Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Analiza rynku praw do transmisji widowisk piłkarskich w telewizji na przykładzie sprzedaży praw medialnych do T-Mobile Ekstraklasy
Analysis of the market of the rights to broadcast football events, based on sales of media rights of the T-Mobile Ekstraklasa
EKSTRAKLASA – PRAWA MEDIALNE – RYNEK – TELEWIZJA – WIDOWISKO SPORTOWE
EKSTRAKLASA – MARKET – MEDIA RIGHTS – SPORTS SHOW – TELEVISION
Celem niniejszej pracy jest opis i analiza rynku praw do transmisji meczów piłkarskiej T-Mobile Ekstraklasy oraz odpowiedź na pytanie: czy to telewizje rządzą i dzielą na rynku? Szczegółowo zaprezentowano produkt medialny jakim są rozgrywki T-Mobile Ekstraklasy; spółkę Ekstraklasa S.A., która jest dysponentem praw oraz nadawców telewizyjnych, zainteresowanych ich zakupem. Rozwiązania stosowane na rynku zostały poddane analizie SWOT, która pokazała potencjalne szanse i zagrożenia. Rynek praw medialnych do T-Mobile Ekstraklasy jest rynkiem dojrzałym, a prawa do pokazywania meczów nieprzerwanie znajdują nabywców, którzy gotowi są płacić za ich zakup ponad 100 milionów złotych za sezon. Przeprowadzona analiza SWOT pokazała, że najmocniejszą stroną rynku jest: centralizacja praw i jednolite standardy dla wszystkich klubów. Najsłabszą stroną natomiast jest: dominacja nc+ na rynku oraz niski poziom sportowy klubów. Niepokojąca dla rozwoju rynku jest przewaga potencjalnych zagrożeń nad szansami. Głównego zagrożenia należy upatrywać w dalszej konsolidacji rynku telewizyjnego, dzięki której telewizję mogą wymusić obniżkę ceny praw medialnych oraz w buncie największych klubów, chcących z tytułu praw czerpać większe wpływy. Szansą dla dalszego rozwoju rynku jest natomiast liczna grupa abonentów telewizji cyfrowych, dla której decydujący wpływ przy wyborze oferty, ma to, który z nich posiada prawa do T-Mobile Ekstraklasy. Dodatkową szansę dostrzega się również w ewentualnym pojawieniu się na rynku nowego kanału sportowego - np. Ekstraklasa TV - który zmieniłby układ sił.
The aim of this dissetation is the description and analysis of the market of the rights to broadcast the T-Mobile Ekstraklasa matches, as well as the answer to the question: is it the televisions that divide and rule on such market? The media product of T-Mobile Ekstraklasa games, Ekstraklasa S.A. company (holder of the rights) and TV broadcasters interested in buying rights will be presented in detail. Solutions used on the market have been analyzed with SWOT matrix, which has shown potential opportunities and threats.The market of the media rights to T-Mobile Ekstraklasa is mature, and the rights have constantly found their purchasers, ready to pay 100 million zlotys for one season. SWOT analysis has shown that the strongest side of the market is centralization of the rights and uniform standards for all football clubs, whereas the weakest side is the domination of nc+ and low sport level of the football clubs. The advantage of potential threats over opportunities is alarming for the development of the market. The most important threat is the consolidation of the television market, thanks to which the football clubs may extort the reduction of the prices of the rights and the protest of the bigger clubs, which prefer obtaining higher profits from the rights. The main opportunity concerning the market of the rights is a large group of digital TV subscribers, who select offers depending on whether they have or have not the rights to T-Mobile Ekstraklasa. Introducing a new sport TV channel, which could change the lineup – eg. Ekstraklasa TV – may become another opportunity.
