Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Komunikacja artystyczna? W poszukiwaniu definicji komunikowania poprzez film dokumentalny
Defining Visual Communication.
film dokumentalny komunikacja artystyczna sztuka
documentary art visual communication
Celem niniejszej pracy jest próba zdefiniowana i zakreślenia obszaru zjawiska, jakim jest komunikacja artystyczna, na przykładzie filmu dokumentalnego. Film dokumentalny komunikuje ważne, uniwersalne i aktualne prawdy poprzez sztukę, jednocześnie jednak zachowuje zdecydowany, użytkowy charakter, służąc misji dziennikarskiej.Rozdział pierwszy pracy poświęcony jest ogólnym uwagom dotyczącym zjawiska komunikacji artystycznej i filmu dokumentalnego. Zostaje w nim podjęta próba zdefiniowania komunikacji artystycznej, a także objaśnienie elementów, biorących w niej udział. Dzieło sztuki i każdy wytwór, mający wartości artystyczne, zostaje porównany do komunikatu, biorącego udział w akcie komunikacji. Następnie szeroki, ogólny obszar badań teoretycznych zostaje zawężony do problemu filmu jako komunikatu sztuki, wyjaśniając jednocześnie czym jest sam film i na jakich podstawach można wpisać go w poczet sztuk pięknych.W kolejnym rozdziale zostaje podjęta próba wyliczenia i scharakteryzowania środków i metod, które umożliwiają gatunkowi, jakim jest dokument, komunikowanie się poprzez elementy sztuki. Zostają opisane na przykładach zjawisk i chwytów, stosowanych przez reżyserów, aby poprzez zawarte środki artystyczne w przejrzysty sposób zakomunikować odbiorcom ideologiczne lub ogólnoludzkie przesłanie.Film dokumentalny nie zbliża się do czystej formy. Przekaz, komunikatw omawianej komunikacji artystycznej za pomocą medium, jakim jest kino dokumentalne, nie jest pozbawiony zabarwienia ideologicznego. W artystyczny, metaforyczny sposób przekazuje treści aktualne, ważne, dotyczące problemów uniwersalnych, ogólnoludzkich bądź wydarzeń bieżących. Trzeci rozdział mówi, w jaki sposób dzieło sztuki może w komunikacie bezsprzecznie artystycznym, nieść komunikat ideologiczny, i służyć misji dziennikarskiej. Zostanie udowodnione, że komunikat artystyczny, będąc nośnikiem informacji, może mieć całkowicie użytkowy charakter.Czwarty rozdział jest próbą postawienia diagnozy i ocenienia tendencji,w kierunku których zmierza rozwój przekazów artystycznych w polskim dokumentalizmie. Komunikacja artystyczna, pomimo że jest zjawiskiem wartościowym, wnoszącym nową jakość w dokumentalizm i dziennikarstwo telewizyjne, jest także zjawiskiem zanikającym, do którego przywiązuje się coraz mniejszą wagę.W skomercjalizowanym przemyśle medialnym i telewizyjnym dużo szybciej i taniej przygotowuje się materiały niechlujne, nieciekawe i dosłowne. Jest jednak kilku dokumentalistów, którzy na przekór tym prądom próbują swoją działalnością udowodnić, że komunikowanie artystyczne może mieć przyszłość i może pozwolić na głębsze, wnikliwsze przekazy, których nie da się osiągnąć w codziennej komunikacji społecznej.
The purpose of this paper is to define the phenomenon of visual communication, for example documentary. A documentary film communicates important, universal truth through art, but at the same time retains a strong, functional character, serving the mission of journalism.
dc.abstract.en | The purpose of this paper is to define the phenomenon of visual communication, for example documentary. A documentary film communicates important, universal truth through art, but at the same time retains a strong, functional character, serving the mission of journalism. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest próba zdefiniowana i zakreślenia obszaru zjawiska, jakim jest komunikacja artystyczna, na przykładzie filmu dokumentalnego. Film dokumentalny komunikuje ważne, uniwersalne i aktualne prawdy poprzez sztukę, jednocześnie jednak zachowuje zdecydowany, użytkowy charakter, służąc misji dziennikarskiej.Rozdział pierwszy pracy poświęcony jest ogólnym uwagom dotyczącym zjawiska komunikacji artystycznej i filmu dokumentalnego. Zostaje w nim podjęta próba zdefiniowania komunikacji artystycznej, a także objaśnienie elementów, biorących w niej udział. Dzieło sztuki i każdy wytwór, mający wartości artystyczne, zostaje porównany do komunikatu, biorącego udział w akcie komunikacji. Następnie szeroki, ogólny obszar badań teoretycznych zostaje zawężony do problemu filmu jako komunikatu sztuki, wyjaśniając jednocześnie czym jest sam film i na jakich podstawach można wpisać go w poczet sztuk pięknych.W kolejnym rozdziale zostaje podjęta próba wyliczenia i scharakteryzowania środków i metod, które umożliwiają gatunkowi, jakim jest dokument, komunikowanie się poprzez elementy sztuki. Zostają opisane na przykładach zjawisk i chwytów, stosowanych przez reżyserów, aby poprzez zawarte środki artystyczne w przejrzysty sposób zakomunikować odbiorcom ideologiczne lub ogólnoludzkie przesłanie.Film dokumentalny nie zbliża się do czystej formy. Przekaz, komunikatw omawianej komunikacji artystycznej za pomocą medium, jakim jest kino dokumentalne, nie jest pozbawiony zabarwienia ideologicznego. W artystyczny, metaforyczny sposób przekazuje treści aktualne, ważne, dotyczące problemów uniwersalnych, ogólnoludzkich bądź wydarzeń bieżących. Trzeci rozdział mówi, w jaki sposób dzieło sztuki może w komunikacie bezsprzecznie artystycznym, nieść komunikat ideologiczny, i służyć misji dziennikarskiej. Zostanie udowodnione, że komunikat artystyczny, będąc nośnikiem informacji, może mieć całkowicie użytkowy charakter.Czwarty rozdział jest próbą postawienia diagnozy i ocenienia tendencji,w kierunku których zmierza rozwój przekazów artystycznych w polskim dokumentalizmie. Komunikacja artystyczna, pomimo że jest zjawiskiem wartościowym, wnoszącym nową jakość w dokumentalizm i dziennikarstwo telewizyjne, jest także zjawiskiem zanikającym, do którego przywiązuje się coraz mniejszą wagę.W skomercjalizowanym przemyśle medialnym i telewizyjnym dużo szybciej i taniej przygotowuje się materiały niechlujne, nieciekawe i dosłowne. Jest jednak kilku dokumentalistów, którzy na przekór tym prądom próbują swoją działalnością udowodnić, że komunikowanie artystyczne może mieć przyszłość i może pozwolić na głębsze, wnikliwsze przekazy, których nie da się osiągnąć w codziennej komunikacji społecznej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Groń, Krzysztof - 173354 | pl |
dc.contributor.author | Grondal, Paulina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728 | pl |
dc.contributor.reviewer | Groń, Krzysztof - 173354 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T12:00:09Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T12:00:09Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-16 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-70630-98796 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183743 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | documentary art visual communication | pl |
dc.subject.pl | film dokumentalny komunikacja artystyczna sztuka | pl |
dc.title | Komunikacja artystyczna? W poszukiwaniu definicji komunikowania poprzez film dokumentalny | pl |
dc.title.alternative | Defining Visual Communication. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |