Psychospołeczne uwarunkowania postaw rodzicielskich rodziców dzieci w wieku wczesnoszkolnym

master
dc.abstract.enParental attitude is "an acquired cognitive-aspirational-affective structure that directs the parents' behavior towards the child" (M. Ziemska, 1973, p. 33). Its shape may be influenced, among others, by psychosocial characteristics of a person. The research conducted as part of this work shows that a significant group of participating parents of students in grades I-III of primary school experience difficulties in accepting their own children. At the same time, most respondents do not tend to be overprotective, although a relatively large number of parents do not notice the need for autonomy felt by their children. Parents living in rural areas turned out to be more accepting and protective than parents living in cities. Parents with college degrees are less protective and give their children more autonomy than parents who have not graduated. Mothers and fathers with high self-esteem are less demanding, less protective, less controlling, and more consistent in dealing with their children compared to parents with low self-esteem. A high level of self-efficacy promotes consistency in upbringing, freedom from the feeling of having to constantly protect the child and giving him or her greater autonomy. A high level of life satisfaction is associated with a lower level of inconsistent attitude compared to people with a low level of life satisfaction. The way parents relate to their child is very important for his or her proper functioning and healthy development.pl
dc.abstract.plPostawa rodzicielska to „nabyta struktura poznawczo-dążeniowo-afektywna, ukierunkowująca zachowanie się rodziców wobec dziecka” (M. Ziemska, 1973, s. 33). Różnicujący wpływ na jej kształt mogą mieć między innymi cechy psychospołeczne człowieka. Z przeprowadzonych w ramach pracy badań wynika, iż znaczna grupa uczestniczących w nich rodziców uczniów klas I-III szkoły podstawowej doświadcza trudności w akceptacji własnego dziecka. Jednocześnie respondenci w większości nie przejawiają tendencji do nadopiekuńczości, choć stosunkowo duża część rodziców nie dostrzega potrzeby autonomii odczuwanej przez dzieci. Mieszkający na wsiach rodzice okazali się bardziej akceptujący i ochraniający niż rodzice z miast. Rodzice posiadający wykształcenie wyższe są mniej ochraniający i dają swoim dzieciom więcej autonomii niż rodzice, którzy nie ukończyli studiów. Matki i ojcowie z wysoką samooceną nie są tak wymagający, są mniej ochraniający, mniej kontrolujący oraz bardziej konsekwentni w postępowaniu ze swoimi dziećmi w porównaniu z rodzicami z niską samooceną. Wysoki poziom poczucia własnej skuteczności sprzyja konsekwencji w oddziaływaniach wychowawczych, wolności od poczucia konieczności nieustannego ochraniania dziecka oraz dawaniu mu większej autonomii. Wysoki poziom zadowolenia z życia wiąże się z przejawianiem niższego poziomu nasilenia postawy niekonsekwentnej w porównaniu z osobami o niskim poziomie satysfakcji życiowej. Sposób ustosunkowania się rodziców wobec dziecka jest bardzo istotny dla jego prawidłowego funkcjonowania i zdrowego rozwoju.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBieszczad, Bogusław - 127331 pl
dc.contributor.authorWójs, Aleksandra - USOS276564 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerBieszczad, Bogusław - 127331 pl
dc.contributor.reviewerSury, Zuzanna - 163879 pl
dc.date.accessioned2024-07-07T23:38:52Z
dc.date.available2024-07-07T23:38:52Z
dc.date.submitted2024-07-05pl
dc.fieldofstudypedagogika przedszkolna i wczesnoszkolnapl
dc.identifier.apddiploma-176004-276564pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372289
dc.languagepolpl
dc.subject.enparental attitudes, parents, children of early school age, psychosocial determinants, self-esteem, self-efficacy, life satisfaction, domicile, education, upbringingpl
dc.subject.plpostawy rodzicielskie, rodzice, dzieci w wieku wczesnoszkolnym, uwarunkowania psychospołeczne, samoocena, poczucie własnej skuteczności, zadowolenie z życia, miejsce zamieszkania, wykształcenie, wychowaniepl
dc.titlePsychospołeczne uwarunkowania postaw rodzicielskich rodziców dzieci w wieku wczesnoszkolnympl
dc.title.alternativePsychosocial determinants of parental attitudes of parents of children at early school agepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Parental attitude is "an acquired cognitive-aspirational-affective structure that directs the parents' behavior towards the child" (M. Ziemska, 1973, p. 33). Its shape may be influenced, among others, by psychosocial characteristics of a person. The research conducted as part of this work shows that a significant group of participating parents of students in grades I-III of primary school experience difficulties in accepting their own children. At the same time, most respondents do not tend to be overprotective, although a relatively large number of parents do not notice the need for autonomy felt by their children. Parents living in rural areas turned out to be more accepting and protective than parents living in cities. Parents with college degrees are less protective and give their children more autonomy than parents who have not graduated. Mothers and fathers with high self-esteem are less demanding, less protective, less controlling, and more consistent in dealing with their children compared to parents with low self-esteem. A high level of self-efficacy promotes consistency in upbringing, freedom from the feeling of having to constantly protect the child and giving him or her greater autonomy. A high level of life satisfaction is associated with a lower level of inconsistent attitude compared to people with a low level of life satisfaction. The way parents relate to their child is very important for his or her proper functioning and healthy development.
