Taneczne obrazy szaleństwa na przykładzie wybranych inscenizacji baletu "Giselle" Adolphe'a Adama

2017
journal article
article
dc.abstract.enThe libretto of Giselle served choreographers and dancers as the starting point in showcasing their ideas and images of dance madness successfully for generations. One of its most famous performers was the dancer Olga Spessivtseva. She got so worked up with the psychology of her character that she ended up spending her last years of her life in a psychiatric clinic. This terrible tragedy inspired the choreographer Boris Eifman to create a ballet called Red Giselle. He focussed his ideas not only on Spessivtsea’s madness, but on mental illness in general. So, this once great romantic ballet, created two centuries ago, has gone in a completely new and bold direction. Through the support of its choreographer’s ideas and the dancer’s abilities, Giselle is still regarded as an attractive staging production for companies today, and more so, it has now evolved into a story established on the categories of madness.pl
dc.abstract.plGiselle to jeden z najsłynniejszych baletów romantycznych, którego premiera odbyła się w 1841 roku w Paryżu. Jego popularność nie słabnie do dnia dzisiejszego, choć obecnie funkcjonuje on zarówno w wersji klasycznej (choreografia Jeana Corallego i Jules’a Perraulta), jak i w wariantach współczesnych (choreografie między innymi Matsa Eka, Borysa Ejfmana), przedstawiając różnorodne taneczne obrazy szaleństwa. Balet ten inspiruje jednak nie tylko samych choreografów - postać Giselle równie silnie oddziałuje także na same tancerki-wykonawczynie, dla których do dziś rola ta jest wielkim marzeniem i ogromnym wyzwaniem. Jedną z najsłynniejszych odtwórczyń tej partii była rosyjska balerina Olga Spiesiwcewa, która tak bardzo wniknęła w psychologię swojej bohaterki, że sama ostatnie lata swego życia spędziła w zakładzie dla psychicznie chorych. Jej losy zainspirowały rosyjskiego choreografa Borysa Ejfmana do stworzenia baletu Czerwona Giselle, w którym wyraża on swoje fascynacje nie tylko biografią Spiesiwcewej, lecz również samym procesem rozwoju choroby psychicznej. Celem niniejszego tekstu jest ukazanie na podstawie analizy wybranych choreografii baletu Giselle Adolphe’a Adama, w jaki sposób taniec ukazuje problematykę szaleństwa, a także omówienie rozmaitych kontekstów kulturowych, społecznych, obyczajowych itp., przez pryzmat których współcześni artyści interpretują to zagadnienie.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.authorNarewska, Agnieszka - 170019 pl
dc.date.accession2018-04-26pl
dc.date.accessioned2018-04-27T07:50:50Z
dc.date.available2018-04-27T07:50:50Z
dc.date.issued2017pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalStreszcz. po pol. i ang., bibliogr.pl
dc.description.number8 (1)pl
dc.description.physical127-139pl
dc.description.publication0,86pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn2082-3916pl
dc.identifier.issn2082-419Xpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/53951
dc.identifier.weblinkhttp://www.doktoranci.uj.edu.pl/documents/1167150/0/ZN+hum+specj+8_1_2017/91a1fd29-e5ab-43e3-af35-0885fe1cc034#page=127pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska*
dc.rights.licenceOTHER
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enGisellepl
dc.subject.enbaletpl
dc.subject.endancepl
dc.subject.enmadnesspl
dc.subject.enreinterpretationpl
dc.subject.plGisellepl
dc.subject.plbaletpl
dc.subject.pltaniecpl
dc.subject.plszaleństwopl
dc.subject.plreinterpretacjapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleTaneczne obrazy szaleństwa na przykładzie wybranych inscenizacji baletu "Giselle" Adolphe'a Adamapl
dc.title.alternativeDance images of insanity in Adolphe Adam's Ballet "Giselle"pl
dc.title.journalZeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistyczne. Numer Specjalnypl
dc.title.volumeKulturowe dyskursy szaleństwapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The libretto of Giselle served choreographers and dancers as the starting point in showcasing their ideas and images of dance madness successfully for generations. One of its most famous performers was the dancer Olga Spessivtseva. She got so worked up with the psychology of her character that she ended up spending her last years of her life in a psychiatric clinic. This terrible tragedy inspired the choreographer Boris Eifman to create a ballet called Red Giselle. He focussed his ideas not only on Spessivtsea’s madness, but on mental illness in general. So, this once great romantic ballet, created two centuries ago, has gone in a completely new and bold direction. Through the support of its choreographer’s ideas and the dancer’s abilities, Giselle is still regarded as an attractive staging production for companies today, and more so, it has now evolved into a story established on the categories of madness.
dc.abstract.plpl
Giselle to jeden z najsłynniejszych baletów romantycznych, którego premiera odbyła się w 1841 roku w Paryżu. Jego popularność nie słabnie do dnia dzisiejszego, choć obecnie funkcjonuje on zarówno w wersji klasycznej (choreografia Jeana Corallego i Jules’a Perraulta), jak i w wariantach współczesnych (choreografie między innymi Matsa Eka, Borysa Ejfmana), przedstawiając różnorodne taneczne obrazy szaleństwa. Balet ten inspiruje jednak nie tylko samych choreografów - postać Giselle równie silnie oddziałuje także na same tancerki-wykonawczynie, dla których do dziś rola ta jest wielkim marzeniem i ogromnym wyzwaniem. Jedną z najsłynniejszych odtwórczyń tej partii była rosyjska balerina Olga Spiesiwcewa, która tak bardzo wniknęła w psychologię swojej bohaterki, że sama ostatnie lata swego życia spędziła w zakładzie dla psychicznie chorych. Jej losy zainspirowały rosyjskiego choreografa Borysa Ejfmana do stworzenia baletu Czerwona Giselle, w którym wyraża on swoje fascynacje nie tylko biografią Spiesiwcewej, lecz również samym procesem rozwoju choroby psychicznej. Celem niniejszego tekstu jest ukazanie na podstawie analizy wybranych choreografii baletu Giselle Adolphe’a Adama, w jaki sposób taniec ukazuje problematykę szaleństwa, a także omówienie rozmaitych kontekstów kulturowych, społecznych, obyczajowych itp., przez pryzmat których współcześni artyści interpretują to zagadnienie.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.authorpl
Narewska, Agnieszka - 170019
dc.date.accessionpl
2018-04-26
dc.date.accessioned
2018-04-27T07:50:50Z
dc.date.available
2018-04-27T07:50:50Z
dc.date.issuedpl
2017
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Streszcz. po pol. i ang., bibliogr.
dc.description.numberpl
8 (1)
dc.description.physicalpl
127-139
dc.description.publicationpl
0,86
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissnpl
2082-3916
dc.identifier.issnpl
2082-419X
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/53951
dc.identifier.weblinkpl
http://www.doktoranci.uj.edu.pl/documents/1167150/0/ZN+hum+specj+8_1_2017/91a1fd29-e5ab-43e3-af35-0885fe1cc034#page=127
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
dc.rights.licence
OTHER
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Giselle
dc.subject.enpl
balet
dc.subject.enpl
dance
dc.subject.enpl
madness
dc.subject.enpl
reinterpretation
dc.subject.plpl
Giselle
dc.subject.plpl
balet
dc.subject.plpl
taniec
dc.subject.plpl
szaleństwo
dc.subject.plpl
reinterpretacja
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Taneczne obrazy szaleństwa na przykładzie wybranych inscenizacji baletu "Giselle" Adolphe'a Adama
dc.title.alternativepl
Dance images of insanity in Adolphe Adam's Ballet "Giselle"
dc.title.journalpl
Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistyczne. Numer Specjalny
dc.title.volumepl
Kulturowe dyskursy szaleństwa
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
0
Views per month
Downloads
narewska_taneczne_obrazy_szalenstwa_na_przykladzie_wybranych_inscenizacji_2017.pdf
48