarnia Akademickapl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte repozytorium
dc.subtypeArticlepl
dc.titleBłędy pragmatyczne uczących się języka polskiego jako obcegopl
dc.title.alternativePragmatic errors polish as a foreign language learnerspl
dc.title.containerTłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym : monografia zbiorowapl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
Tematem tekstu są popełniane przez uczących się (w trakcie tworzenia wypowiedzi pisemnych) błędy pragmatyczne. Trudno się je ocenia i klasyfikuje, gdyż nie są przejawem jawnego złamania kodu, lecz naruszenia normy socjolingwistycznej lub reguł łączliwości leksykalnej. Obecność błędów powoduje, że komunikat, choć poprawny pod względem strukturalnym, staje się błędny skrycie, tj. niezgodny z intencją autora lub "źle brzmiący po polsku". Zdaniem autorów tekstu część błędów pragmatycznych może być rezultatem interferencji międzyjęzykowej pojawiającej się w trakcie mimowolnego tłumaczenia. Swoją tezę ilustrują licznymi przykładami pochodzącymi z wypowiedzi pisemnych uczących się o różnych J1. Autorzy sugerują także, jakie działania należy podejmować, by w sposób bardziej efektywny przeciwdziałać pojawianiu się tego rodzaju błędów.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki : Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu
dc.contributor.authorpl
Lipińska, Ewa - 129979
dc.contributor.authorpl
Seretny, Anna - 131831
dc.contributor.authorpl
Turek, Przemysław - 132445
dc.contributor.editorpl
Lipińska, Ewa - 129979
dc.contributor.editorpl
Seretny, Anna - 131831
dc.date.accessioned
2016-12-01T12:28:31Z
dc.date.available
2016-12-01T12:28:31Z
dc.date.issuedpl
2016
dc.date.openaccess
48
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 195-198
dc.description.physicalpl
181-198
dc.description.publicationpl
1
dc.description.series
Biblioteka "LingVariów". Glottodydaktyka
dc.description.seriesnumber
T. 12
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbnpl
978-83-7638-772-7
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / S
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/33122
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Kraków : Księgarnia Akademicka
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte repozytorium
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Błędy pragmatyczne uczących się języka polskiego jako obcego
dc.title.alternativepl
Pragmatic errors polish as a foreign language learners
dc.title.containerpl
Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym : monografia zbiorowa
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
15
Views per month
Views per city
Warsaw
4
Krakow
3
Gdansk
1
Olesnica
1
Downloads
lipinska_seretny_turek_bledy_pragmatyczne_uczacych_sie_jezyka_polskiego_2016.pdf
59
lipinska_seretny_turek_bledy_pragmatyczne_uczacych_sie_jezyka_polskiego_2016.odt
42