Nowy wymiar komunikowania o zdrowiu czy medialny fenomen Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

2015
journal article
article
2
10
dc.abstract.enHealth is one of the most significant elements in our lives. It is a subject of numerous debates both in social and media space. Communication on health most often incorporates a form of interpersonal debate during everyday meetings, however its broader dimension should be born in mind as well. The mass character of media transmission causes that problems which refer to health and generally understood healthcare system, becomes a crucial element of social participation within this field. An example of social actions that aim at saving lives of people with diseases and conducting actions that promote health and prophylaxis is the operation of the Grand Orchestra of Christmas Charity (pl. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy - WOŚP) together with the great final organized annually. Its pro-social character and innovative way of communication presented during the actions, in both traditional and electronic media, caused that it has become a national symbol of unity and social involvement of people and companies to the benefit of the sick. Currently, the GOCC is the strongest and best recognizable brand not only in Poland but also abroad, and the way of communication presented by its establisher and at the same time main strategist Jurek Owsiak, has become a tradition permanently placed in the calendar of media events. This article aims at showing the phenomenon of the Grand Orchestra of Christmas Charity and its input into new forms of communication about health.
dc.abstract.plZdrowie stanowi jedną z ważniejszych wartości w naszym życiu. Jego ochrona jest tematem wielu debat zarówno w przestrzeni społecznej, jak i medialnej. Komunikowanie o zdrowiu najczęściej przyjmuje postać debaty interpersonalnej podczas codziennych spotkań, jednak nie należy zapominać o jego uniwersalnym wymiarze. Masowy charakter przekazów medialnych sprawia, że problematyka związana ze zdrowiem oraz z szeroko rozumianym systemem jego ochrony staje się ważnym elementem partycypacji społeczeństwa w tym obszarze. Przykładem działań o charakterze społecznym, których celem jest ratowanie życia chorych oraz prowadzenie akcji na rzecz promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej, jest działalność Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy wraz z corocznie organizowanym Finałem. Jego prospołeczny charakter oraz nowatorski sposób komunikowania prezentowany podczas akcji zarówno w mediach tradycyjnych, jak i elektronicznych spowodowały, że stał się narodowym symbolem jedności i społecznego zaangażowanie osób i firm na rzecz chorych. Obecnie WOŚP jest najsilniejszą i najlepiej rozpoznawalną marką nie tylko w Polsce, ale i poza jej granicami, a sposób komunikacji jej twórcy i głównego stratega Jurka Owsiaka stał się już tradycją wpisaną na trwałe w kalendarz wydarzeń medialnych. Celem tego artykułu jest ukazanie fenomenu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i jej wkładu w nowe formy komunikowania o zdrowiu.
dc.contributor.authorPosyłek, Małgorzata
dc.date.accession2024-04-25
dc.date.accessioned2024-04-24T11:10:44Z
dc.date.available2024-04-24T11:10:44Z
dc.date.issued2015
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalBibliogr. s. 525-526. Nieaktywne DOI: 10.4467/2299-6362PZ.15.050.4254
dc.description.number2 (222)
dc.description.physical513-527
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume58
dc.identifier.eissn2299-6362
dc.identifier.issn0555-0025
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/331439
dc.identifier.weblinkhttps://ejournals.eu/czasopismo/zeszyty-prasoznawcze/artykul/nowy-wymiar-komunikowania-o-zdrowiu-czy-medialny-fenomen-wielkiej-orkiestry-swiatecznej-pomocy
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.encommunication
dc.subject.enhealth
dc.subject.enGreat Orchestra of Christmas
dc.subject.enCharity (WOŚP)
dc.subject.enmedia
dc.subject.enbrand
dc.subject.envolunteer
dc.subject.plkomunikowanie
dc.subject.plzdrowie
dc.subject.plWielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (WOŚP)
dc.subject.plmedia
dc.subject.plmarka
dc.subject.plwolontariusz
dc.subtypeArticle
dc.titleNowy wymiar komunikowania o zdrowiu czy medialny fenomen Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
dc.title.alternativeNew aspect of communication about health or the media phenomenon of the Great Orchestra of Christmas Charity
dc.title.journalMedia Research Issues
dc.title.volumeKomunikowanie o zdrowiu
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Health is one of the most significant elements in our lives. It is a subject of numerous debates both in social and media space. Communication on health most often incorporates a form of interpersonal debate during everyday meetings, however its broader dimension should be born in mind as well. The mass character of media transmission causes that problems which refer to health and generally understood healthcare system, becomes a crucial element of social participation within this field. An example of social actions that aim at saving lives of people with diseases and conducting actions that promote health and prophylaxis is the operation of the Grand Orchestra of Christmas Charity (pl. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy - WOŚP) together with the great final organized annually. Its pro-social character and innovative way of communication presented during the actions, in both traditional and electronic media, caused that it has become a national symbol of unity and social involvement of people and companies to the benefit of the sick. Currently, the GOCC is the strongest and best recognizable brand not only in Poland but also abroad, and the way of communication presented by its establisher and at the same time main strategist Jurek Owsiak, has become a tradition permanently placed in the calendar of media events. This article aims at showing the phenomenon of the Grand Orchestra of Christmas Charity and its input into new forms of communication about health.