dc.abstract.en | The aim of this dissetation is the description and analysis of the market of the rights to broadcast the T-Mobile Ekstraklasa matches, as well as the answer to the question: is it the televisions that divide and rule on such market? The media product of T-Mobile Ekstraklasa games, Ekstraklasa S.A. company (holder of the rights) and TV broadcasters interested in buying rights will be presented in detail. Solutions used on the market have been analyzed with SWOT matrix, which has shown potential opportunities and threats.The market of the media rights to T-Mobile Ekstraklasa is mature, and the rights have constantly found their purchasers, ready to pay 100 million zlotys for one season. SWOT analysis has shown that the strongest side of the market is centralization of the rights and uniform standards for all football clubs, whereas the weakest side is the domination of nc+ and low sport level of the football clubs. The advantage of potential threats over opportunities is alarming for the development of the market. The most important threat is the consolidation of the television market, thanks to which the football clubs may extort the reduction of the prices of the rights and the protest of the bigger clubs, which prefer obtaining higher profits from the rights. The main opportunity concerning the market of the rights is a large group of digital TV subscribers, who select offers depending on whether they have or have not the rights to T-Mobile Ekstraklasa. Introducing a new sport TV channel, which could change the lineup – eg. Ekstraklasa TV – may become another opportunity. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest opis i analiza rynku praw do transmisji meczów piłkarskiej T-Mobile Ekstraklasy oraz odpowiedź na pytanie: czy to telewizje rządzą i dzielą na rynku? Szczegółowo zaprezentowano produkt medialny jakim są rozgrywki T-Mobile Ekstraklasy; spółkę Ekstraklasa S.A., która jest dysponentem praw oraz nadawców telewizyjnych, zainteresowanych ich zakupem. Rozwiązania stosowane na rynku zostały poddane analizie SWOT, która pokazała potencjalne szanse i zagrożenia. Rynek praw medialnych do T-Mobile Ekstraklasy jest rynkiem dojrzałym, a prawa do pokazywania meczów nieprzerwanie znajdują nabywców, którzy gotowi są płacić za ich zakup ponad 100 milionów złotych za sezon. Przeprowadzona analiza SWOT pokazała, że najmocniejszą stroną rynku jest: centralizacja praw i jednolite standardy dla wszystkich klubów. Najsłabszą stroną natomiast jest: dominacja nc+ na rynku oraz niski poziom sportowy klubów. Niepokojąca dla rozwoju rynku jest przewaga potencjalnych zagrożeń nad szansami. Głównego zagrożenia należy upatrywać w dalszej konsolidacji rynku telewizyjnego, dzięki której telewizję mogą wymusić obniżkę ceny praw medialnych oraz w buncie największych klubów, chcących z tytułu praw czerpać większe wpływy. Szansą dla dalszego rozwoju rynku jest natomiast liczna grupa abonentów telewizji cyfrowych, dla której decydujący wpływ przy wyborze oferty, ma to, który z nich posiada prawa do T-Mobile Ekstraklasy. Dodatkową szansę dostrzega się również w ewentualnym pojawieniu się na rynku nowego kanału sportowego - np. Ekstraklasa TV - który zmieniłby układ sił. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Targosz, Radosław - 200568 | pl |
dc.contributor.author | Król, Łukasz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wszendybył-Skulska, Ewa - 132794 | pl |
dc.contributor.reviewer | Targosz, Radosław - 200568 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T18:02:21Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T18:02:21Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie w sporcie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-76776-95428 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189380 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | EKSTRAKLASA – MARKET – MEDIA RIGHTS – SPORTS SHOW – TELEVISION | pl |
dc.subject.pl | EKSTRAKLASA – PRAWA MEDIALNE – RYNEK – TELEWIZJA – WIDOWISKO SPORTOWE | pl |
dc.title | Analiza rynku praw do transmisji widowisk piłkarskich w telewizji na przykładzie sprzedaży praw medialnych do T-Mobile Ekstraklasy | pl |
dc.title.alternative | Analysis of the market of the rights to broadcast football events, based on sales of media rights of the T-Mobile Ekstraklasa | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |