Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ ekranizacji światowych bestsellerów na poziom czytelnictwa w Polsce na pokolenie X i Z
Influence adaptations of the world-class bestsellers on the reading rate in Poland in Generation X and Z
literatura, czytelnictwo, czytelnictwo w Polsce, bestseller, adaptacja, ekranizacja, pokolenie, pokolenie X, pokolenie Z, kino, seriale i filmy, internet, opinia publiczna, media;
literature, reading, reading in Poland, bestseller, adaptation, Generation, Generation X, Generation Z, cinema, films and series, The Internet, public opinion, media
Tematem niniejszej pracy licencjackiej jest wpływ ekranizacji światowych bestsellerów na poziom czytelnictwa w Polsce w dwóch grupach wiekowych: 16-19 lat (pokolenie Z) i 40-50 lat (pokolenie X). Badania przeprowadzone w ramach postawionej hipotezy są weryfikacją w jakim stopniu proces adaptacji oddziałuje na literaturę w naszym kraju.W pierwszym rozdziale przedstawiono podstawowe pojęcia z zakresu literatury oraz czytelnictwa. Zdefiniowano hasła: bestseller, adaptacja i ekranizacja oraz zaprezentowano ich genezę. Następnie opisano czym charakteryzują się przedstawiciele pokolenia Z i X oraz jakie są różnice i podobieństwa między nimi.W drugim rozdziale przedstawiono sposób wyodrębnienia grup badawczych, wyjaśniono dlaczego została postawiona taka hipoteza oraz zaprezentowano narzędzie badawcze, jakim jest ankieta. Na potrzeby pracy licencjackiej stworzono dwie wersje kwestionariuszy, zgodnie z upodobaniami i preferencjami przedstawicieli obu pokoleń.W trzecim i czwartym rozdziale zostały przeanalizowane odpowiedzi respondentów na pytania ogólne i szczegółowe, dotyczące przede wszystkim przeczytanych pozycji książkowych oraz obejrzanych adaptacji filmowych. Na podstawie wypełnionych ankiet wysnuto wnioski w zakończeniu i zestawiono je z hipotezą badawczą.
This thesis attempts to analyse how the film adaptations of the world-class bestsellers influence the reading rate in Poland. The research was orientated around two age groups: 16-19 year olds (Generation Z) and 40-50 year olds (Generation X). It was carried out in order to verify the extent to which the adaptation process affects the country’s literature.The first chapter focuses around the basic notions from the realms of literature and reading. It contains the definitions of different terms (e.g. adaptation, bestseller), as well as their genesis. The chapter analyses the characteristic features of Generation Z and Generation X, and compares their similarities and differences.The second chapter presents how the research groups were selected. The chapter provides an explanation for the research hypothesis and presents research method that was used (i.e. the survey). In order to examine the hypothesis, there were two versions of questionnaires prepared in accordance with the preferences of both generations. The last two chapters contain the analysis of the answers given by the respondents to the questions formed in the survey. The general and specific questions concerned books and movie adaptations that the respondents were familiar with. The conclusion of this work was formed on the basis of the survey results. In the final part of the thesis, the conclusion was compared with the initial hypothesis.
dc.abstract.en | This thesis attempts to analyse how the film adaptations of the world-class bestsellers influence the reading rate in Poland. The research was orientated around two age groups: 16-19 year olds (Generation Z) and 40-50 year olds (Generation X). It was carried out in order to verify the extent to which the adaptation process affects the country’s literature.The first chapter focuses around the basic notions from the realms of literature and reading. It contains the definitions of different terms (e.g. adaptation, bestseller), as well as their genesis. The chapter analyses the characteristic features of Generation Z and Generation X, and compares their similarities and differences.The second chapter presents how the research groups were selected. The chapter provides an explanation for the research hypothesis and presents research method that was used (i.e. the survey). In order to examine the hypothesis, there were two versions of questionnaires prepared in accordance with the preferences of both generations. The last two chapters contain the analysis of the answers given by the respondents to the questions formed in the survey. The general and specific questions concerned books and movie adaptations that the respondents were familiar with. The conclusion of this work was formed on the basis of the survey results. In the final part of the thesis, the conclusion was compared with the initial hypothesis. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy licencjackiej jest wpływ ekranizacji światowych bestsellerów na poziom czytelnictwa w Polsce w dwóch grupach wiekowych: 16-19 lat (pokolenie Z) i 40-50 lat (pokolenie X). Badania przeprowadzone w ramach postawionej hipotezy są weryfikacją w jakim stopniu proces adaptacji oddziałuje na literaturę w naszym kraju.W pierwszym rozdziale przedstawiono podstawowe pojęcia z zakresu literatury oraz czytelnictwa. Zdefiniowano hasła: bestseller, adaptacja i ekranizacja oraz zaprezentowano ich genezę. Następnie opisano czym charakteryzują się przedstawiciele pokolenia Z i X oraz jakie są różnice i podobieństwa między nimi.W drugim rozdziale przedstawiono sposób wyodrębnienia grup badawczych, wyjaśniono dlaczego została postawiona taka hipoteza oraz zaprezentowano narzędzie badawcze, jakim jest ankieta. Na potrzeby pracy licencjackiej stworzono dwie wersje kwestionariuszy, zgodnie z upodobaniami i preferencjami przedstawicieli obu pokoleń.W trzecim i czwartym rozdziale zostały przeanalizowane odpowiedzi respondentów na pytania ogólne i szczegółowe, dotyczące przede wszystkim przeczytanych pozycji książkowych oraz obejrzanych adaptacji filmowych. Na podstawie wypełnionych ankiet wysnuto wnioski w zakończeniu i zestawiono je z hipotezą badawczą. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Nowina Konopka, Maria | pl |
dc.contributor.author | Majeran, Zuzanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowina Konopka, Maria | pl |
dc.contributor.reviewer | Sławińska, Teresa - 131926 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T14:41:24Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T14:41:24Z | |
dc.date.submitted | 2018-06-06 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-122098-211653 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226564 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | literature, reading, reading in Poland, bestseller, adaptation, Generation, Generation X, Generation Z, cinema, films and series, The Internet, public opinion, media | pl |
dc.subject.pl | literatura, czytelnictwo, czytelnictwo w Polsce, bestseller, adaptacja, ekranizacja, pokolenie, pokolenie X, pokolenie Z, kino, seriale i filmy, internet, opinia publiczna, media; | pl |
dc.title | Wpływ ekranizacji światowych bestsellerów na poziom czytelnictwa w Polsce na pokolenie X i Z | pl |
dc.title.alternative | Influence adaptations of the world-class bestsellers on the reading rate in Poland in Generation X and Z | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |