Czy Katalończycy odrobili quebecką lekcję? : paralele i rozbieżności doświadczeń obu wspólnot

2019
book section
article
dc.abstract.plKatalończycy i Quebecois to dwie wspólnoty uznające się za odrębne narody, które dążą do uzyskanie wolności, niepodległości co dla obu oznacza wyjście z kraju do którego administracyjnie przynależą. Katalonia już przez ponad trzy wieki próbuje poszerzyć obszary swojej niezależności, Quebec czyni to de facto dopiero od pół wieku. Do osiągnięcia tego samego celu obie zbiorowości wybrały trochę inne drogi. Quebecois najpierw organizowali referenda, a gdy te nie przyniosły wolności, to w ciągnących się już dziesięciolecia zmaganiach konstytucyjnych walczą o uzyskanie jak najszerszej autonomii dla prowincji, w tym o uznanie ich narodowej odrębności. Katalończycy wpierw dążyli do poszerzenia autonomii na satysfakcjonujące ich obszary, a gdy to nie przynosiło rezultatów sięgnęli po referenda. I wprawdzie, ze zgoła różnych powodów, żadna ze wspólnot nie odniosła spektakularnego referendalnego sukcesu, to dla obu wydarzenia te na długo będą źródłem siły w konsolidowaniu własnej zbiorowości i wzmacnianiu jej tożsamości.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnychpl
dc.contributor.authorKijewska-Trembecka, Marta - 128788 pl
dc.contributor.editorMarczewska-Rytko, Mariapl
dc.contributor.editorPomarański, Marcinpl
dc.date.accessioned2019-12-31T11:58:52Z
dc.date.available2019-12-31T11:58:52Z
dc.date.issued2019pl
dc.description.physical151-169pl
dc.description.publication1,18pl
dc.description.seriesRuchy Społeczne i Polityczne
dc.identifier.bookweblinkhttp://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:4745965pl
dc.identifier.isbn978-83-227-9244-5pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/129915
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoLublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiejpl
dc.publisher.ministerialUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniepl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfoliczba autorów 20; liczba stron 392; liczba arkuszy wydawniczych 24,5;pl
dc.subject.plKataloniapl
dc.subject.plQuebecpl
dc.subject.pltożsamośćpl
dc.subject.plodrębnośćpl
dc.subject.plseparatyzmpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleCzy Katalończycy odrobili quebecką lekcję? : paralele i rozbieżności doświadczeń obu wspólnotpl
dc.title.alternativeDid Catalonia do the Quebec lesson? : parallels and divergences in the history of both nationspl
dc.title.containerRuchy separatystycznepl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
Katalończycy i Quebecois to dwie wspólnoty uznające się za odrębne narody, które dążą do uzyskanie wolności, niepodległości co dla obu oznacza wyjście z kraju do którego administracyjnie przynależą. Katalonia już przez ponad trzy wieki próbuje poszerzyć obszary swojej niezależności, Quebec czyni to de facto dopiero od pół wieku. Do osiągnięcia tego samego celu obie zbiorowości wybrały trochę inne drogi. Quebecois najpierw organizowali referenda, a gdy te nie przyniosły wolności, to w ciągnących się już dziesięciolecia zmaganiach konstytucyjnych walczą o uzyskanie jak najszerszej autonomii dla prowincji, w tym o uznanie ich narodowej odrębności. Katalończycy wpierw dążyli do poszerzenia autonomii na satysfakcjonujące ich obszary, a gdy to nie przynosiło rezultatów sięgnęli po referenda. I wprawdzie, ze zgoła różnych powodów, żadna ze wspólnot nie odniosła spektakularnego referendalnego sukcesu, to dla obu wydarzenia te na długo będą źródłem siły w konsolidowaniu własnej zbiorowości i wzmacnianiu jej tożsamości.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych
dc.contributor.authorpl
Kijewska-Trembecka, Marta - 128788
dc.contributor.editorpl
Marczewska-Rytko, Maria
dc.contributor.editorpl
Pomarański, Marcin
dc.date.accessioned
2019-12-31T11:58:52Z
dc.date.available
2019-12-31T11:58:52Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.description.physicalpl
151-169
dc.description.publicationpl
1,18
dc.description.series
Ruchy Społeczne i Polityczne
dc.identifier.bookweblinkpl
http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:4745965
dc.identifier.isbnpl
978-83-227-9244-5
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/129915
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
dc.publisher.ministerialpl
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfopl
liczba autorów 20; liczba stron 392; liczba arkuszy wydawniczych 24,5;
dc.subject.plpl
Katalonia
dc.subject.plpl
Quebec
dc.subject.plpl
tożsamość
dc.subject.plpl
odrębność
dc.subject.plpl
separatyzm
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Czy Katalończycy odrobili quebecką lekcję? : paralele i rozbieżności doświadczeń obu wspólnot
dc.title.alternativepl
Did Catalonia do the Quebec lesson? : parallels and divergences in the history of both nations
dc.title.containerpl
Ruchy separatystyczne
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Des Moines
6
Poznan
6
Wroclaw
6
Boardman
2
Dublin
1

No access

No Thumbnail Available