W stronę aksjologicznej neutralności i prób jednoznaczności : od "wykolejenia" do "zaburzenia", czyli o przemianach w kluczowych definicjach pedagogiki resocjalizacyjnej

2020
journal article
article
dc.abstract.enThe purpose of the article is to attempt to synthetically present the changes in the use of the designates from the so-called group of descriptive terms in the literature: 'difficult individuals', i.e. synonyms and substitutes of 'social maladjustment' created on the grounds of Polish rehabilitation. It is an attempt to systematise knowledge around definitions that have grown into the language of pedagogy for the past seven decades. The article shows the axiological and ambiguous dimension of these definitions, considers the issue of the value of a word as a transmitter saturated with something more than just a letter-sign. The need to break away from unnecessary value in definitions seems to be very important in 21st century science. The advisability of organising the terms used is desirable and very necessary, especially for understanding the ideas and directions of development of the discipline. It is the concepts that allow for designing research and conducting diagnoses and descriptions. In this article the reader will be able to trace the changing definitions created by the elders of Polish rehabilitation and the ideas in which these definitions are rooted.pl
dc.abstract.plCelem artykułu są próby syntetycznego przedstawienia zmian w zakresie używania w literaturze desygnatów z tzw. grupy pojęć opisujących "trudne jednostki", czyli synonimów i zamienników "niedostosowania społecznego" wytworzonych na gruncie polskiej resocjalizacji. Jest próbą usystematyzowania wiedzy wokół definicji, które od przeszło siedmiu dekad zdążyły wrosnąć w język pedagogiki. Artykuł ukazuje aksjologiczny i niejednoznaczny wymiar tych definicji, rozważa kwestie wartości słowa jako przekaźnika nasyconego czymś więcej niż tylko znakiem-literą. Potrzeba oderwania się od zbędnego wartościowania w definicjach wydaje się nader istotna w nauce XXI wieku. Celowość uporządkowania używanych pojęć jest wskazana i nader potrzebna, zwłaszcza dla rozumienia idei i kierunków rozwoju dyscypliny. To właśnie pojęcia pozwalają na projektowanie badań, prowadzenie diagnoz i opisów. W niniejszym artykule czytelnik może prześledzić zmieniające się definicje tworzone przez nestorów polskiej resocjalizacji i idee, w których te definicje są zakorzenione.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Pedagogikipl
dc.contributor.authorOstafińska-Molik, Barbara - 174258 pl
dc.date.accessioned2020-10-09T08:10:26Z
dc.date.available2020-10-09T08:10:26Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 92pl
dc.description.number6pl
dc.description.physical75-92pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume6pl
dc.identifier.doi10.4467/24504564PMP.20.005.12239pl
dc.identifier.eissn2450-4564pl
dc.identifier.issn2450-4572pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/247566
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enaxiology of conceptspl
dc.subject.enelders of Polish rehabilitationpl
dc.subject.endeviationpl
dc.subject.ensocial maladjustmentpl
dc.subject.enbehavioural disorderspl
dc.subject.plaksjologia pojęćpl
dc.subject.plnestorzy polskiej resocjalizacjipl
dc.subject.plwykolejeniepl
dc.subject.plniedostosowanie społecznepl
dc.subject.plzaburzenia w zachowaniupl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleW stronę aksjologicznej neutralności i prób jednoznaczności : od "wykolejenia" do "zaburzenia", czyli o przemianach w kluczowych definicjach pedagogiki resocjalizacyjnejpl
dc.title.alternativeTowards an axiological neutrality and unambiguity tests : from 'deviation' to 'disorder', i.e. changes in key definitions rehabilitation pedagogypl
dc.title.journalPolska Myśl Pedagogicznapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of the article is to attempt to synthetically present the changes in the use of the designates from the so-called group of descriptive terms in the literature: 'difficult individuals', i.e. synonyms and substitutes of 'social maladjustment' created on the grounds of Polish rehabilitation. It is an attempt to systematise knowledge around definitions that have grown into the language of pedagogy for the past seven decades. The article shows the axiological and ambiguous dimension of these definitions, considers the issue of the value of a word as a transmitter saturated with something more than just a letter-sign. The need to break away from unnecessary value in definitions seems to be very important in 21st century science. The advisability of organising the terms used is desirable and very necessary, especially for understanding the ideas and directions of development of the discipline. It is the concepts that allow for designing research and conducting diagnoses and descriptions. In this article the reader will be able to trace the changing definitions created by the elders of Polish rehabilitation and the ideas in which these definitions are rooted.
dc.abstract.plpl
Celem artykułu są próby syntetycznego przedstawienia zmian w zakresie używania w literaturze desygnatów z tzw. grupy pojęć opisujących "trudne jednostki", czyli synonimów i zamienników "niedostosowania społecznego" wytworzonych na gruncie polskiej resocjalizacji. Jest próbą usystematyzowania wiedzy wokół definicji, które od przeszło siedmiu dekad zdążyły wrosnąć w język pedagogiki. Artykuł ukazuje aksjologiczny i niejednoznaczny wymiar tych definicji, rozważa kwestie wartości słowa jako przekaźnika nasyconego czymś więcej niż tylko znakiem-literą. Potrzeba oderwania się od zbędnego wartościowania w definicjach wydaje się nader istotna w nauce XXI wieku. Celowość uporządkowania używanych pojęć jest wskazana i nader potrzebna, zwłaszcza dla rozumienia idei i kierunków rozwoju dyscypliny. To właśnie pojęcia pozwalają na projektowanie badań, prowadzenie diagnoz i opisów. W niniejszym artykule czytelnik może prześledzić zmieniające się definicje tworzone przez nestorów polskiej resocjalizacji i idee, w których te definicje są zakorzenione.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Instytut Pedagogiki
dc.contributor.authorpl
Ostafińska-Molik, Barbara - 174258
dc.date.accessioned
2020-10-09T08:10:26Z
dc.date.available
2020-10-09T08:10:26Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 92
dc.description.numberpl
6
dc.description.physicalpl
75-92
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
6
dc.identifier.doipl
10.4467/24504564PMP.20.005.12239
dc.identifier.eissnpl
2450-4564
dc.identifier.issnpl
2450-4572
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/247566
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
axiology of concepts
dc.subject.enpl
elders of Polish rehabilitation
dc.subject.enpl
deviation
dc.subject.enpl
social maladjustment
dc.subject.enpl
behavioural disorders
dc.subject.plpl
aksjologia pojęć
dc.subject.plpl
nestorzy polskiej resocjalizacji
dc.subject.plpl
wykolejenie
dc.subject.plpl
niedostosowanie społeczne
dc.subject.plpl
zaburzenia w zachowaniu
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
W stronę aksjologicznej neutralności i prób jednoznaczności : od "wykolejenia" do "zaburzenia", czyli o przemianach w kluczowych definicjach pedagogiki resocjalizacyjnej
dc.title.alternativepl
Towards an axiological neutrality and unambiguity tests : from 'deviation' to 'disorder', i.e. changes in key definitions rehabilitation pedagogy
dc.title.journalpl
Polska Myśl Pedagogiczna
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
43
Views per month
Views per city
Dublin
10
Ashburn
4
Koszalin
2
Lomé
2
Wroclaw
2
Brussels
1
Chandler
1
Częstochowa
1
Des Moines
1
Gliwice
1
Downloads
ostafinska-molik_w_strone_aksjologicznej_neutralnosci_2020.pdf
62
ostafinska-molik_w_strone_aksjologicznej_neutralnosci_2020.odt
41