Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
ENGLISH LANGUAGE LEARNING MOTIVATION AMONG POLISH SENIOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN A SMALL TOWN AND A BIG CITY – A COMPARATIVE CASE STUDY
MOTYWACJA DO NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO WŚRÓD UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH W MAŁYM I DUŻYM MIEŚCIE – PORÓWNAWCZE STUDIUM PRZYPADKU
motywacja do nauki języka angielskiego,socjokulturowe teorie motywacji, Motivational Self System
English language learning motivation, sociocultural theories of motivation, Motivational Self System
Nadrzędnym celem niniejszej pracy magisterskiej jest przedstawienie wynikówbadań podjętych w celu opisania wpływu kontekstu socjokulturowego na motywacjęuczniów do nauki języka angielskiego w małym i w dużym mieście. Aby zrealizowaćten cel, badani uczniowie mieli za zadanie określić wagę ośmiu czynnikówwpływających na motywację. Badania zostały przeprowadzone przy użyciukwestionariusza opartego na modelu teoretycznym Zoltana Dörnyeia (2005) –Motivational Self System. Kwestionariusz wypełniło 96 uczniów z dwóch szkółśrednich, jednej w Cieszynie i jednej w Krakowie. Drugim celem powziętym przezbadacza było uwierzytelnienie modelu Dörnyeia w polskim kontekście.Analiza danych wykazała, iż kontekst socjokulturowy wpływa na motywacjęuczniów do nauki języka angielskiego w niewielkim stopniu. Wyniki zestawieniaśrednich wartości przypisanych czynnikom motywującym, wykazały podobne odczuciaco do wagi czynników w wypadku obu grup uczniów. Najważniejsze okazały się dlauczniów: idealna wizja siebie i postawa międzynarodowa. Wizja znajomości językanarzucona przez osoby trzecie okazała się być dla uczniów najmniej istotna. Czynnik,który podzielił grupy to doświadczenie z nauką języka angielskiego. Prawdopodobnymwydaje sie, iż to właśnie doświadczenia związane z nauką języka angielskiego wpłynęłona sposób odpowiadania uczniów. Krakowska grupa badanych udzieliła znaczniebardziej pozytywnych odpowiedzi w przypadku każdego czynnika.Teoretyczny model Dörnyeia okazał się wierzytelny w przypadku następującychczynników: idealna wizja siebie oraz doświadczenie z nauką języka angielskiego
The main aim of this MA thesis is to give an account of the investigation of theinfluence of sociocultural context on students' motivation to learn English language in asmall town and in a large city. In order to achieve this aim, the students' perception ofthe importance of eight variable influencing motivation was tested. The questionnaireapplied in the research was based on Zoltan Dörnyei's (2005) theoretical framework –Motivational Self System. The second aim of the present study was to validateDörnyei's framework in the Polish context. The battery was administered to 96secondary school students in two schools - one in Cieszyn and one in Kraków.The analysis of the data revealed that the sociocultural context affects students'motivation to learn English to a minor extent. The results of the comparison between thegroups indicate that the students find similar variables important or unimportant. Forboth research groups, ideal L2 self and international posture were found to be the mostimportant, as opposed to ought-to L2 self, which proved invalid. The variable thatdivided the groups is L2 learning experience. The town group gave it a negativeevaluation. It seems probable that different perception of the immediate learningenvironment between the groups contributed to overall differences in terms of thestudents’ answering patterns. The Kraków research group gave decidedly more positivefeedback to every single construct.Two of three constructs in Motivational Self System proved valid in the Polishcontext: ideal L2 self and L2 learning experience
dc.abstract.en | The main aim of this MA thesis is to give an account of the investigation of theinfluence of sociocultural context on students' motivation to learn English language in asmall town and in a large city. In order to achieve this aim, the students' perception ofthe importance of eight variable influencing motivation was tested. The questionnaireapplied in the research was based on Zoltan Dörnyei's (2005) theoretical framework –Motivational Self System. The second aim of the present study was to validateDörnyei's framework in the Polish context. The battery was administered to 96secondary school students in two schools - one in Cieszyn and one in Kraków.The analysis of the data revealed that the sociocultural context affects students'motivation to learn English to a minor extent. The results of the comparison between thegroups indicate that the students find similar variables important or unimportant. Forboth research groups, ideal L2 self and international posture were found to be the mostimportant, as opposed to ought-to L2 self, which proved invalid. The variable thatdivided the groups is L2 learning experience. The town group gave it a negativeevaluation. It seems probable that different perception of the immediate learningenvironment between the groups contributed to overall differences in terms of thestudents’ answering patterns. The Kraków research group gave decidedly more positivefeedback to every single construct.Two of three constructs in Motivational Self System proved valid in the Polishcontext: ideal L2 self and L2 learning experience | pl |
dc.abstract.pl | Nadrzędnym celem niniejszej pracy magisterskiej jest przedstawienie wynikówbadań podjętych w celu opisania wpływu kontekstu socjokulturowego na motywacjęuczniów do nauki języka angielskiego w małym i w dużym mieście. Aby zrealizowaćten cel, badani uczniowie mieli za zadanie określić wagę ośmiu czynnikówwpływających na motywację. Badania zostały przeprowadzone przy użyciukwestionariusza opartego na modelu teoretycznym Zoltana Dörnyeia (2005) –Motivational Self System. Kwestionariusz wypełniło 96 uczniów z dwóch szkółśrednich, jednej w Cieszynie i jednej w Krakowie. Drugim celem powziętym przezbadacza było uwierzytelnienie modelu Dörnyeia w polskim kontekście.Analiza danych wykazała, iż kontekst socjokulturowy wpływa na motywacjęuczniów do nauki języka angielskiego w niewielkim stopniu. Wyniki zestawieniaśrednich wartości przypisanych czynnikom motywującym, wykazały podobne odczuciaco do wagi czynników w wypadku obu grup uczniów. Najważniejsze okazały się dlauczniów: idealna wizja siebie i postawa międzynarodowa. Wizja znajomości językanarzucona przez osoby trzecie okazała się być dla uczniów najmniej istotna. Czynnik,który podzielił grupy to doświadczenie z nauką języka angielskiego. Prawdopodobnymwydaje sie, iż to właśnie doświadczenia związane z nauką języka angielskiego wpłynęłona sposób odpowiadania uczniów. Krakowska grupa badanych udzieliła znaczniebardziej pozytywnych odpowiedzi w przypadku każdego czynnika.Teoretyczny model Dörnyeia okazał się wierzytelny w przypadku następującychczynników: idealna wizja siebie oraz doświadczenie z nauką języka angielskiego | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.contributor.advisor | Niżegorodcew, Anna - 130980 | pl |
dc.contributor.author | Cieślar, Bożena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kleban, Marcin - 185600 | pl |
dc.contributor.reviewer | Niżegorodcew, Anna - 130980 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T21:45:30Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T21:45:30Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-25 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-83394-96067 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192848 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | English language learning motivation, sociocultural theories of motivation, Motivational Self System | pl |
dc.subject.pl | motywacja do nauki języka angielskiego,socjokulturowe teorie motywacji, Motivational Self System | pl |
dc.title | ENGLISH LANGUAGE LEARNING MOTIVATION AMONG POLISH SENIOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN A SMALL TOWN AND A BIG CITY – A COMPARATIVE CASE STUDY | pl |
dc.title.alternative | MOTYWACJA DO NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO WŚRÓD UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH W MAŁYM I DUŻYM MIEŚCIE – PORÓWNAWCZE STUDIUM PRZYPADKU | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |