Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ja transcendentalne Husserla w świetle poglądów Sartrea i Tischnera.
Ja transcendentalne, czysty podmiot, Husserl, Sartre, Tischner
Idea Ja transcendentalnego pojawiła się w koncepcji Husserla w 1913 roku w pierwszym tomie Idei. Było ona efektem poszukiwań przez Husserla transcendentalnej podstawy pewności, pozwalającej odeprzeć wszelkie argumenty sceptyków i relatywistów. Krokiem w tym celu była redukcja fenomenologiczna odsłaniająca obszar bytu, który nie może podlegać wątpieniu: czystą świadomość i znajdują wewnątrz niej Ja transcendentalne. Idea czystego Ja poddana została krytyce przez Sartre w tekście Transcendencja ego. Sartre uważał, że jest to idea niepotrzebna i szkodliwa. Jest ona niepotrzebna, gdyż czyste Ja jest zbędne jako czynnik jednoczący świadomość i moment indywidualizujący ją. Jest szkodliwa, gdyż substancjalizując świadomość, otwierała drogę do idealistycznej interpretacji fenomenologii. Tischner w pracy Ja transcendentalne w filozofii Edmunda Husserla bronił idei Ja transcendentalnego przed zarzutami Sartre’a, przekonując, że stanowi ono niezbędny warunek wewnętrznej jedności strumienia przeżyć. Tischner poddawał idee Husserla znaczącej reinterpretacji, poprzez jej syntezę z myślą Ingardena. Rozdzielił traktowane przez Husserla zamiennie pojęcia Ja transcendentalne i czysty podmiot świadomości. Zdefiniował Ja transcendentalne. Jest ono –według niego-naturą konstytutywną świadomości. Powyższe rozstrzygnięcie przygotowywało grunt pod sformułowaną przez Tischnera w pracach późniejszych idee Ja aksjologicznego.
dc.abstract.en | - | pl |
dc.abstract.other | Idea Ja transcendentalnego pojawiła się w koncepcji Husserla w 1913 roku w pierwszym tomie Idei. Było ona efektem poszukiwań przez Husserla transcendentalnej podstawy pewności, pozwalającej odeprzeć wszelkie argumenty sceptyków i relatywistów. Krokiem w tym celu była redukcja fenomenologiczna odsłaniająca obszar bytu, który nie może podlegać wątpieniu: czystą świadomość i znajdują wewnątrz niej Ja transcendentalne. Idea czystego Ja poddana została krytyce przez Sartre w tekście Transcendencja ego. Sartre uważał, że jest to idea niepotrzebna i szkodliwa. Jest ona niepotrzebna, gdyż czyste Ja jest zbędne jako czynnik jednoczący świadomość i moment indywidualizujący ją. Jest szkodliwa, gdyż substancjalizując świadomość, otwierała drogę do idealistycznej interpretacji fenomenologii. Tischner w pracy Ja transcendentalne w filozofii Edmunda Husserla bronił idei Ja transcendentalnego przed zarzutami Sartre’a, przekonując, że stanowi ono niezbędny warunek wewnętrznej jedności strumienia przeżyć. Tischner poddawał idee Husserla znaczącej reinterpretacji, poprzez jej syntezę z myślą Ingardena. Rozdzielił traktowane przez Husserla zamiennie pojęcia Ja transcendentalne i czysty podmiot świadomości. Zdefiniował Ja transcendentalne. Jest ono –według niego-naturą konstytutywną świadomości. Powyższe rozstrzygnięcie przygotowywało grunt pod sformułowaną przez Tischnera w pracach późniejszych idee Ja aksjologicznego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Lipiec, Józef - 129977 | pl |
dc.contributor.author | Wasiek, Jarosław | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mróz, Piotr - 130795 | pl |
dc.contributor.reviewer | Lipiec, Józef - 129977 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T17:26:24Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T17:26:24Z | |
dc.date.submitted | 2011-09-22 | pl |
dc.fieldofstudy | filozofia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-60378-104656 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173996 | |
dc.subject.en | - | pl |
dc.subject.other | Ja transcendentalne, czysty podmiot, Husserl, Sartre, Tischner | pl |
dc.title | Ja transcendentalne Husserla w świetle poglądów Sartrea i Tischnera. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |