Wpływ reguły wzajemności na dostrzeganie fałszywych presupozycji

master
dc.abstract.enThis work describes the rule of reciprocity and its influence on the perception of errors in presuppositions. The concept of presuppositions has been described in the theoretical part, together with the description of the effect of misinformation. In the experimental part of my work I have presented two studies. The first one, concerns the influence of the rule of reciprocity on the questioning of foundations transferred in presuppositions. The second study is an extending one and adds an element of misinformation effect. Its aim is to check if the rule of reciprocity exerts an influence on the magnitude of this effect. In the first study a result has been obtained which suggests that provoked reciprocity, by offering a small gift, may increase chances for acceptation of false presuppositions delivered by the bestowing person. The second study did not confirm the assumptions that had been adopted within it; nevertheless it does not mean that the rule of reciprocity does not exert an influence on the magnitude of the misinformation effect.pl
dc.abstract.plPraca opisuje regułę wzajemności oraz jej wpływ na dostrzeganie błędów w presupozycjach. Pojęcie presupozycji zostało opisane w części teoretycznej, wraz z opisem efektu dezinformacji. W części badawczej przedstawiłem dwa badania. Pierwsze, dotyczy wpływu reguły wzajemności na kwestionowanie założeń przekazanych w presupozycjach. Drugie, rozszerzające badanie, dodaje element efektu dezinformacji, oraz ma na celu sprawdzenie czy reguła wzajemności wpływa na wielkość tego efektu. W pierwszym badaniu uzyskano wynik sugerujący, że sprowokowanie wzajemności, poprzez ofiarowanie drobnego podarku, może zwiększyć szanse na zaakceptowanie fałszywych presupozycji wygłaszanych przez osobę obdarowującą. Eksperyment drugi nie potwierdził przyjętych w nim założeń, co nie oznacza jednak, że reguła wzajemności nie wpływa na wielkość efektu dezinformacji.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorMaciuszek, Józef - 130159 pl
dc.contributor.authorŚwiątek, Tomaszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerChmiel, Michałpl
dc.contributor.reviewerMaciuszek, Józef - 130159 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T21:19:11Z
dc.date.available2020-07-24T21:19:11Z
dc.date.submitted2013-10-22pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-82954-98508pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192442
dc.languagepolpl
dc.subject.enpresupposition, rule of reciprocity, misinformationpl
dc.subject.plpresupozycje, reguła wzajemności, efekt dezinformacjipl
dc.titleWpływ reguły wzajemności na dostrzeganie fałszywych presupozycjipl
dc.title.alternativeEffect of reciprocity rule on false presuppositions perceptionpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work describes the rule of reciprocity and its influence on the perception of errors in presuppositions. The concept of presuppositions has been described in the theoretical part, together with the description of the effect of misinformation. In the experimental part of my work I have presented two studies. The first one, concerns the influence of the rule of reciprocity on the questioning of foundations transferred in presuppositions. The second study is an extending one and adds an element of misinformation effect. Its aim is to check if the rule of reciprocity exerts an influence on the magnitude of this effect. In the first study a result has been obtained which suggests that provoked reciprocity, by offering a small gift, may increase chances for acceptation of false presuppositions delivered by the bestowing person. The second study did not confirm the assumptions that had been adopted within it; nevertheless it does not mean that the rule of reciprocity does not exert an influence on the magnitude of the misinformation effect.
dc.abstract.plpl
Praca opisuje regułę wzajemności oraz jej wpływ na dostrzeganie błędów w presupozycjach. Pojęcie presupozycji zostało opisane w części teoretycznej, wraz z opisem efektu dezinformacji. W części badawczej przedstawiłem dwa badania. Pierwsze, dotyczy wpływu reguły wzajemności na kwestionowanie założeń przekazanych w presupozycjach. Drugie, rozszerzające badanie, dodaje element efektu dezinformacji, oraz ma na celu sprawdzenie czy reguła wzajemności wpływa na wielkość tego efektu. W pierwszym badaniu uzyskano wynik sugerujący, że sprowokowanie wzajemności, poprzez ofiarowanie drobnego podarku, może zwiększyć szanse na zaakceptowanie fałszywych presupozycji wygłaszanych przez osobę obdarowującą. Eksperyment drugi nie potwierdził przyjętych w nim założeń, co nie oznacza jednak, że reguła wzajemności nie wpływa na wielkość efektu dezinformacji.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Maciuszek, Józef - 130159
dc.contributor.authorpl
Świątek, Tomasz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Chmiel, Michał
dc.contributor.reviewerpl
Maciuszek, Józef - 130159
dc.date.accessioned
2020-07-24T21:19:11Z
dc.date.available
2020-07-24T21:19:11Z
dc.date.submittedpl
2013-10-22
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-82954-98508
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192442
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
presupposition, rule of reciprocity, misinformation
dc.subject.plpl
presupozycje, reguła wzajemności, efekt dezinformacji
dc.titlepl
Wpływ reguły wzajemności na dostrzeganie fałszywych presupozycji
dc.title.alternativepl
Effect of reciprocity rule on false presuppositions perception
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available