dc.abstract.pl
Zdrowie stanowi jedną z ważniejszych wartości w naszym życiu. Jego ochrona jest tematem wielu debat zarówno w przestrzeni społecznej, jak i medialnej. Komunikowanie o zdrowiu najczęściej przyjmuje postać debaty interpersonalnej podczas codziennych spotkań, jednak nie należy zapominać o jego uniwersalnym wymiarze. Masowy charakter przekazów medialnych sprawia, że problematyka związana ze zdrowiem oraz z szeroko rozumianym systemem jego ochrony staje się ważnym elementem partycypacji społeczeństwa w tym obszarze. Przykładem działań o charakterze społecznym, których celem jest ratowanie życia chorych oraz prowadzenie akcji na rzecz promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej, jest działalność Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy wraz z corocznie organizowanym Finałem. Jego prospołeczny charakter oraz nowatorski sposób komunikowania prezentowany podczas akcji zarówno w mediach tradycyjnych, jak i elektronicznych spowodowały, że stał się narodowym symbolem jedności i społecznego zaangażowanie osób i firm na rzecz chorych. Obecnie WOŚP jest najsilniejszą i najlepiej rozpoznawalną marką nie tylko w Polsce, ale i poza jej granicami, a sposób komunikacji jej twórcy i głównego stratega Jurka Owsiaka stał się już tradycją wpisaną na trwałe w kalendarz wydarzeń medialnych. Celem tego artykułu jest ukazanie fenomenu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i jej wkładu w nowe formy komunikowania o zdrowiu.
dc.contributor.author
Posyłek, Małgorzata
dc.date.accession
2024-04-25
dc.date.accessioned
2024-04-24T11:10:44Z
dc.date.available
2024-04-24T11:10:44Z
dc.date.issued
2015
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additional
Bibliogr. s. 525-526. Nieaktywne DOI: 10.4467/2299-6362PZ.15.050.4254
dc.description.number
2 (222)
dc.description.physical
513-527
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
58
dc.identifier.eissn
2299-6362
dc.identifier.issn
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/331439
dc.identifier.weblink
https://ejournals.eu/czasopismo/zeszyty-prasoznawcze/artykul/nowy-wymiar-komunikowania-o-zdrowiu-czy-medialny-fenomen-wielkiej-orkiestry-swiatecznej-pomocy
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
communication
dc.subject.en
health
dc.subject.en
Great Orchestra of Christmas
dc.subject.en
Charity (WOŚP)
dc.subject.en
media
dc.subject.en
brand
dc.subject.en
volunteer
dc.subject.pl
komunikowanie
dc.subject.pl
zdrowie
dc.subject.pl
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (WOŚP)
dc.subject.pl
media
dc.subject.pl
marka
dc.subject.pl
wolontariusz
dc.subtype
Article
dc.title
Nowy wymiar komunikowania o zdrowiu czy medialny fenomen Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
dc.title.alternative
New aspect of communication about health or the media phenomenon of the Great Orchestra of Christmas Charity
dc.title.journal
Media Research Issues
dc.title.volume
Komunikowanie o zdrowiu
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Krakow
10
Downloads
posylek_nowy_wymiar_komunikowania_o_zdrowiu_czy_medialny_fenomen_2015.pdf
1