Muzyczność teatru Barbary Wysockiej. Analiza wybranych spektakli

master
dc.abstract.enThis thesis is a personal attempt to identify musicality in the theater of Barbara Wysocka. The first chapter provides an overview of the methodological positions and theories of musicology (Lissa, Dahlhaus, Eggebrecht, Dalcroze, Polony) and instrumental theater (John Cage, B. Schaeffer), as well as musical accents in contemporary theater theory (Lehmann, Fischer-Lichte). From the theoretical perspective musicality is presented as simultaneous, moving course of events and tone differentiation of the performance. Subsequent part of the thesis contains analysis of three dramas: “Klątwa” by Wyspiański staged by Stary Theatre in Cracow, “Kaspar” by Peter Handke in Teatr Współczesny in Wroclaw, “Pijacy” by Franciszek Bohomolec in Stary Theatre in Cracow and an opera – “The Fall of the House of Usher” by Philip Glass ( Wielki Theatre – Opera Narodowa). Performances were examined in the terms of rhythmicality, time arrangement, structure and use of polyphonic structures, articulation, sound, as well as a modulation of actor's intonation and diversity of sound sources. Due to Wysocka’s musical sensibility expressed in the rhythmic and sonic way of perceiving theater, her theatre may be perceived as one of the kind.pl
dc.abstract.plPraca dyplomowa stanowi indywidualną próbę definicji muzyczności w kontekście teatru reżyserki Barbary Wysockiej. Pierwszy rozdział metodologiczny to przegląd stanowisk muzykologicznych (Lissa, Dahlhaus, Eggebrecht, Dalcroze, Polony) oraz teorii teatru instrumentalnego, Johna Cage’a, Adolpha Appii i muzycznych akcentów we współczesnej teatrologii (Lehmann, Fischer-Lichte). Muzyczność w tej perspektywie teoretycznej przedstawia się jako symultaniczny, ruchomy przebieg zdarzeń w jednym czasie oraz brzmieniowe zróżnicowanie spektaklu. Kolejna część pracy zawiera analizę trzech spektakli dramatycznych: „Klątwy” Stanisława Wyspiańskiego w Starym Teatrze w Krakowie, „Kaspara” Petera Handkego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, „Pijaków” Franciszka Bohomolca w Starym Teatrze w Krakowie i jednego operowego – „Zagłady domu Usherów” Philipa Glassa (Teatr Wielki - Opera Narodowa). Przedstawienia badane są pod kątem rytmiczności, sposobu aranżacji czasu, zastosowania konstrukcji polifonicznych oraz wykorzystania muzycznych środków artykulacji, akcentowania wartości brzmieniowych takich jak intonacja aktorska czy zróżnicowanie źródeł dźwięku. Teatr reżyserowany przez Wysocką jest oryginalny z uwagi na muzyczną wrażliwość artystki, wyraża się w rytmicznym i brzmieniowym sposobie myślenia o teatrze.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorWalaszek, Joanna - 132512 pl
dc.contributor.authorŁucyk, Weronikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerBurzyńska, Anna - 160267 pl
dc.contributor.reviewerWalaszek, Joanna - 132512 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T17:23:15Z
dc.date.available2020-07-20T17:23:15Z
dc.date.submitted2011-10-07pl
dc.fieldofstudyteatrologicznapl
dc.identifier.apddiploma-60325-62800pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173946
dc.languagepolpl
dc.subject.enmotion, polyphony, melody, rhythm, intonationpl
dc.subject.plrytm, melodia, wielogłosowość, intonacja, ruchpl
dc.titleMuzyczność teatru Barbary Wysockiej. Analiza wybranych spektaklipl
dc.title.alternativeMusicality in the theatre of Barbara Wysocka. An analysis of selected performancespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis is a personal attempt to identify musicality in the theater of Barbara Wysocka. The first chapter provides an overview of the methodological positions and theories of musicology (Lissa, Dahlhaus, Eggebrecht, Dalcroze, Polony) and instrumental theater (John Cage, B. Schaeffer), as well as musical accents in contemporary theater theory (Lehmann, Fischer-Lichte). From the theoretical perspective musicality is presented as simultaneous, moving course of events and tone differentiation of the performance. Subsequent part of the thesis contains analysis of three dramas: “Klątwa” by Wyspiański staged by Stary Theatre in Cracow, “Kaspar” by Peter Handke in Teatr Współczesny in Wroclaw, “Pijacy” by Franciszek Bohomolec in Stary Theatre in Cracow and an opera – “The Fall of the House of Usher” by Philip Glass ( Wielki Theatre – Opera Narodowa). Performances were examined in the terms of rhythmicality, time arrangement, structure and use of polyphonic structures, articulation, sound, as well as a modulation of actor's intonation and diversity of sound sources. Due to Wysocka’s musical sensibility expressed in the rhythmic and sonic way of perceiving theater, her theatre may be perceived as one of the kind.
dc.abstract.plpl
Praca dyplomowa stanowi indywidualną próbę definicji muzyczności w kontekście teatru reżyserki Barbary Wysockiej. Pierwszy rozdział metodologiczny to przegląd stanowisk muzykologicznych (Lissa, Dahlhaus, Eggebrecht, Dalcroze, Polony) oraz teorii teatru instrumentalnego, Johna Cage’a, Adolpha Appii i muzycznych akcentów we współczesnej teatrologii (Lehmann, Fischer-Lichte). Muzyczność w tej perspektywie teoretycznej przedstawia się jako symultaniczny, ruchomy przebieg zdarzeń w jednym czasie oraz brzmieniowe zróżnicowanie spektaklu. Kolejna część pracy zawiera analizę trzech spektakli dramatycznych: „Klątwy” Stanisława Wyspiańskiego w Starym Teatrze w Krakowie, „Kaspara” Petera Handkego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, „Pijaków” Franciszka Bohomolca w Starym Teatrze w Krakowie i jednego operowego – „Zagłady domu Usherów” Philipa Glassa (Teatr Wielki - Opera Narodowa). Przedstawienia badane są pod kątem rytmiczności, sposobu aranżacji czasu, zastosowania konstrukcji polifonicznych oraz wykorzystania muzycznych środków artykulacji, akcentowania wartości brzmieniowych takich jak intonacja aktorska czy zróżnicowanie źródeł dźwięku. Teatr reżyserowany przez Wysocką jest oryginalny z uwagi na muzyczną wrażliwość artystki, wyraża się w rytmicznym i brzmieniowym sposobie myślenia o teatrze.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Walaszek, Joanna - 132512
dc.contributor.authorpl
Łucyk, Weronika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Burzyńska, Anna - 160267
dc.contributor.reviewerpl
Walaszek, Joanna - 132512
dc.date.accessioned
2020-07-20T17:23:15Z
dc.date.available
2020-07-20T17:23:15Z
dc.date.submittedpl
2011-10-07
dc.fieldofstudypl
teatrologiczna
dc.identifier.apdpl
diploma-60325-62800
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173946
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
motion, polyphony, melody, rhythm, intonation
dc.subject.plpl
rytm, melodia, wielogłosowość, intonacja, ruch
dc.titlepl
Muzyczność teatru Barbary Wysockiej. Analiza wybranych spektakli
dc.title.alternativepl
Musicality in the theatre of Barbara Wysocka. An analysis of selected performances
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Poznan
5
Wroclaw
3
Dublin
2
Krakow
2
Wadowice
1

No access

No Thumbnail Available