Strona w ogólnym postępowaniu administracyjnym

licenciate
dc.abstract.enWhen presenting a legal interest, the actual interest must first be clarified. A factual interest differs from a legal interest in that it is not protected by law. Only those interests that are based on legal provisions are protected. The legal interest is based on the legal norm. It is also called a qualified factual interest. Reflex law is a kind of legal interest. The subject does not obtain the right directly from the act, but through the so-called reflection. The interest resulting from the reflex law appears in particular in the construction law regarding the building permit. The parties are the investor, owners, usufructuaries, perpetual or real estate managers operating within the facility. A party that has a legal interest is fully protected by it, and if it does not, it does not obtain such protection. Legal interest is a special normative concept. It gives the legislator the possibility to define the relationship between the party and the public administration body. The legal interest protects the citizen as a party that participates in administrative proceedings. An entity that is vested with certain rights or is burdened with obligations has a legal interest so that its rights do not diminish and obligations do not increase. Whether a public administration body is able to initiate and conduct proceedings, and whether it ends with a decision, is determined by substantive, legal and systemic administrative norms. In addition to a party's standing capacity, there is also a legal obligation. We distinguish between active and passive cards and features of a legal interest. The legal interest has the following features: specific, individual, current, Individual interest assigned to a specific entity. A specific interest is related to a given factual situation. The current interest is related to the applicable legal norm, it concerns the current factual situation. The administrative and legal capacity of a party means the ability to participate in administrative proceedings. Legal capacity is assessed according to the provisions of civil law. Everyone has legal capacity. A natural person acquires full legal capacity upon reaching the age of majority. Persons between the age of 13 and 18 and partially incapacitated persons have limited legal capacity. In the event of lack of procedural capacity, a public administration body will apply to the court to appoint a representative for an absent or incapacitated person. Parties may be natural persons, legal persons, and when it comes to state and local government organizational units and social organizations - also entities without legal personality. Administrative and legal capacity, i.e. the ability to be the subject of rights and obligations. Natural persons who do not have legal capacity act through their representatives. A legal person operates through its bodies provided for in the Act and the statute based on it. In the event of inability to exercise one's rights due to the lack of appointed authorities, the court appoints a probation officer. A party may also be represented by a proxy. The power of attorney should be granted in writing or entered into the protocol. Participants with the rights of the party are: a social organization, prosecutor, ombudsman, ombudsman for children's rights. A party in administrative proceedings has a special role.pl
dc.abstract.plPrzedstawiając interes prawny, najpierw trzeba wyjaśnić interes faktyczny. Interes faktyczny różni się od interesu prawnego tym, że nie jest chroniony prawem. Ochronie podlegają tylko te interesy które znajdują oparcie w przepisach prawa. Interes prawny jest oparty na normie prawnej. Również nosi nazwę jako kwalifikowany interes faktyczny. Prawo refleksowe jest rodzajem interesu prawnego. Podmiot nie uzyskuje prawa wprost z ustawy, ale po przez tak zwane odbicie. Interes wynikający z prawa refleksowego w szczególności występuje w prawie budowlanym w sprawie pozwolenia na budowę. Stronami są inwestor, właściciele, użytkownicy, wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujący się w odziaływania obiektu. Strona, która legitymuje się interesem prawnym jest chroniona nim w pełni a jeśli się nim nie legitymuje nie uzyskuje takiej ochrony. Interes prawny to szczególne pojęcie normatywne. Daje ustawodawcy możliwości do określenia relacji pomiędzy stroną a organem administracji publicznej. Interes prawny daje ochronę obywatela jako strony, która uczestniczy w postępowaniu administracyjnym. Podmiot, któremu przysługują określone uprawnienia lub jest obciążony obowiązkami ma interes prawny dlatego żeby jego uprawnienia się nie zmniejszyły a obowiązki nie powiększyły. O tym czy organ administracji publicznej jest w stanie wszcząć postępowanie i je prowadzić oraz ze zakończy się ono decyzją, decydują normy administracyjne materialnoprawne i ustrojowe. Obok legitymacji procesowej strony jest również obowiązek prawny. Wyróżniamy legitymację czynną oraz bierną.Wyróżniamy cechy interesu prawnego. Interes prawny posiada następujące cechy: konkretny, indywidualny, aktualny, Interes indywidualny przypisany do określonego podmiotu. Interes konkretny jest związany z daną sytuacją faktyczną. Interes aktualny jest związany z obowiązująca normą prawną, dotyczy aktualnej sytuacji faktycznej. Zdolność administracyjnoprawna strony oznacza zdolność do uczestniczenia w postępowaniu administracyjnym. Zdolność prawną ocenia się według przepisów prawa cywilnego. Każdy człowiek posiada zdolność prawną. Pełną zdolność do czynności prawnych osoba fizyczna nabywa z chwilą uzyskania pełnoletności. Ograniczoną zdolność do czynności prawnych mają osoby między 13 a 18 rokiem życia oraz osoby ubezwłasnowolnione częściowo.W przypadku braku zdolności procesowej, organ administracji publicznej wystąpi z wnioskiem do sądu o wyznaczenie przedstawiciela dla osoby nieobecnej lub nie zdolnej. Stronami mogą być osoby fizyczne osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne – również jednostki nie posiadające osobowości prawnej. Zdolność administracyjnoprawna to znaczy zdolność do bycia podmiotem praw i obowiązków. Osoby fizyczne które nie mają zdolności do czynności prawnych działają poprzez swoich przedstawicieli. Osoba prawna działa poprzez swoje organy przewidziane w ustawie oraz opartym na nim statucie. W przypadku braku zdolności do prowadzenia sowich praw z braku powołanych organów, sąd ustanawia kuratora. Stronę może również reprezentować pełnomocnik. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. Uczestnikami na prawach strony są: organizacja społeczna, prokurator, rzecznik praw obywatelskich, rzecznik praw dziecka. Strona w postępowaniu administracyjnym posiada szczególną rolę.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorCzłowiekowska, Joanna - 127667 pl
dc.contributor.authorFlorek, Piotrpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerCzłowiekowska, Joanna - 127667 pl
dc.contributor.reviewerDąbek, Dorota - 127695 pl
dc.date.accessioned2020-10-20T19:47:29Z
dc.date.available2020-10-20T19:47:29Z
dc.date.submitted2020-09-17pl
dc.fieldofstudyadministracjapl
dc.identifier.apddiploma-143134-238418pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249404
dc.languagepolpl
dc.subject.enparty, administration, proceeding, authority, attorney, prosecutor, organization, law, advocate, interest, reflexes,standard, entity,pl
dc.subject.plstrona, administracja, postępowanie, organ, pełnomocnik, prokurator, organizacja, prawo, rzecznik, interes, refleks,norma, podmiot,pl
dc.titleStrona w ogólnym postępowaniu administracyjnympl
dc.title.alternativeParty in the general administrative procedurepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
When presenting a legal interest, the actual interest must first be clarified. A factual interest differs from a legal interest in that it is not protected by law. Only those interests that are based on legal provisions are protected. The legal interest is based on the legal norm. It is also called a qualified factual interest. Reflex law is a kind of legal interest. The subject does not obtain the right directly from the act, but through the so-called reflection. The interest resulting from the reflex law appears in particular in the construction law regarding the building permit. The parties are the investor, owners, usufructuaries, perpetual or real estate managers operating within the facility. A party that has a legal interest is fully protected by it, and if it does not, it does not obtain such protection. Legal interest is a special normative concept. It gives the legislator the possibility to define the relationship between the party and the public administration body. The legal interest protects the citizen as a party that participates in administrative proceedings. An entity that is vested with certain rights or is burdened with obligations has a legal interest so that its rights do not diminish and obligations do not increase. Whether a public administration body is able to initiate and conduct proceedings, and whether it ends with a decision, is determined by substantive, legal and systemic administrative norms. In addition to a party's standing capacity, there is also a legal obligation. We distinguish between active and passive cards and features of a legal interest. The legal interest has the following features: specific, individual, current, Individual interest assigned to a specific entity. A specific interest is related to a given factual situation. The current interest is related to the applicable legal norm, it concerns the current factual situation. The administrative and legal capacity of a party means the ability to participate in administrative proceedings. Legal capacity is assessed according to the provisions of civil law. Everyone has legal capacity. A natural person acquires full legal capacity upon reaching the age of majority. Persons between the age of 13 and 18 and partially incapacitated persons have limited legal capacity. In the event of lack of procedural capacity, a public administration body will apply to the court to appoint a representative for an absent or incapacitated person. Parties may be natural persons, legal persons, and when it comes to state and local government organizational units and social organizations - also entities without legal personality. Administrative and legal capacity, i.e. the ability to be the subject of rights and obligations. Natural persons who do not have legal capacity act through their representatives. A legal person operates through its bodies provided for in the Act and the statute based on it. In the event of inability to exercise one's rights due to the lack of appointed authorities, the court appoints a probation officer. A party may also be represented by a proxy. The power of attorney should be granted in writing or entered into the protocol. Participants with the rights of the party are: a social organization, prosecutor, ombudsman, ombudsman for children's rights. A party in administrative proceedings has a special role.
dc.abstract.plpl
Przedstawiając interes prawny, najpierw trzeba wyjaśnić interes faktyczny. Interes faktyczny różni się od interesu prawnego tym, że nie jest chroniony prawem. Ochronie podlegają tylko te interesy które znajdują oparcie w przepisach prawa. Interes prawny jest oparty na normie prawnej. Również nosi nazwę jako kwalifikowany interes faktyczny. Prawo refleksowe jest rodzajem interesu prawnego. Podmiot nie uzyskuje prawa wprost z ustawy, ale po przez tak zwane odbicie. Interes wynikający z prawa refleksowego w szczególności występuje w prawie budowlanym w sprawie pozwolenia na budowę. Stronami są inwestor, właściciele, użytkownicy, wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujący się w odziaływania obiektu. Strona, która legitymuje się interesem prawnym jest chroniona nim w pełni a jeśli się nim nie legitymuje nie uzyskuje takiej ochrony. Interes prawny to szczególne pojęcie normatywne. Daje ustawodawcy możliwości do określenia relacji pomiędzy stroną a organem administracji publicznej. Interes prawny daje ochronę obywatela jako strony, która uczestniczy w postępowaniu administracyjnym. Podmiot, któremu przysługują określone uprawnienia lub jest obciążony obowiązkami ma interes prawny dlatego żeby jego uprawnienia się nie zmniejszyły a obowiązki nie powiększyły. O tym czy organ administracji publicznej jest w stanie wszcząć postępowanie i je prowadzić oraz ze zakończy się ono decyzją, decydują normy administracyjne materialnoprawne i ustrojowe. Obok legitymacji procesowej strony jest również obowiązek prawny. Wyróżniamy legitymację czynną oraz bierną.Wyróżniamy cechy interesu prawnego. Interes prawny posiada następujące cechy: konkretny, indywidualny, aktualny, Interes indywidualny przypisany do określonego podmiotu. Interes konkretny jest związany z daną sytuacją faktyczną. Interes aktualny jest związany z obowiązująca normą prawną, dotyczy aktualnej sytuacji faktycznej. Zdolność administracyjnoprawna strony oznacza zdolność do uczestniczenia w postępowaniu administracyjnym. Zdolność prawną ocenia się według przepisów prawa cywilnego. Każdy człowiek posiada zdolność prawną. Pełną zdolność do czynności prawnych osoba fizyczna nabywa z chwilą uzyskania pełnoletności. Ograniczoną zdolność do czynności prawnych mają osoby między 13 a 18 rokiem życia oraz osoby ubezwłasnowolnione częściowo.W przypadku braku zdolności procesowej, organ administracji publicznej wystąpi z wnioskiem do sądu o wyznaczenie przedstawiciela dla osoby nieobecnej lub nie zdolnej. Stronami mogą być osoby fizyczne osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne – również jednostki nie posiadające osobowości prawnej. Zdolność administracyjnoprawna to znaczy zdolność do bycia podmiotem praw i obowiązków. Osoby fizyczne które nie mają zdolności do czynności prawnych działają poprzez swoich przedstawicieli. Osoba prawna działa poprzez swoje organy przewidziane w ustawie oraz opartym na nim statucie. W przypadku braku zdolności do prowadzenia sowich praw z braku powołanych organów, sąd ustanawia kuratora. Stronę może również reprezentować pełnomocnik. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. Uczestnikami na prawach strony są: organizacja społeczna, prokurator, rzecznik praw obywatelskich, rzecznik praw dziecka. Strona w postępowaniu administracyjnym posiada szczególną rolę.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Człowiekowska, Joanna - 127667
dc.contributor.authorpl
Florek, Piotr
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Człowiekowska, Joanna - 127667
dc.contributor.reviewerpl
Dąbek, Dorota - 127695
dc.date.accessioned
2020-10-20T19:47:29Z
dc.date.available
2020-10-20T19:47:29Z
dc.date.submittedpl
2020-09-17
dc.fieldofstudypl
administracja
dc.identifier.apdpl
diploma-143134-238418
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249404
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
party, administration, proceeding, authority, attorney, prosecutor, organization, law, advocate, interest, reflexes,standard, entity,
dc.subject.plpl
strona, administracja, postępowanie, organ, pełnomocnik, prokurator, organizacja, prawo, rzecznik, interes, refleks,norma, podmiot,
dc.titlepl
Strona w ogólnym postępowaniu administracyjnym
dc.title.alternativepl
Party in the general administrative procedure
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available