dc.abstract.plpl
Postawa rodzicielska to „nabyta struktura poznawczo-dążeniowo-afektywna, ukierunkowująca zachowanie się rodziców wobec dziecka” (M. Ziemska, 1973, s. 33). Różnicujący wpływ na jej kształt mogą mieć między innymi cechy psychospołeczne człowieka. Z przeprowadzonych w ramach pracy badań wynika, iż znaczna grupa uczestniczących w nich rodziców uczniów klas I-III szkoły podstawowej doświadcza trudności w akceptacji własnego dziecka. Jednocześnie respondenci w większości nie przejawiają tendencji do nadopiekuńczości, choć stosunkowo duża część rodziców nie dostrzega potrzeby autonomii odczuwanej przez dzieci. Mieszkający na wsiach rodzice okazali się bardziej akceptujący i ochraniający niż rodzice z miast. Rodzice posiadający wykształcenie wyższe są mniej ochraniający i dają swoim dzieciom więcej autonomii niż rodzice, którzy nie ukończyli studiów. Matki i ojcowie z wysoką samooceną nie są tak wymagający, są mniej ochraniający, mniej kontrolujący oraz bardziej konsekwentni w postępowaniu ze swoimi dziećmi w porównaniu z rodzicami z niską samooceną. Wysoki poziom poczucia własnej skuteczności sprzyja konsekwencji w oddziaływaniach wychowawczych, wolności od poczucia konieczności nieustannego ochraniania dziecka oraz dawaniu mu większej autonomii. Wysoki poziom zadowolenia z życia wiąże się z przejawianiem niższego poziomu nasilenia postawy niekonsekwentnej w porównaniu z osobami o niskim poziomie satysfakcji życiowej. Sposób ustosunkowania się rodziców wobec dziecka jest bardzo istotny dla jego prawidłowego funkcjonowania i zdrowego rozwoju.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Bieszczad, Bogusław - 127331
dc.contributor.authorpl
Wójs, Aleksandra - USOS276564
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Bieszczad, Bogusław - 127331
dc.contributor.reviewerpl
Sury, Zuzanna - 163879
dc.date.accessioned
2024-07-07T23:38:52Z
dc.date.available
2024-07-07T23:38:52Z
dc.date.submittedpl
2024-07-05
dc.fieldofstudypl
pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
dc.identifier.apdpl
diploma-176004-276564
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372289
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
parental attitudes, parents, children of early school age, psychosocial determinants, self-esteem, self-efficacy, life satisfaction, domicile, education, upbringing
dc.subject.plpl
postawy rodzicielskie, rodzice, dzieci w wieku wczesnoszkolnym, uwarunkowania psychospołeczne, samoocena, poczucie własnej skuteczności, zadowolenie z życia, miejsce zamieszkania, wykształcenie, wychowanie
dc.titlepl
Psychospołeczne uwarunkowania postaw rodzicielskich rodziców dzieci w wieku wczesnoszkolnym
dc.title.alternativepl
Psychosocial determinants of parental attitudes of parents of children at early school age
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections