
Agata Krzywdzińska
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Wolność w rosyjskiej kulturze medialnej

Wolność słowa jest fundamentem demokracji i podlega ochronie prawnej wielu 
przepisów prawa międzynarodowego i krajowego. W Rosji istnieje kilka takich 
aktów prawnych gwarantujących wolność słowa, między innymi Konstytucja 
Federacji Rosyjskiej1 czy Ustawa o środkach masowej informacji z 27 grudnia 
1997 r. Rosja ratyfikowała także w maju 1998 r. Europejską Konwencję Praw 
Człowieka2, która w artykule 10 gwarantuje wolność wypowiedzi:

Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania 
poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz publicz-
nych i bez względu na granice państwowe3.

Jakiekolwiek spory dotyczące łamania wolności prasy, wynikające z Kon-
wencji, rozwiązuje Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu. Praw-
nik, profesor Jacek Sobczak, przypomina, że po wyczerpaniu wszystkich kra-
jowych instrumentów prawnych to Trybunał orzeka w kwestiach związanych 
z naruszeniem swobody wypowiedzi słowa:

[...] Trybunał stwierdził, że prasa odgrywa istotną rolę w demokratycznym społeczeństwie. 
Nie może jednak przekraczać pewnych granic, zwłaszcza dotyczących dobrego imienia 
i praw innych osób oraz potrzeby zapobieżenia informacji tajnych. Jej obowiązkiem jest 
jednak rozpowszechnianie informacji i idei na temat wszystkich kwestii publicznie ważnych. 
Swoboda dziennikarska zezwala również według Trybunału na pewną przesadę lub nawet 
prowokację. Konieczność każdej restrykcji słowa musi być przekonująco uzasadniona4.

Wolność prasy gwarantuje również artykuł 29 Konstytucji Federacji Rosyj-
skiej z 1993 r. W kilku podpunktach artykułu czytamy: 

Статья 29 
1. 	 Каждому гарантируется свобода мысли и слова. 
2. 	 Не допускаются пропаганда или агитация, возбуждающие социальную, расовую, 

национальную или религиозную ненависть и вражду. Запрещается пропаганда со-
циального, расового, национального, религиозного или языкового превосходства. 

1  Глава 2. Права и свободы человека и гражданина, http://www.constitution.ru/ (30.10.2014).
2  http://www.constitution.ru/ (30.10.2014).
3  http://www.bip.ms.gov.pl/Data/Files/_public/bip/prawa_czlowieka/ets_006.pdf  (30.10.2014).
4  J. Sobczak, Prawo prasowe, Warszawa 2000, s. 175–176.



Agata Krzywdzińska114

3. 	 Никто не может быть принужден к выражению своих мнений и убеждений или 
отказу от них. 

4. 	 Каждый имеет право свободно искать, получать, передавать, производить и рас-
пространять информацию любым законным способом. Перечень сведений, со-
ставляющих государственную тайну, определяется федеральным законом. 

5. 	 Гарантируется свобода массовой информации. Цензура запрещается5. 

Kolejny zapis gwarantujący wolność wypowiadania się, gromadzenia in-
formacji i ich publikowania zawiera artykuł 1 ustawy federalnej z 27 grudnia 
1991 r. Закон о средствах массовой информации6. W rosyjskim prawie pra-
sowym ustawodawca informuje o prawach i obowiązkach dziennikarzy w roz-
dziale 5 art. 47 zatytułowanym Права и обязанности журналиста. W arty-
kule tym stwierdza, że dziennikarz ma prawo zbierać informacje, jak również 
zamieszczać swoje sądy i oceny w publikacjach, które są podpisane jego na-
zwiskiem. Może on również odmówić przygotowywania tekstów sprzecznych 
z jego poglądami. Z drugiej strony już w artykule 29 czytamy, że dziennikarz 
jest zobowiązany do wypełniania obowiązków narzuconych mu w ramach 
stosunku pracy. Ustawa zabrania wprost cenzury w artykule 3 zatytułowanym 
Недопустимость цензуры7, natomiast od 2001 r. ustawodawca rosyjski dodał 
zapis, że w przypadku nadzwyczajnych i wojennych działań prasa i inne media 
mogą zostać ograniczone w zakresie wolności wypowiadania8. Państwo ze swo-
jej strony gwarantuje dziennikarzom ochronę zdrowia, życia, dobrego imienia 
i godności (pkt 10).

W 2008 r. w rosyjskiej Dumie została przegłosowana poprawka do Ustawy 
o środkach masowego przekazu dająca możliwość zamknięcia gazety, odebra-
nia licencji radiowej lub koncesji telewizyjnej za tak zwane oszczerstwa w wypo-
wiedziach dziennikarskich. Wnioskodawcą tej poprawki był członek prokrem-
lowskiej partii Jedna Rosja, Robert Szlegiel, który argumentował swój wniosek 
odpowiedzialnością za słowo dziennikarzy i redaktorów. W rezultacie w latach 
2009–2011, według danych szacunkowych, około 800 osób pracujących w sta-
rych i nowych mediach zostało pociągniętych do odpowiedzialności karnej za 
oszczercze wypowiedzi pod adresem rosyjskich urzędników państwowych9.

Konfrontując rosyjskie zapisy prawne z praktyką dziennikarską, można wy-
prowadzić kilka wniosków oddających poziom wolności słowa w Rosji. Gdyby 
pytanie o swobodę wypowiedzi w przekazach medialnych zadać rosyjskim dzien-

5  http://biurose.sejm.gov.pl/uzup/mid-112.pdf  (30.10.2014).
6  Федеральный закон от 27 декабря 1991 года N 2124-1 Закон о средствах массовой информа-

ции (źródło: http://www.rg.ru/1991/12/27/smi-zakon.html) (16.11.2014). 
7  http://www.rg.ru/1991/12/27/smi-zakon.html (30.10.2014).
8  Art. 3, Закон о средствах массовой информации (źródło: http://www.rg.ru/1991/12/27/smi-

zakon.html) (16.11.2014).
9  http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/rosja-bedzie-karac-za-oszczerstwa-nawet-5-mln-rubli, 

264735.html (30.10.2014).



Wolność w rosyjskiej kulturze medialnej 115

nikarzom, na pewno nie uzyskamy jednoznacznej odpowiedzi. Ma to oczywiście 
związek z miejscem pracy dziennikarza, jego profesjonalizmem, etyką zawodową, 
stosunkiem do władz państwowych itd. Co roku międzynarodowe organizacje 
dziennikarskie przygotowują rankingi wolności słowa, uwzględniając nie tylko 
kontekst prawny, ale także stopień monopolizacji, cenzury, ataków słownych lub 
fizycznych. Organizacja „Reporterzy bez Granic” z siedzibą w Paryżu każdego 
roku publikuje listę rankingową opartą na ankietach rozsyłanych do 180 krajów 
na świecie, w których zawarte są 42 pytania określające swobodę warunków pra-
cy i publikacji dla dziennikarzy10. Inną instytucją przygotowującą coroczny ra-
port na temat wolności słowa jest Freedom House, amerykańska organizacja 
typu non-profit działająca od 1980 r. W raporcie uwzględnia ona 197 krajów, 
które oznaczone są później na mapie świata jako „wolne”, „częściowo wolne” 
lub „niewolne”11. Dogłębne analizy poziomu niezależności mediów w ponad  
80 krajach na świecie przeprowadza także amerykańskie stowarzyszenie IREX, 
działające od 1968 r., organizujące szkolenia i seminaria dla dziennikarzy12. 

Pozycja Rosji w indeksach wolności prasy za 2013 rok 

Reportes Without Borders13 Freedom House14 IREX

148 pozycja/na 180 państw 5.5 (1 = najlepsze, 7 = najgorsze) Ogólna liczba punktów – 1.5415

Źródło: opracowanie własne na podstawie list rankingowych131415

Ocena rankingów wolności prasy i metodologii

Wymienione rankingi wolności przynoszą wątpliwości wynikające nie tylko z po-
wodu stosowanej metodologii, ale także są związane z samymi organizacjami, 
które inaczej postrzegają wolność prasy niż Rosja. Różnice kulturowe stały się 
również przyczynkiem do publikacji książki, której redakcję objęły Monroe E. 
 Price, profesor prawa na Uniwersytecie Pensylwanii, Susan Abbott, zastępca 
programu rozwoju w organizacji medialnej Internews Network, i Libby Morgan,  
dyrektor Centrum Globalnych Studiów Komunikacji na Uniwersytecie Pensyl-
wanii. Lee Becker i Tudor Vlad z Uniwersytetu Georgii ocenili korelacje pomię-
dzy wynikami raportów Reporterów bez Granic, Freedom House oraz IREX 

10  http://en.rsf.org/ (30.10.2014).
11  http://www.freedomhouse.org/report-types/freedom-press#.UxNCH7mYbIU (30.10.2014).
12  http://www.irex.org/regions (30.10.2014).
13  http://en.rsf.org/press-freedom-index-2013,1054.html (30.10.2014).
14  http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2013/russia#.UxOL1bmYbIU 

(30.10.2014).
15  Niska punktacja oznacza niestabilny system medialny, kraj zapewnia minimum podstaw prawnych, 

http://www.irex.org/resource/media-sustainability-index-msi-methodology (30.10.2014).



Agata Krzywdzińska116

i uznali je za wysoce wiarygodne16. Naukowcy podkreślili jednak, że wskaźniki 
poziomu wolności opierają się na zachodnim, amerykańskim rozumieniu poję-
cia wolności prasy. W uzasadnieniu piszą:

Freedom House oraz Reporterzy bez Granic zwracają uwagę przede wszystkim na wolność 
i niezależność mediów w stosunku do kontroli rządowej, w mniejszym stopniu zwracając 
uwagę na wpływy interesów komercyjnych i korporacyjnych17. 

W książce swoje wątpliwości co do definicji „wolnej prasy” przedstawiła tak-
że naukowiec z niemieckiego Uniwersytetu Nürnberg doktor Christina Holtz-
-Bacha, która postawiła tezę, że rankingi te są pełne wątpliwości, ponieważ 
zasada wolności prasy nie jest w nich dokładnie sformułowana18. 

Warto nadmienić, że organizacje międzynarodowe co roku przypominają 
o znaczeniu prasy w strukturach państwa w ramach Międzynarodowego Dnia 
Wolnej Prasy ogłoszonego w 1991 r., który odnosi się bezpośrednio do arty-
kułu 10. Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. To święto nawiązuje z kolei 
do Międzynarodowego Dnia Wolności Prasy obchodzonego na całym świecie 
3 maja od 1994 r. Dzień Wolności Prasy został ustanowiony specjalną rezolucją 
ONZ, a upamiętnia Deklarację z Windhoek w Sprawie Promowania Niezależ-
nej i Pluralistycznej Prasy Afrykańskiej przyjętą 3 maja 1991 r.19 

Wolność wypowiedzi w Rosji w ocenie zagranicznych  
dziennikarzy 

W czerwcu 2006 r. w Moskwie odbył się po raz pierwszy kilkudniowy Światowy 
Kongres Prasy połączony ze Światowym Forum Wydawców Gazet. Organi-
zator, czyli Światowe Stowarzyszenie Wydawców Gazet (WAN), które celowo 
zaplanowało wydarzenie w tym kraju, swoją decyzję o obradach w Rosji uza-
sadniało kwestią łamania przez to państwo wolności wypowiedzi. Z doniesień 
prasowych można się dowiedzieć, że Gavin O’Reilly, prezes WAN, zamierzał 
na początku kongresu mocno skrytykować Rosję za łamanie praw dziennika-
rzy, jednak złagodził ton, ponieważ udział w kongresie zapowiedział prezydent 

16  http://pl.ejo-online.eu/2298/wolnosc-prasy-2/czy-rankingi-wolnosci-prasy-sa-wiarygodne 
(30.10.2014).

17  L.B. Becker, T. Vlad, The Conceptualization and Operationalization of  Country-Level Measures of  Media 
Freedom [w:] Measures of  Press Freedom and Media Contributions to Development, ed. M.E. Price, S.  Abbott, 
L. Morgan, Seria Mass Communication and Journalism, vol. 4, New York, Bern, Berlin, Bruxelles, Frank-
furt am Main, Oxford, Wien 2011, s. 23.

18  Freedom of  the Press: Is a Worldwide Comparison Possible and What is it Good For? [w:] Measures of  Press 
Freedom..., s. 129, http://www.kowi.wiso.uni-erlangen.de/publikationen/docs/good_press_freedom.pdf.

19  Резолюция № A/DEC/48/432. Każdego roku Międzynarodowy Dzień Prasy ma inną tematykę. 
W 2013 r. temat brzmiał: „Mówić bez strachu: zabezpieczyć wolność słowa we wszystkich środkach ma-
sowej informacji”, http://www.un.org/ru/events/pressfreedomday/ (30.10.2014).



Wolność w rosyjskiej kulturze medialnej 117

Putin20. Według „Komiersanta” przedstawiciele rosyjskiej administracji zagro-
zili nawet zerwaniem obrad Kongresu, a także nieobecnością Putina, które-
go osoba niewątpliwie podniosła rangę wydarzenia. Po wystąpieniu Gavina 
O’Reilly’ego prezydent Putin stwierdził, że liczba zarejestrowanych w Rosji 
tytułów prasowych, to jest 53 tysiące, świadczy mimo wszystko o istnieniu swo-
body wypowiedzi prasy w tym kraju i co ważniejsze, nie sposób tylu tytułów 
kontrolować21. 

Czy rzeczywiście kryterium liczby zarejestrowanych tytułów prasowych 
świadczy o wolności wypowiedzi? Wydaje się, że najważniejsza w tym wzglę-
dzie jest opinia środowiska dziennikarskiego, które na co dzień realizuje swoje 
obowiązki w ramach zapewnionych mu przez państwo uwarunkowań prawno-
-kulturowych. Specyfikę tej sytuacji najlepiej oddać na przykładach działalności 
kilku dziennikarzy i redaktorów rosyjskich.

Wolność wypowiedzi w ocenie rosyjskich dziennikarzy 
i redaktorów

Związek Dziennikarzy Rosji (Союз журналистов России) to największa or-
ganizacja zrzeszająca ponad 100 tysięcy dziennikarzy i redaktorów z obszaru 
całej Federacji Rosyjskiej. Jej główne cele sprowadzają się do prawnej ochrony 
dziennikarzy, ale także szkoleń, seminariów, spotkań z rodzinami dziennikarzy, 
którzy zginęli w trakcie wykonywania swoich obowiązków zawodowych22. Wy-
jątkowo długo, bo 22 lata, przewodniczącym Związku jest Wsiewołod Bogda-
now. Przez tak długi czas ten były dziennikarz i redaktor obserwował zmiany 
nie tylko w samym zawodzie, ale i stosunku społeczeństwa do dziennikarzy czy 
ograniczeniach w swobodzie wypowiadania się w mediach. Bogdanow podkre-
ślał w wielu wywiadach, że prestiż tego zawodu w Rosji obniżył się, zmieniły 
się także wartości grupy dziennikarzy, których można określić pejoratywnym 
określeniem журналюга23. Słowo to trudno przełożyć na język polski, oznacza 
mniej więcej dziennikarza na poziomie paparazzi, któremu wystarczy zapłacić, 
a przygotuje informacje na zamówienie. Przewodniczący Związku podkreślił, 
że najwięcej zależy od osobistych wyborów dziennikarza, od tego, czy szanuje 
własny zawód, czy myśli o reputacji swojego medium24. W jednym z wywiadów 
Bogdanow zaznaczył, że dziennikarstwo to taka sfera aktywności publicznej, 

20  S. Brook, Freedom fighting, „The Guardian”, 8.06.2006, http://www.theguardian.com/media/2006/
jun/08/pressandpublishing1 (30.10.2014).

21  Ibidem.
22  http://www.ruj.ru/ (16.11.2014).
23  http://www.svoboda.org/content/transcript/2221203.html (30.10.2014).
24  http://www.rg.ru/2014/02/06/jurnalist.html (30.10.2014).



Agata Krzywdzińska118

która powinna naświetlać problemy z różnych punktów widzenia, czego on 
często nie dostrzega w rosyjskich mediach:

Dziennikarstwo powinno dać możliwość wypowiadania się z różnych perspektyw, krytyko-
wać przedstawicieli władzy, ale jednocześnie pracować tak, by dojść do konsensusu, prowa-
dzić dyskusje, konfrontować pozycje, czego u nas na razie nie ma25.

Analizując wolność słowa w rosyjskich mediach, warto przedstawić przy-
kład stacji telewizyjnej, która rozpoczęła działalność jako względnie niezależ-
ne medium. NTW została założona w 1993 r. przez Władimira Gusińskiego, 
a jej pomysłodawcami byli dziennikarze Jewgienij Kisielow i Igor Małaszen-
ko. Nowa telewizja zgromadziła wielu profesjonalnych dziennikarzy, a gdy 
uzyskała pozwolenie na nadawanie, od razu przykuła uwagę widzów nowy-
mi programami: „Сегодня”, „Итоги”, „Намедни”, „Куклы”. Stacja zasły-
nęła szczególnie reportażami w czasie pierwszej wojny czeczeńskiej, które 
pokazywały dwie strony konfliktu. Było też o niej głośno podczas wyborów 
prezydenckich, w których agitowała za ponownym wyborem Borysa Jelcyna. 
A ponieważ działania te odniosły swój skutek, NTW otrzymała od państwo-
wego Gazpromu kredyty w wysokości kilkuset milionów dolarów na bardzo 
korzystnych warunkach. Ta względnie wolna stacja telewizyjna utraciła swój 
niezależny status po wyborach prezydenckich w maju 2000 r., gdy prezydentem 
był już Władimir Putin. Nowym dyrektorem stacji telewizyjnej został 34-letni 
Nikołaj Sienkiewicz, członek kierownictwa spółki Gazprom-Media. W maju  
2000 r. do budynku holdingu wkroczyła grupa ludzi z identyfikatorami policji 
podatkowej, obezwładniła ochroniarzy, zakazując pracownikom wykonywania 
telefonów oraz opuszczania miejsc pracy. Grupie towarzyszyli prokuratorzy 
z nakazem rewizji, którzy szczególnie dociekliwie sprawdzali biuro oligarchy 
Władimira Gusińskiego. Rosyjska prokuratura generalna oskarżyła go o zmar-
notrawienie kredytów na rozwój telewizji NTW, których gwarantem był gigant 
gazowy Gazprom. Decyzją sądu moskiewskiego grupa Media-Most, do której 
należy NTW, miała zwrócić Gazpromowi 19 procent akcji. W rezultacie Gaz-
prom wszedł w posiadanie większościowego pakietu akcji telewizji. Zwolnio-
ny został Jewgienij Kisielow, dziennikarz i prowadzący program „Итоги”. Jak 
się okazało, społeczeństwo nie było zadowolone z takiego przebiegu zdarzeń. 
W Moskwie, Petersburgu i Twerze organizowano demonstracje w obronie wol-
ności stacji26. Sytuacji prawnej nie udało się już zmienić, choć niektóre pro-
gramy utrzymały się jeszcze przez kilka lat w ramówce. Sam Gusiński został 
zatrzymany w czerwcu na wniosek Prokuratury Generalnej FR i był przetrzy-
mywany kilka dni w więzieniu. Wkrótce po wyjściu z więzienia wyjechał za 
granicę. Należy dodać, że przeszukanie w holdingu Media-Most zaszło krótko 

25  Трибуну нации атакует пиар. http://www.cjt.nnov.ru/ur-media/sod6-06.htm (16.11.2014).
26  http://www.wprost.pl/ar/9806/Telewizja-Putina/?pg=0 (30.10.2014).



Wolność w rosyjskiej kulturze medialnej 119

po publikacji artykułów na temat korupcji w milicji i FSB, co również zostało 
ocenione jako próba zastraszenia środowiska dziennikarskiego27. Dziennikarze 
pracujący jeszcze w stacji przyznawali anonimowo, że zapanował strach. Wielu 
stosowało autocenzurę i bało się nawet w prywatnych rozmowach wspomnieć 
o protestach opozycji28.

Dzisiaj, po kilkunastu latach funkcjonowania telewizji państwowej, sły-
chać głosy wśród pracujących tam dziennikarzy, którzy pamiętają jej początki, 
o zmianie ideałów i celów przyświecających tej stacji:

To nie jest styl i estetyka, której się uczyliśmy, wchodząc do zawodu – mówi Paweł Łob-
kow, jeden z dziennikarzy, który już dawno czuł niesmak, przychodząc do pracy. [...] 
Łobkow odszedł z pracy w styczniu. – Nasza stacja była legendą, wychowało się na niej całe 
dziennikarskie pokolenie, a teraz stała się wydziałem propagandy gorszym niż radziecka 
telewizja w latach 80. – mówi z goryczą29.

Do grona znanych i szanowanych dziennikarzy stacji NTW należał także 
Leonid Parfionow (rocznik 1960)30. Karierę rozpoczynał od pracy w znanych 
radzieckich tytułach prasowych, takich jak „Правдa”, „Огонек”, „Московские 
новости”. Okazało się, że znacznie lepiej realizuje się na gruncie dziennikar-
stwa telewizyjnego, prowadził kilka programów, ale największą popularność 
zdobył jako prowadzący program „Намедни”, emitowany od 1990 r. w TV 
Centr, a następnie, od 1993 do 2004 r., na kanale NTW31. Audycja o charakterze 
autorskim cieszyła się dużą popularnością, przybrała charakter informacyjno-
-społeczny, a z czasem zmieniła się w program dokumentalny, łączący w so-
bie różne istotne wydarzenia nowej ery. W styczniu 2003 r. Parfionow został 
nagrodzony cenioną w środowisku dziennikarskim nagrodą telewizyjną TEFI 
w kategorii „Program analityczno-informacyjny”32. Audycja była emitowana do 
2004 r., do czasu przygotowania przez Parfionowa wywiadu z wdową po cze-
czeńskim bojowniku Zelimchanie Jandarbijewie. Kierownictwo nie zgodziło 
się na emisję programu, jednak został on wyemitowany, a dodatkowo dzien-
nikarz ujawnił sprawę innym mediom, co spowodowało, że został zwolniony 
z NTW33. W grudniu 2004 r. Parfionow zajął stanowisko redaktora naczelnego 
rosyjskiej edycji „Newsweeka” i pozostał na nim aż do grudnia 2007 r. Swoją 
rezygnację uzasadniał chęcią zajęcia się własnymi projektami autorskimi i pi-
saniem książek. Dwa lata później za jedną z nich, opartą na swoim programie 

27  W. Radziwinowicz, O. Panfiłow, Zajazd na most, „Gazeta Wyborcza” 12.05.2000.
28  M.  Kacewicz, Telewizja w Rosji kłamie!, „Newsweek” 9.04.2012, http://m.newsweek.pl/swiat,  

telewizja-w-rosji-klamie,90228,2,1.html# (30.10.2014).
29  http://swiat.newsweek.pl/telewizja-w-rosji-klamie-,90228,1,1.html (30.10.2014).
30  http://ruj.ru/docs/itogi-2000.html (30.10.2014).
31  http://www.kp.ru/daily/24430/598911/ (30.10.2014).
32  http://www.aif.ru/dossier/1436 (30.10.2014).
33  http://ria.ru/tags/person_Leonid_Parfenov/ (30.10.2014).



Agata Krzywdzińska120

„Намедни”, otrzymał nagrodę rosyjskiej prasy za najlepszą książkę 2009 r. 
napisaną przez dziennikarza34. Parfionow otrzymał również kilka innych na-
gród dziennikarskich, niemniej zwrócił uwagę nie tylko środowiska dzienni-
karskiego w dniu, w którym przyznano mu nagrodę Władysława Listiewa za 
wysoki poziom i profesjonalizm dziennikarski (w październiku 2010 r.)35. Jego 
wystąpienie było dla wielu osób szokujące, ponieważ odważył się nawiązać do 
problemów najbardziej trawiących środowisko dziennikarskie, czyli ataków fi-
zycznych, gróźb i zabójstw. Najgorsze dla swobody wypowiedzi rosyjskiego 
dziennikarza jest uwikłanie w układy polityczne, które nie pozwalają na przy-
gotowanie określonych tematów. 

[...] За всяким политически значимым эфиром угадываются цели и задачи власти,  
ее настроения, отношение, ее друзья и недруги. Институционально это и не инфор-
мация вовсе, а властный пиар или антипиар – чего стоит эфирная артподготовка 
снятия Лужкова. И, конечно, самопиар власти.

[...] Для корреспондента федерального телеканала высшие должностные лица  
– не ньюсмейкеры, а начальники его начальника. Институционально корреспондент 
тогда и не журналист вовсе, а чиновник, следующий логике служения и подчинения. 
С начальником начальника невозможно, к примеру, интервью в его подлинном по-
нимании – попытка раскрыть того, кто не хотел бы раскрываться. [...]36.

Pozyskiwanie informacji, przetwarzanie i rozpowszechnianie ich, także 
w celu ochrony interesów obywateli, nie zawsze przekłada się na wdzięczność 
i popularność wśród społeczeństwa, które paradoksalnie ma niewielkie zaufanie 
do dziennikarzy. Niedocenianie tego kreatywnego zawodu, który bądź co bądź 
jest służbą społeczną, nie daje satysfakcji ze strony najbardziej oczekiwanej. 
Dlatego w dalszej części wystąpienia Parfionow obwinił także samych Rosjan, 
czytelników, telewidzów, za brak empatii i niezrozumienie ryzyka zawodowego.

[...] Куда страшнее, что большая часть населения уже и не нуждается в журналистике. 
Когда недоумевают: ну, побили, подумаешь! мало ли кого у нас бьют, а чего из-за 
репортера-то такой сыр-бор? – миллионы людей не понимают, что на профессио-
нальный риск журналист идет ради своей аудитории. Журналиста бьют не за то, что 
он написал, сказал или снял. А за то, что это прочитали, услышали или увидели37.

Leonid Parfionow przez kilka miesięcy 2012 r. prowadził wspólny program 
z Władimirem Poznerem, bardzo znanym dziennikarzem rosyjskim, nie tylko 
w kraju, ale i za granicą. Formuła tego programu sprowadzała się do współpro-
wadzenia i rozmów z gośćmi na temat najważniejszych wydarzeń ostatniego  

34  http://vz.ru/news/2009/2/18/257599.html (30.10.2014).
35  A. Koroczenskij, Krytyka mediów w Rosji. Stan aktualny, rola społeczna, perspektywy, „Zeszyty Praso-

znawcze” 2005, s. 90–104.
36  http://www.echo.msk.ru/blog/echomsk/729258-echo/ (30.10.2014).
37  http://www.novayagazeta.ru/data/2010/134/16.html (30.10.2014).



Wolność w rosyjskiej kulturze medialnej 121

tygodnia38. Program cieszył się dużą popularnością, ale kierownictwo Pierwsze-
go Kanału, w którym pracuje Pozner, nakazało mu dokonać wyboru miejsca 
pracy. Dziennikarz wrócił do swojego starego programu autorskiego zatytuło-
wanego „Pozner”. Osiemdziesięcioletni Pozner gościł w swoich programach 
wiele znanych osób, między innymi prezydentów Dmitrija Miedwiediewa i Mi-
chaiła Gorbaczowa, amerykańską sekretarz stanu Hillary Clinton czy polskie-
go ambasadora w Moskwie Jerzego Bahra. Niemniej warto o nim wspomnieć 
w kontekście wolności wypowiedzi i jej ograniczeń, które dziennikarz napot-
kał w trakcie swojej działalności. Jego komentarz do ustawy o Dimie Jakowle-
wie spowodował bardzo gwałtowną reakcję ze strony Dumy. W jednym ze swo-
ich programów stwierdził mianowicie, że parlamentarzyści uderzyli tą ustawą 
nie w Amerykanów, ale w siebie i w rosyjskie sieroty. Poruszeni taką wypowie-
dzią deputowani przygotowali list do dziennikarza, w którym przypomnieli mu, 
że otrzymuje za swoją pracę w państwowej telewizji wynagrodzenie finansowe, 
zażądali także, by określił swój stosunek do państwa39. Ten argument okazał 
się równie ważny, jak wspomniany w piśmie fakt posiadania przez Poznera 
dwóch obcych obywatelstw (amerykańskiego i francuskiego, ponieważ urodził 
się w Paryżu). Parlamentarzyści kilku frakcji rosyjskich poinformowali również 
dziennikarza, że trwają już przygotowania ustawy zakazującej pracy w państwo-
wych kanałach telewizyjnych obywatelom obcych państw40. 

Wsiewołod Bogdanow, przewodniczący Związku Dziennikarzy Rosji, wy-
stąpił w obronie Poznera, podkreślając jego profesjonalizm i wysoką etykę za-
wodową41. Bogdanow stwierdził, że nie dopuszcza w ogóle takiej możliwości 
jak zwolnienie dziennikarza z inicjatywy deputowanych Dumy42.

Sam Pozner w jednym ze swoich programów zapytał ówczesnego prezyden-
ta Dmitrija Miedwiediewa o obiektywizm rosyjskiej telewizji. Stwierdził wprost, 
że ani on, ani jego koledzy z federalnych kanałów telewizyjnych nie goszczą 
w swoich audycjach przedstawicieli tzw. niesystemowej opozycji, czyli pozapar-
lamentarnej, a przecież nie wynika to z faktu, że nie chcą takich osób zapraszać 
do studia. Pozner zadał więc bezpośrednie pytanie: Czy chce Pan powiedzieć, 
że jeśli zaproszę kogokolwiek z nich, to nie będzie żadnych problemów?43. 
W odpowiedzi uzyskał ogólną informację, że prezydent odpowiada za rząd i za 
partię Jedna Rosja44. Nie była to pierwsza taka wymijająca odpowiedź prezy-

38  http://tvrain.ru/teleshow/tv_archive/parfenov_i_pozner/ (30.10.2014).
39  http://www.kommersant.ru/doc/2100406 (30.12.2012).
40  Ibidem.
41  В СЖР не думают, что Познера отстранят от эфира из-за письма депутатов, РИА Новости, 

http://ria.ru/society/20121227/916501028.html#ixzz2GZa58vRE (30.10.2014).
42  Ibidem.
43  Дмитрий Медведев дал эксклюзивное интервью Владимиру Познеру, 06.2012, http://www. 

1tv.ru/news/about/208825, (16.11.2014). 
44  Ibidem.



Agata Krzywdzińska122

denta, który wielokrotnie spotykał się z dziennikarzami różnych stacji telewi-
zyjnych. Miedwiediew stwierdził, że każde medium przyjmuje jakieś polityczne 
stanowisko, a z drugiej strony przypomniał, że cenzura w konstytucji rosyjskiej 
jest zabroniona, dlatego jakiekolwiek próby jej stosowania to powód do inge-
rencji państwa45. Dnia 26 kwietnia 2012 r. prezydent spotkał się z dziennikarza-
mi pięciu kanałów telewizyjnych, w tym NTW, REN-TV, WGTRK, Pierwszego 
Kanału i telewizji internetowej TV Dożd’. Znany dziennikarz telewizyjny Alek-
siej Piwowarow zapytał wówczas prezydenta, czy nie dostrzega prób cenzu-
rowania pracy dziennikarskiej, zwłaszcza w stacji NTW. On sam wielokrotnie 
był cenzurowany w stacji, a kierownictwo takie działania nazywa „polityczną 
celowością”46, co nie pozwala mu na rzetelne wypełnianie obowiązków dzien-
nikarza. Prezydent przyznał jednak, że na pewno wpływ polityczny w federal-
nych kanałach telewizyjnych jest większy od wpływu w innych stacjach, takich 
jak telewizja internetowa Dożd’, natomiast wspomniał o odpowiedzialności kie-
rownictwa za emitowane treści47:

Что же касается вопросов целесообразности, то это действительно вопросы ответ-
ственности руководства того или иного средства массовой информации, попадания 
в мейнстрим и, если хотите, вопрос внутренней „химии” отношений между руковод-
ством СМИ, журналистским коллективом и, конечно, потребителями телевизионно-
го продукта. Вот эти вещи должны быть в гармонии. Как она достигается, это вопрос 
уже не ко мне, а к руководителю соответствующего СМИ48.

Na podstawie przedstawionych przykładów działalności stacji telewizyjnej 
NTW i pracy popularnych dziennikarzy można wyciągnąć kilka wniosków do-
tyczących zakresu wolności słowa w rosyjskich mediach. Po pierwsze, wolność 
ta jest ograniczona różnego rodzaju zależnościami własnościowo-prawnymi. Po 
drugie, do zawodu wchodzą coraz częściej osoby słabo przygotowane i o nis
kiej etyce zawodowej, co przekłada się na niski poziom zaufania społecznego. 
Po trzecie, największe bariery ograniczające wolność zawodową stanowią poza-
prawne środki nacisku na dziennikarzy, począwszy od prób zastraszania, pobić 
aż po zabójstwa. Niedojrzałość rosyjskiej kultury medialnej w tym względzie 
powoduje właśnie, że w rankingach międzynarodowych organizacji Rosja uzy-
skuje tak niskie notowania i lokowana jest obok takich państw jak Etiopia czy 
Afganistan. 

Rosjanin Aleksander Bykow z Uniwersytetu w Petersburgu podkreśla, że 
w kwestii doboru tematów w dziedzinie polityki państwowej rosyjscy dzienni-

45  Медведеву рассказали про цензуру на НТВ. Он ответил: это „политическая целесообраз-
ность”, http://www.newsru.com/arch/russia/26apr2012/cenzur.html (30.10.2014). 

46  Медведев: цензура в СМИ является поводом для вмешательства государства, 26.04.2012, http://ria.ru/
politics/20120426/635779696.html (30.10.2014).

47  Ibidem.
48  Ibidem.



Wolność w rosyjskiej kulturze medialnej 123

karze nadal nie mają wolnej ręki. Zdaniem naukowca, jest to wynik kilkudzie-
sięcioletniej pracy prasy w służbie propagandowej, co przekłada się na inne 
rozumienie wolności słowa w mediach. 

Czy można wątpić w słuszność wyobrażeń o braku odpowiedniej wolności środków maso-
wego komunikowania w Rosji? Rozwijając tę tezę, należy zauważyć, że nie można się temu 
dziwić. Po pierwsze, doświadczenie historyczne i tradycje rozwoju rosyjskiego dziennikar-
stwa świadczą o silnym wpływie państwa na prasę w toku całego rozwoju historycznego 
rosyjskiej państwowości49. 

49  A.  Bykow, Rozwój rosyjskich środków masowego komunikowania [w:] Mało znane systemy medialne, red. 
Z. Oniszczuk, M. Gierula, Sosnowiec 2007, s. 80.


