Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Jak uczyć cyfrowych tubylców? E-edukacja a lektura szkolna na poziomie szkoły ponadpodstawowej
How to teach digital natives? E-education and school reading at secondary school
e-edukacja, lektura, Internet, pandemia, cyfrowi tubylcy
e-learning, school reading, Internet, pandemic, digital natives
Niniejsza rozprawa magisterska dotyczy e-edukacji literackiej w szkole ponadpodstawowej i ma charakter teoretyczno-badawczy. Składa się z trzech części. Pierwsza z nich poświęcona jest historii nauczania na odległość, charakterystyce pokolenia cyfrowych tubylców, roli współczesnego polonisty, a także najważniejszym założeniom pracy z lekturą oraz wybranym sposobom analizy i interpretacji tekstu literackiego w środowisku wirtualnym. Część druga obejmuje omówienie wyników badania, przeprowadzonego wśród uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych w celu zebrania informacji o sposobach realizacji zajęć o lekturze w czasie pandemii koronawirusa. Wypowiedzi respondentów stały się punktem wyjścia do refleksji na temat możliwości wykorzystania doświadczenia zdobytego w czasie lekcji zdalnych po powrocie w mury szkoły. Trzecia część stanowi zbiór własnych projektów, będących próbą poszukiwania nowatorskich rozwiązań dydaktycznych, mogących sprawdzić się zarówno podczas edukacji zdalnej, jak i stacjonarnej. Do napisania pracy została wykorzystana literatura specjalistyczna, głównie z zakresu dydaktyki, pedagogiki, psychologii oraz nowoczesnych technologii.
The topic of this master’s thesis is literary e-education in secondary school. This is a theoretical and research text. The text is divided into three parts. The first of these parts contains the following topics: history of distance learning, characteristics of the digital natives generation, the role of a Polish language teacher, the most important assumptions of reading literature at school, selected ways of analyzing and interpreting a literary text in a virtual work environment. The second part contains discussion of the results of the survey that was realized among students and teachers of secondary schools in order to collect information on the methods of working with literature during the coronavirus pandemic. This leads to a consideration of the possibility of using the experience gained during e-learning after returning to classroom teaching. The third part is a collection of my own projects. It is an attempt to search for innovative didactic solutions that can be proven both during e-learning and stationary lessons. Specialist literature mainly related to didactics, psychology, pedagogy and modern technologies was used to write the thesis.
dc.abstract.en | The topic of this master’s thesis is literary e-education in secondary school. This is a theoretical and research text. The text is divided into three parts. The first of these parts contains the following topics: history of distance learning, characteristics of the digital natives generation, the role of a Polish language teacher, the most important assumptions of reading literature at school, selected ways of analyzing and interpreting a literary text in a virtual work environment. The second part contains discussion of the results of the survey that was realized among students and teachers of secondary schools in order to collect information on the methods of working with literature during the coronavirus pandemic. This leads to a consideration of the possibility of using the experience gained during e-learning after returning to classroom teaching. The third part is a collection of my own projects. It is an attempt to search for innovative didactic solutions that can be proven both during e-learning and stationary lessons. Specialist literature mainly related to didactics, psychology, pedagogy and modern technologies was used to write the thesis. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza rozprawa magisterska dotyczy e-edukacji literackiej w szkole ponadpodstawowej i ma charakter teoretyczno-badawczy. Składa się z trzech części. Pierwsza z nich poświęcona jest historii nauczania na odległość, charakterystyce pokolenia cyfrowych tubylców, roli współczesnego polonisty, a także najważniejszym założeniom pracy z lekturą oraz wybranym sposobom analizy i interpretacji tekstu literackiego w środowisku wirtualnym. Część druga obejmuje omówienie wyników badania, przeprowadzonego wśród uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych w celu zebrania informacji o sposobach realizacji zajęć o lekturze w czasie pandemii koronawirusa. Wypowiedzi respondentów stały się punktem wyjścia do refleksji na temat możliwości wykorzystania doświadczenia zdobytego w czasie lekcji zdalnych po powrocie w mury szkoły. Trzecia część stanowi zbiór własnych projektów, będących próbą poszukiwania nowatorskich rozwiązań dydaktycznych, mogących sprawdzić się zarówno podczas edukacji zdalnej, jak i stacjonarnej. Do napisania pracy została wykorzystana literatura specjalistyczna, głównie z zakresu dydaktyki, pedagogiki, psychologii oraz nowoczesnych technologii. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Janus-Sitarz, Anna - 128473 | pl |
dc.contributor.author | Szymiczek, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Janus-Sitarz, Anna - 128473 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wawer, Karolina | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T22:05:21Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T22:05:21Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia polska nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-159703-243396 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295071 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | e-learning, school reading, Internet, pandemic, digital natives | pl |
dc.subject.pl | e-edukacja, lektura, Internet, pandemia, cyfrowi tubylcy | pl |
dc.title | Jak uczyć cyfrowych tubylców? E-edukacja a lektura szkolna na poziomie szkoły ponadpodstawowej | pl |
dc.title.alternative | How to teach digital natives? E-education and school reading at secondary school | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |