Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
W stronę aksjologicznej neutralności i prób jednoznaczności : od "wykolejenia" do "zaburzenia", czyli o przemianach w kluczowych definicjach pedagogiki resocjalizacyjnej
Towards an axiological neutrality and unambiguity tests : from 'deviation' to 'disorder', i.e. changes in key definitions rehabilitation pedagogy
aksjologia pojęć
nestorzy polskiej resocjalizacji
wykolejenie
niedostosowanie społeczne
zaburzenia w zachowaniu
axiology of concepts
elders of Polish rehabilitation
deviation
social maladjustment
behavioural disorders
Bibliogr. s. 92
Celem artykułu są próby syntetycznego przedstawienia zmian w zakresie używania w literaturze desygnatów z tzw. grupy pojęć opisujących "trudne jednostki", czyli synonimów i zamienników "niedostosowania społecznego" wytworzonych na gruncie polskiej resocjalizacji. Jest próbą usystematyzowania wiedzy wokół definicji, które od przeszło siedmiu dekad zdążyły wrosnąć w język pedagogiki. Artykuł ukazuje aksjologiczny i niejednoznaczny wymiar tych definicji, rozważa kwestie wartości słowa jako przekaźnika nasyconego czymś więcej niż tylko znakiem-literą. Potrzeba oderwania się od zbędnego wartościowania w definicjach wydaje się nader istotna w nauce XXI wieku. Celowość uporządkowania używanych pojęć jest wskazana i nader potrzebna, zwłaszcza dla rozumienia idei i kierunków rozwoju dyscypliny. To właśnie pojęcia pozwalają na projektowanie badań, prowadzenie diagnoz i opisów. W niniejszym artykule czytelnik może prześledzić zmieniające się definicje tworzone przez nestorów polskiej resocjalizacji i idee, w których te definicje są zakorzenione.
The purpose of the article is to attempt to synthetically present the changes in the use of the designates from the so-called group of descriptive terms in the literature: 'difficult individuals', i.e. synonyms and substitutes of 'social maladjustment' created on the grounds of Polish rehabilitation. It is an attempt to systematise knowledge around definitions that have grown into the language of pedagogy for the past seven decades. The article shows the axiological and ambiguous dimension of these definitions, considers the issue of the value of a word as a transmitter saturated with something more than just a letter-sign. The need to break away from unnecessary value in definitions seems to be very important in 21st century science. The advisability of organising the terms used is desirable and very necessary, especially for understanding the ideas and directions of development of the discipline. It is the concepts that allow for designing research and conducting diagnoses and descriptions. In this article the reader will be able to trace the changing definitions created by the elders of Polish rehabilitation and the ideas in which these definitions are rooted.
dc.abstract.en | The purpose of the article is to attempt to synthetically present the changes in the use of the designates from the so-called group of descriptive terms in the literature: 'difficult individuals', i.e. synonyms and substitutes of 'social maladjustment' created on the grounds of Polish rehabilitation. It is an attempt to systematise knowledge around definitions that have grown into the language of pedagogy for the past seven decades. The article shows the axiological and ambiguous dimension of these definitions, considers the issue of the value of a word as a transmitter saturated with something more than just a letter-sign. The need to break away from unnecessary value in definitions seems to be very important in 21st century science. The advisability of organising the terms used is desirable and very necessary, especially for understanding the ideas and directions of development of the discipline. It is the concepts that allow for designing research and conducting diagnoses and descriptions. In this article the reader will be able to trace the changing definitions created by the elders of Polish rehabilitation and the ideas in which these definitions are rooted. | pl |
dc.abstract.pl | Celem artykułu są próby syntetycznego przedstawienia zmian w zakresie używania w literaturze desygnatów z tzw. grupy pojęć opisujących "trudne jednostki", czyli synonimów i zamienników "niedostosowania społecznego" wytworzonych na gruncie polskiej resocjalizacji. Jest próbą usystematyzowania wiedzy wokół definicji, które od przeszło siedmiu dekad zdążyły wrosnąć w język pedagogiki. Artykuł ukazuje aksjologiczny i niejednoznaczny wymiar tych definicji, rozważa kwestie wartości słowa jako przekaźnika nasyconego czymś więcej niż tylko znakiem-literą. Potrzeba oderwania się od zbędnego wartościowania w definicjach wydaje się nader istotna w nauce XXI wieku. Celowość uporządkowania używanych pojęć jest wskazana i nader potrzebna, zwłaszcza dla rozumienia idei i kierunków rozwoju dyscypliny. To właśnie pojęcia pozwalają na projektowanie badań, prowadzenie diagnoz i opisów. W niniejszym artykule czytelnik może prześledzić zmieniające się definicje tworzone przez nestorów polskiej resocjalizacji i idee, w których te definicje są zakorzenione. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny : Instytut Pedagogiki | pl |
dc.contributor.author | Ostafińska-Molik, Barbara - 174258 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-09T08:10:26Z | |
dc.date.available | 2020-10-09T08:10:26Z | |
dc.date.issued | 2020 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 92 | pl |
dc.description.number | 6 | pl |
dc.description.physical | 75-92 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 6 | pl |
dc.identifier.doi | 10.4467/24504564PMP.20.005.12239 | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-4564 | pl |
dc.identifier.issn | 2450-4572 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OP | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/247566 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC-ND | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | axiology of concepts | pl |
dc.subject.en | elders of Polish rehabilitation | pl |
dc.subject.en | deviation | pl |
dc.subject.en | social maladjustment | pl |
dc.subject.en | behavioural disorders | pl |
dc.subject.pl | aksjologia pojęć | pl |
dc.subject.pl | nestorzy polskiej resocjalizacji | pl |
dc.subject.pl | wykolejenie | pl |
dc.subject.pl | niedostosowanie społeczne | pl |
dc.subject.pl | zaburzenia w zachowaniu | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | W stronę aksjologicznej neutralności i prób jednoznaczności : od "wykolejenia" do "zaburzenia", czyli o przemianach w kluczowych definicjach pedagogiki resocjalizacyjnej | pl |
dc.title.alternative | Towards an axiological neutrality and unambiguity tests : from 'deviation' to 'disorder', i.e. changes in key definitions rehabilitation pedagogy | pl |
dc.title.journal | Polska Myśl Pedagogiczna | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
43
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access